دسته : اقتصاد
شماره : 13254223632
تاریخ : 9 ارديبهشت 1399
هیجان بورس و غفلت برخی سهامداران از اصول پایه‌ای بورس اکنون به یکی از جاذبه‌های سرمایه‌گذاری برای بسیاری ازمردم تبدیل شده و اگرچه محلی برای هدایت نقدینگی‌های سرگردان است،اما سهامداران باید اصول سرمایه‌گذاری را رعایت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، بورس چند ماهی است به یکی از جاذبه‌های سرمایه‌گذاری برای بسیاری از مردم تبدیل شده است. بازار سرمایه بدلیل از بین رفتن جذابیت بازارهای موازی از جمله ارز، مسکن، خودرو و سکه این روزها بیش از گذشته گرم شده و دولت هم با برنامه‌هایی همچون عرضه‌های اولیه تلاش می‌کند تا زمینه مناسبی برای جذب این نقدینگی ایجاد کند؛ در عین حال هنوز هم بیشتر سهامداران تازه‌وارد، اصول سرمایه‌گذاری در بورس را نمی‌دانند و لازم است با آشنا شدن و رعایت این اصول، امنیت سرمایه گذاری خود را تضمین کنند.

بازار سرمایه راهی برای قرار گرفتن قطار اقتصاد ایران بر روی ریل صحیح

واقعیت آن است که چشم‌انداز بازار سرمایه در ایران روند رو به رشدی است که اگر بتوان از فرصت تاریخی ورود سرمایه‌های خرد به این بازار به نفع تولید و صنعت کشور بهره گرفت، شاید راه اقتصاد ایران از بیراهه جدا شده و قطار اقتصاد بر روی ریلی قرار گیرد که مدتها همه انتظارش را می‌کشند. واقعیت آن است که اقتصاد بانک محور ایران با نظام بانکی بیماری که اکنون مرحله ابتدایی اصلاحات را می‌گذراند، کم کم باید جای خود را به بورس محوری بدهد و تلاش کند تا تأمین مالی بسیاری از بنگاههای اقتصادی را از طریق سرمایه‌های جذب شده در بورس، صورت دهد.

اکنون بورس در وضعیتی قرار گرفته که مجموعه دولت و تصمیم‌گیران نظام از قوه مجریه گرفته تا سایر مجموعه‌های بزرگ حاکمیتی در حوزه اقتصاد، به شدت از بورس حمایت می‌کنند؛ پس شاید اکنون همان بزنگاهی است که باید این فرصت را غنیمت شمرد و تلاش کرد تا قطار صعود شاخص در بورس را بر ریلی حرکت داد که مسیر صحیحی را پیش روی اقتصاد ایران قرار می‌دهد.

نکته حائز اهمیت آن است که با توجه به رشد نقدینگی در اقتصاد و شرایط اقتصادی کشور، تقویت و رشد بازار سرمایه تنها آپشن روی میز نظام اقتصادی کشور است تا بتوان اصلاحات مورد نیاز برای ساختار اقتصادی کشور را اعمال کرد، ضمن اینکه با این حجم نقدینگی که در اقتصاد ایران دست به دست شده از یک سو و افزایش سهم شبه‌پول در نقدینگی از سوی دیگر، در کنار رشد میزان سپرده‌های دیداری و جاری کشور، ایجاب می‌نماید که حجمی از نقدینگی کشور را در گاوصندوق بانک‌ها محبوس و بابت آن هر ماه بهره پرداخت کرد.

پیش‌شرط‌های تیک‌آف موفقیت آمیز هواپیمای حامل نقدینگی‌های سرگردان در بورس

کارشناسان بر این باورند که این نقدینگی را دیگر نمی‌توان در گاوصندوق بانک‌ها نگهداری کرد و انتظار داشت که از یک بازار به بازار دیگر جابجا نشده و تخریب نداشته باشند؛ به خصوص اینکه ابرتورمی که ممکن است جابجایی این حجم از نقدینگی در اقتصاد ایران به دنبال داشته باشد، به طور قطع می‌تواند شرایط را برای اقشار آسیب‌پذیر کشور، بدتر کند.

اینجا است که باید با زمینه‌سازی برای ورود سهامداران خرد و کلان به بازار سرمایه به روش اصولی، زمینه‌ای را برای فرار از این آسیب‌های اقتصادی فراهم کرد. اما نکته حائز اهمیت آن است که افزایش دانش سهامداران، یکی از ضروریاتی است که باید در کنار تشویق مردم به ورود به بازار سرمایه با روش‌های مختلف، لحاظ کرد تا بتوان تیک‌آفی موفقیت‌آمیز برای هواپیمای حامل نقدینگی سرگردان در جامعه داشت.

جاده هموار برای سرمایه‌گذاری سودآور در بورس

فرشاد به‌آبادی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به ضرورت آموزش و اطلاع‌رسانی به سهامداران برای ورود موفق و به دور از هیجان به بازار سرمایه گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای ورود به بازار سرمایه از سوی اقشار مختلف مردم، به نظر می‌رسد نوعی رفتار چوب پنبه‌ای در بازار سرمایه شکل گرفته که اگر به موقع مراقبت‌های لازم را از آن به عمل نیاوریم، در آینده می‌تواند مشکلاتی را برای این طیف از سهامداران جدید به همراه داشته باشد.

وی افزود: طی ماههای اخیر، تکاپوی سرمایه‌داران خرد برای ورود به بازار سرمایه افزایش یافته که بیشتر متأثر از روند سودآوری و هیجانات ایجاد شده طی یک سال اخیر بوده و به دلیل اینکه این گروه از تازه‌واردها، از آموزش و مهارت کافی در عرصه بازار سرمایه برخوردار نیستند به رفتار چوب پنبه‌ای تشبیه می‌شوند؛ به این معنا که رفتار این دسته از سهامداران جدید بازار سرمایه، به گونه‌ای است که بر اثر تبلیغات و جریان‌سازی‌های پیرامون سهام برخی از شرکت‌ها و اقدامات برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی در رابطه با سهام این مجموعه‌ها، اقدام به خرید آن سهم با حداقل سرمایه‌های خود کرده و مانند یک چوب‌پنبه که روی امواج دریا بدون اختیار بالا و پایین می‌رود، حرکت می‌کنند.

به‌آبادی با تاکید بر ضرورت صیانت از سرمایه‌ها در بورس، به تازه‌واردهای بازار سرمایه توصیه کرد تا برای جلوگیری از به خطر افتادن سرمایه‌های خود، حتماً روش‌های مطمئنی از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا شرکت‌های سبدگردان را برگزیده و اقدام به خرید سهام کنند تا در واقع، اجازه بدهند تا این شرکت‌ها سرمایه آنان را مدیریت، کنترل و افزایش دهند.

مردم از طریق روش‌های غیرمستقیم وارد بورس شوند

وی تصریح کرد: در واقع ورود مردم به بورس از طریق روش‌های غیرمستقیم از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها سبب می‌شود تا علاوه بر اینکه سرمایه‌های مردم حفظ شده و در بازارهای سودآور وارد می‌شود، از رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه پرهیز شده و بر اساس اصول تکنیکال، تجزیه و تحلیل دقیق صورت‌های مالی و ارزیابی چشم‌انداز شرکت‌های بورسی، اقدام به انتخاب بهترین گزینه‌ها برای سهامداران می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شرکت‌های سبد گردان می‌توانند امنیت روانی برای فعالان حقیقی و حقوقی بازار سرمایه ایجاد کنند، تصریح کرد: با توجه به اینکه این مجموعه‌ها، د ر چارچوب‌هایی مبتنی بر سودآوری و پایداری جامعه مشتریان خود، حرکت می‌کنند، همواره در تلاش هستند تا با پایش مستمر و دقیق رفتارهای بازار سرمایه، مناسب‌ترین گزینه‌ها را برای مشتریان انتخاب کنند.

وی اظهار داشت: عمده بازیگران جدید بازار سرمایه، افرادی با سرمایه‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان هستند که به دلیل وضعیت نه چندان مطلوب دیگر حوزه‌های سرمایه گذاری، نگاه خود را به سمت بازار سرمایه معطوف ساخته‌اند و در چنین شرایطی، نباید اجازه دهند که هیجان موجود در بازار سرمایه بر رفتارهای منطقی آنها غلبه کند.