دسته : فناوری
شماره : 13254223572
تاریخ : 6 ارديبهشت 1399
شروع به کار ارز دیجیتال ملی چین بانک مرکزی چین بالاخره فاز آزمایشی اجرای ارز دیجیتال ملی را شروع کرد که در ابتدا در چهار شهر بزرگ این کشور اجرا می‌شود.

بانک مرکزی چین بالاخره فاز آزمایشی اجرای ارز دیجیتال ملی را شروع کرد که در ابتدا در چهار شهر بزرگ این کشور اجرا می‌شود.

رسانه‌های دنیای فناوری از چند روز پیش خبر اجرای فاز آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی چین را منتشر می‌کنند. سخنگوی بانک مرکزی این کشور (موسوم به بانک خلق چین یا People's Bank of China) در تأیید اخبار منتشرشده اعلام کرد که فاز آزمایشی در چهار شهر شنژن، سوژو، چنگدو و شونگان اجرا خواهد شد.

سخنگوی بانک مرکزی چین جزئیات زیادی از طرح آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی این کشور منتشر نکرد. البته وال استریت ژورنال طبق ادعای منابع آگاه می‌گوید در فاز ابتدایی، فعالان خدمات شهروندی شهر سوژو در منطقه‌ی شانگچنگ، نیمی از یارانه‌ی حمل‌ونقل خود را به‌صورت ارز دیجیتال و در اپلیکیشن گوشی هوشمند دریافت خواهند کرد.قبلا تصاویری از محیط یک اپلیکیشن موبایلی متعلق به بانک کشاورزی چین (ABC) در اینترنت منتشر شده بود که ادعای کیف پول ارز دیجیتال برای آن مطرح می‌شد. در تصاویر منتشرشده، جزئیاتی از مراحل ارسال و دریافت ارز دیجیتال و جابه‌جایی پول در آن دیده می‌شد. البته بانک کشاورزی چین هیچ اظهارنظری در تأیید یا رد تصاویر منتشرشده نداشت.

بانک مرکزی چین (PBOC) در سال ۲۰۱۴ یک مرکز تحقیقاتی برای توسعه‌‌ی ارز دیجیتال راه‌اندازی کرد. مدیر بانک، یی گنگ در ماه سپتامبر گذشته اعلام کرد که هدف نهایی از توسعه‌ی ارز دیحیتال، ترکیب آن با سیستم‌های پرداخت الکترونیک و جایگزینی تدریجی پول نقد در ساختار بانکی کشور است. البته در آن مصاحبه هیچ زمان‌بندی مشخصی پیرامون اجرای برنامه‌ی ارز دیجیتال ملی اعلام نشد. مو چونگ‌چان، مدیر مرکز تحقیقات ارز دیجیتال در همان ماه گفته بود که ارز نهایی، از لحاظ قانونی و امنیتی، بهترین ساختار را خواهد داشت.

متیو گراهان، مدیرعامل شرکت خصوصی Sino Gloal Capital مستقر در پکن اعتقاد دارد هیچ کشوری به‌اندازه‌ی چین در پیگیری پروژه‌های مرتبط با ارز دیجیتال پیش‌گام نبوده است. او می‌گوید چینی‌ها منابع عظیمی برای تحقیق و توسعه پیرامون ارز دیجیتال اختصاص داده‌اند و پروژه‌های مرتبط را در اولویت بالا، پیگیری می‌کنند. او می‌‌گوید فعلا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از زمان نهایی شدن پروژه‌ی چینی‌ها ارائه کرد، اما شواهد نشان می‌دهد که قدم‌های مثبتی در توسعه‌ی ارز مذکور، برداشته شده‌اند.

لئونارد ویز، مدیر کل انجمن Hong Kong Bitcoin Association می‌‌گوید ارز دیجیتال چین، قدمی در مسیر پیاده‌سازی یک سیستم سریع و ارزان تصفیه در صنعت خدمات مالی محسوب می‌شود. از نظر او، پروژه‌ی مذکور در چین شباهت زیادی به برنامه‌ی Faster Payment System در هنگ‌کنگ دارد و همچنین کاربری آن بهتر و آسان‌تر از سیستم اروپایی موسوم به Single Euro Payment Area خواهد بود. البته ساختار پروژه‌‌ی چین تفاوت‌های اساسی با موارد مذکور دارد، چون سرمایه‌های اصلی مرتبط با آن، توسط بانک مرکزی نگه‌داری می‌شوند. ویز در پایان می‌گوید شاید پروژه‌ی ارز دیجیتال، پایانی بر بانک‌داری سنتی در چین باشد.

کارشناسان اعتقاد دارند احتمالا اکثر مردم چین، در آینده باز هم سرویس‌های پرداخت الکترونیک همچون وی‌چت و علی‌پی را ترجیح دهند. این سرویس‌ها اکنون طرفداران زیادی دارند و به‌عنوان کیف پول‌های الکترونیکی متصل به حساب‌های بانکی در بانک مرکزی چین شناخته می‌شوند. البته درنهایت سرویس جدید، جابه‌جایی پول بین پلتفرم‌های گوناگون همچون وی‌چت و علی‌پی را ساده‌تر می‌کند و شاهد مقیاس‌دهی سریع‌تر اپلیکیشن‌های پرداخت خواهیم بود.