دسته : سلامت
شماره : 13254223334
تاریخ : 25 فروردين 1399
ساخت دستگاه تنفس مصنوعی برای مبتلایان به کووید_19 محققان دانشگاه‌های تهران موفق به ساخت دستگاه تنفس مصنوعی برای بیماران مبتلا به کرونا شدند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، ساختار کووید_19 که یکی از ویروس‌های خانواده کرونا به شکلی است که به سلول‌های ریه، دستگاه گوارش و کلیه‌ها آسیب می‌رساند. با بررسی‌هایی که انجام شده، محققان دریافتند که در بین همه مبتلایان به این ویروس، ریه آن‌ها محلی است که ویروس به آن حمله می‌کند و ممکن است دستگاه گوارش و کلیه‌ها با این ویروس درگیر نشوند.

این ویروس با تخریب سلول‌های دستگاه تنفسی به ویژه ریه، عمل تنفس را برای فرد سخت کرده و میزان اکسیژن خون درصورت عدم دریافت امدادهای پزشکی تا سطح خطرناکی پایین می‌آید.  به همین دلیل تنظیم تنفس فرد بیمار بدحال، یک ضرورت حیاتی است. در همین راستا محققان دانشگاه‌های تهران موفق به ساخت دستگاه تنفس مصنوعی برای بیماران مبتلا به کرونا شدند.

گروهی از محققان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، با همکاری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، موفق به ساخت دستگاه تنفس مصنوعی برای استفاده بیماران دارای مشکلات تنفسی مبتلا به ویروس کرونا COVID-۱۹ شدند.

این دستگاه نتیجه تلاش هادی مرادی، سید کمال‌الدین ستاره‌دان و  مرتضی بهزاد نسب از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران است که با همکاری گروه پروفسور Slocum در دانشگاه MIT باز طراحی و ساخته شده است.

سادگی و سهولت ساخت را می‌توان از مزایای این دستگاه تنفس مصنوعی برشمرد. این دستگاه به صورت منبع باز (Open source) در اختیار تمامی افراد قرار گرفته تا هر شخص متخصصی بتواند نمونه‌ای از آن را ساخته و برای نیاز محلی استفاده کند.

نمونه اولیه این دستگاه در شرکت دانش‌بنیان نوژان که توسط دانشجویان و استادان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر راه‌اندازی شده و در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر است، ساخته شده است.