دسته : سلامت
شماره : 13254223615
تاریخ : 8 ارديبهشت 1399
استفاده از ماسک در مترو اجباری شد معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، از اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، با توجه به نزولی شدن شیب مبتلایان به کووید 19، و همچنین با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی برخی از اقشار جامعه، طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجرا شد و اماکن مختلف با توجه به ضرورت‌ها و الویت‌بندی‌ها یکی پس از دیگر گشوده می‌شوند.

این امر رفت‌وآمد را در سطح شهرهای مختلف به ویژه تهران افزایش داده است. ازآنجاکه هنوز ابتلای افراد جدید به کووید 19 اعلام می‌شود، لذا اتخاذ تمهیدات ویژه‌ای که بتواند سرعت انتقال ویروس را تا حد ممکن کاهش دهد، ضروری می‌نماید. در همین راستا استفاده از ماسک در متروهای تهران اجباری شد. این تصمیم در حالی گرفته شده است که هنوز سازمان بهداشت جهانی (WHO) موثر بودن یا نبودن استفاده از ماسک‌های مدیکال یا پزشکی را اعلام نکرده است.

دکتر ایرج حریرچی با بیان اینکه در مورد استفاده عمومی از ماسک هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد، گفت: بویژه در محیط‌های باز الزام و اجباری برای زدن ماسک نیست اما، با توجه به اینکه حمل و نقل عمومی یک موضوع ناگزیر و حتمی است که به دنبال بازگشایی‌ها وجود دارد.

او ضمن اشاره به این مسئله که میزان استفاده از ماسک‌های خانگی در کشور ما نسبت به سایر کشورها بسیار اندک است، بیان داشت: مصوبه جدید این است که مردم ملزم به استفاده از ماسک بوده و در ورودی متروها در ایستگاه‌ها تا حد امکان ماسک با قیمت مناسب و اندکی سوبسید در اختیار مردم قرار گیرد.

حریرچی ابراز امیدواری کرد که مردم  با آموزش‌هایی که از طریق صدا و سیما ارایه شده، اقدام به تولید و مصرف ماسک‌های خانگی کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود در مورد روند بازگشایی‌ها در کشور، تاکید کرد: دو اشتباه اکنون مشاهده می‌شود که توسط کسبه و افراد قلیلی از مردم به وجود آمده است. تجمعات در انواع پاساژها یکی از این موارد است؛

ما مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها را بسته نگه نداشتیم که تعدادی از هموطنان در پاساژها، پارک‌ها و فضاهای گردشگری قدم بزنند.

در حال حاضر بازگشایی‌ها به معنای عادی سازی نیست. در این شرایط بزرگترین آفت مقابله با کرونا در کشور ما عادی سازی و این تصور غلط است که اگر مغازه‌ای باز شده حتما شرایط عادی است. با اختیاری که به ستاد مقابله با کرونا داده شده و رئیس جمهور نیز آن را تفویض کردند اگر ببینیم در برخی موارد واکنش افراد نامناسب بوده و موجب انتشار ویروس کووید ۱۹ خواهد شد، حتما در تصمیمات گذشته خود بازنگری خواهیم کرد.