دسته : علم و فناوری جهان
شماره : 13254223511
تاریخ : 3 ارديبهشت 1399
ساخت پنجره های خورشیدی به کمک فناوری نانو این فناوری با تجهیزات دیگر به راحتی ترکیب می شود و از این رو برای ساختمان های پرجمعیت شهری که به دنبال کاهش مصرف انرژی هستند مناسب است.

یک استارتاپ ایتالیایی فناوری متمرکزکننده نور خورشید را ارائه داده که می توان از آن در عناصر ساختمان مانند پنجره ها بهره برد، شرکت گلس توپاور با بهره‌گیری از نانوذرات توانسته فیلم لایه نازکی بسازد که می توان از آن در پنجره ها استفاده کرد و به تولید انرژی پرداخت. در این فناوری از نانوذراتی با نام کروموفور استفاده شده که به لطف مهندسی مناسب می توان فرآیند جذب و انتشار نور را افزایش داد. گلس توپاور مدعی است که با بهره‌گیری از این فناوری می توان کارایی تبدیل به 3/2 درصد افزایش و شفافیت درمقابل نور مرئی به 80 درصد افزایش داد.

شرکت مذکور برای تولید این محصول از پلاستیک نیمه شفاف تقویت شده با کروموفور استفاده کرده است، این محصول قابلیت جذب نور و انتشار مجدد آن را در طول موج های بلندتر دارد. طبق اطلاعات این شرکت ، فوتون های انتشار یافته دوباره توسط لبه های پنل خورشیدی جذب شده و کارایی را افزایش می دهند. این فناوری با تجهیزات دیگر به راحتی ترکیب می شود و از این رو برای ساختمان های پرجمعیت شهری که به دنبال کاهش مصرف انرژی هستند مناسب است. قابلیت ساخت نمونه های اولیه این محصول در ابعاد و اندازه های مختلف برای شرکت وجود دارد، بی رنگ بودن صفحه لومینسانس باعث شده تا برای استفاده در عناصر ساختمانی بدون مشکل باشد.

به گفته سخنگوی این استارتاپ، از فناوری یاد شده می توان برای تولید پنجره های فتوولتائیک استفاده کرد که به راحتی در ساختمان های استفاده می شود. میزان شفافیت این محصولات می تواند در مرحله تولید توسط مشتری تعیین شود تا بهترین تعادل میان جذب انرژی و میزان نور برای نوردهی محیط داخل منزل فراهم آید. کیفیت نور منتقل شده مطابق با گواهی‌نامه UNI 10380 می باشد که بهترین درجه برای روشنایی داخل منزل است.