دسته : سلامت
شماره : 13254223432
تاریخ : 30 فروردين 1399
تشخیص ابتلا به کرونا کمتر از 45 دقیقه محققان آزمایش جدیدی ابداع کرده‌اند که امکان تشخیص ابتلا به ویروس کرونا (کووید-۱۹) را در مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، محققان آزمایش جدیدی ابداع کرده‌اند که امکان تشخیص ابتلا به ویروس کرونا (کووید-۱۹) را در مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه فراهم می‌کند.

با شیوع کووید_19 در سراسر جهان، تمای کشورها با مشکلات کمبود تجهیزات پزشکی این بیماری نوظهور مواجه شدند. یکی از این تجهیزات کیت تشخیص کرونا بود که کادر پزشکی کشور ما به واسطه کمک‌های بشردوستانه در این زمینه با بحران مواجه نیستند.

از سوی دیگر گزارشاتی از اقصی نقاط دنیا وجود دارد که نشان می‌دهد جواب آزمایش برخی از افراد مبتلا، منفی کاذب نشان داده شده است. به‌همین دلیل، یافتن شیوه‌ای جدید و در دسترس که ظرف مدت کوتاه و با دقت بالایی بتواند ابتلا یا عدم ابتلا به کووید_19 را مشخص کند، ضروری می‌نمود.

این آزمایش که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا واقع در سانفرانسیسکو آمریکا ابداع شده، SARS-CoV-۲ DETECTR نام دارد و از یک فناوری هدف‌گیری ژن موسوم به کریسپر، برای تشخیص ویروس جدید کرونا استفاده می‌کند. کریسپر نوعی سیستم ایمنی تطبیق پذیر در باکتری‌ها است که آن‌ها را قادر به کشف دی‌ان‌ای ویروس و سپس نابودی آن می‌کند. 

این آزمایش با بررسی نمونه‌های گرفته شده از مخاط مجاری تنفسی، دو محدوده هدف در ژنوم ویروس را جستجو می‌کند تا وجود ویروس را ظرف ۴۵ دقیقه تشخیص دهد. در روش‌های فعلی تشخیص ویروس کرونا از تکنیک واکنش‌های زنجیره‌ای پلیمری استفاده می‌شود که حدود ۴ ساعت زمان لازم دارد.

این آزمایش جدید به سادگی در آزمایشگاه‌هایی با کمترین تجهیزات نیز انجام می‌شود و تفسیر نتایج آن نیز با روشی مشابه تفسیر نتایج آزمایش بارداری و به سادگی انجام می‌پذیرد. در واقع وجود خطوط سیاه رنگ روی نوار آزمایش نشان دهنده حضور ویروس است.

به گفته محققان، این آزمایش موارد ابتلا به ویروس را با دقت ۹۵ درصد و افراد سالم را با دقت ۱۰۰ درصد شناسایی می‌کند.