دسته : بین الملل
شماره : 13254223595
تاریخ : 7 ارديبهشت 1399
شورای انتقالی جنوب یمن اعلام خودمختاری کرد شورای انتقالی جنوب یمن شامگاه شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بخش جنوبی این کشور از این پس خودمختار خواهد بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،شورای انتقالی جنوبی که در عدن مستقر است با اعلام وضعیت فوق العاده گفته که بر این شهر بندری و همچنین سایر استان‌های جنوبی حکومت خواهد کرد.

دولت یمن گفته که این اقدام جدایی طلبان در جنوب باعث بازگشت درگیری‌های مسلحانه و وقوع فاجعه در این کشور می‌شودکه با بحران انسانی روبروست.

این گروه که از حمایت امارات متحده عربی برخوردار است سال گذشته توانست با عقب راندن نیروهای دولت عبدربه منصورهادی که از حمایت سازمان ملل و ائتلاف عربستان برخوردار است، کنترل عدن را بدست بگیرد.

شورای انتقالی جنوبی به دنبال تشکیل کشوری مستقل تحت عنوان یمن جنوبی‌ است.

توافق میان دولت عبدربه منصورهادی، رئیس جمهوری یمن و جدایی طلبان در نوامبر سال گذشته با هدف پایان دادن به ماهها درگیری نظامی بدست آمد. سازمان ملل این توافق را گامی مهم در خاتمه جنگ داخلی یمن خوانده بود.

اعلام خودمختاری از سوی استقلال‌طلبان جنوب یمن که از سوی امارات متحده عربی حمایت می‌شوند، سرنوشت ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن و وضعیت دولت عبد ربه منصور هادی را بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد. نیروهای مورد حمایت ریاض و ابوظبی پیش از این چندین بار با یکدیگر درگیر شده اما همواره با پا درمیانی قدرت‌های حامی، به توافق رسیده بودند. شورای انتقالی جنوب آخرین بار در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ با دولت مورد حمایت عربستان سعودی آشتی کرده بود.

باوجود اعلام آتش‌بس از سوی عربستان سعودی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، جنگ میان حوثی‌ها و عربستان سعودی بی‌وقفه ادامه دارد. هواپیماهای ائتلاف تقریبا به‌شکل روزمره مناطق تحت کنترل شورشیان در شهرهای شمالی و مرکزی یمن را بمباران می‌کنند.