دسته : اقتصاد
شماره : 13254223594
تاریخ : 7 ارديبهشت 1399
برآورد میزان خسارت شیوع ویروس کرونا به محصولات حوزه گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی از خسارت های مادی که ویروس کرونا به مجموعه محصولات گل و گیاه زینتی و قارچ خوراکی وارد کرده، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین به نقل از ایرنا، مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص خسارت های مادی که صنوف گل و گیاهان زینتی و قارچ خوراک به دلیل شیوع ویروس کووید-19، متحمل شدند، گفت: بخش گل و گیاه و مجموعه محصولات حوزه دفتر گل و گیاه زینتی و قارچ خوراکی از حوزه هایی هستند که ویروس کووید-19، ضررهای مادی زیادی به آن‌ها زده است.

غلامرضا تقوی گفت: با توجه به اینکه عمده فروش تولیدکنندگان گل و گیاه در ماه‌های اسفند و فروردین است، متأسفانه شیوع ویروس کرونا مانع ازهرگونه فعالیت تجاری در این دو ماه شد و بر اساس برآوردهای اولیه، این ویروس به محصولات حوزه گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی تا به امروز سه هزارو ۴۷۰ میلیارد تومان، خسارت وارد کرده است.

وی تصریح کرد: البته میزان خسارت در بخش تولیدکنندگان بیشتر از عرضه‌کنندگان این بخش است البته در موارد بسیاری تولید کنندگان گل و گیاه، خودشان نیز عرضه کننده هستند بنابراین برآورد خسارت پیچیده تر شده و به راحتی قابل تفکیک و اعلام نیست.

تقوی گفت: بر اساس برآورد انجام‌ شده در بخش تولید گل و گیاه، یک هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت در ماه‌های اسفند و فروردین به این بخش وارد شده است.

همچنین در محصولات گلخانه‌ای نیز با توجه به کاهش تقاضا، بسته شدن مرزها و عدم صادرات محصولات، مقدار خسارت در سبزی و صیفی جات و محصولات گلخانه‌ای یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی، افزود: در ابتدا محصول قارچ نیز با کاهش تقاضا در بازار مواجه شد اگرچه با توجه به فرهنگ‌سازی انجام‌شده و اقدامات پشتیبانی، شرایط این محصول بهتر از بقیه بود.

وی با اشاره به تمهیدات عمومی در نظرگرفته‌شده توسط دولت و بانک مرکزی، گفت: بخشی از این تمهیدات انجام ‌شده و بخش دیگر نیز به ‌زودی اعلام خواهد شد همچنین اطلاعات لازم در این خصوص نیز جمع‌آوری و دسته‌بندی شده و میزان خسارت به کمسیون اقتصادی دولت اعلام‌ می شود.                                                                                                            

تقوی با اشاره به پیشنهادی که در این خصوص به دولت ارائه شده، تصریح کرد: بخشی از این درخواست‌ها توسط خود تولیدکنندگان و بخش دیگر آن توسط معاونت باغبانی ارائه‌ شده است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی، افزود: پرداخت تسهیلات برای سرمایه در گردش، استمهال وام‌ها اعم از بخشودگی سود و دیرکرد، از جمله این درخواست‌ها است. همچنین در بحث بدهی‌ های جاری نیز اعم از آب، برق و گاز پیشنهاد شده تا بدهی سه ماهه اول به‌صورت اقساطی پرداخت شود و در مورد بیمه و مالیات نیز پیشنهاداتی مطرح شده است.