دسته : اجتماعی
شماره : 13254223325
تاریخ : 24 فروردين 1399
حسن روحانی : ویروس کرونا به ویروس تحریم اضافه شد حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تردد بین شهرستان های یک استان از امروز آزاد است و بین استان ها از اول اردیبهشت آزاد می شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد  ملی مقابله با کرونا که امروز برگزار شد،گفت: ما در حال مبارزه با ویروس تحریم بودیم وکرونا هم به آن اضافه شد. اما مردم با کمک به همدیگر در حال مبارزه با هردو ویروس هستند که این امر  برای همه ما باعث افتخار است.

رئیس‌جمهور افزود: کارها و مشاغل با درصد ریسک پایین در تهران از روز شنبه کارشان را شروع می کنند ولی آن هایی که از درصد ریسک بالایی برخوردار هستند با مطالعه و برنامه ریزی اصولی کارشان را آغاز خواهند کرد. در واقع یکی از اهداف ما از انجام فاصله گذاری هوشمند، شروع کسب و کار هوشمند در تهران است. در ضمن کسب و کارهای کم ریسک برای شروع کارباید در سامانه ای که وزارت بهداشت معرفی کرده ثبت نام کرده و کدی دریافت کنند. کسانی که هنوز این کد را دریافت نکرده اند در عرض یکی دو روز آینده حتما این کار را انجام دهند. برای کسب و کارهایی که در مورد سلامت جامعه تلاش زیادی کردند، امتیازاتی در نظر خواهیم گرفت. برای کسب و کارهای پر ریسک هم دولت بزودی تصمیم خواهد گرفت.

روحانی ادامه داد: همه وسایل نقلیه عمومی باید در آغاز و پایان کار ضدعفونی شده و راننده ها نیز حتما باید از دستکش و ماسک استفاده کنند. در هر وسیله نقلیه بیشتر از تعداد صندلی ها نباید مسافر شده باشد. البته در تهران دچار کمبود وسیله نقلیه عمومی هستیم و توصیه می کنیم مردم از ماشین شخصی و آژانس ها یا تاکسی های اینترنتی استقاده کنند. در تهران با کمبود اتوبوس مواجه هستیم. در کل کشور به ۱۵۰۰دستگاه اتوبوس نیاز داریم که اگر شهرداری ها در طول اردیبهشت ماه بتوانند این کمبود را برطرف کنند، دولت درپرداخت اقساط اول به آنان کمک خواهد کرد.

وی افزود: با تداوم شرایط فعلی در ماه رمضان، مراسم و اجتماعات برگزار نخواهند شد و صدا و سیما باید خلاآن را پر کند. البته هر گونه تغییر در این خصوص به اطلاع مردم خواهد رسید. مردم توجه کنند که دستورالعمل های وزارت بهداشت باید حتما رعایت شوند. اگر گفته می شود کسب و کاری همچنان تعطیل بماند با توجه به پروتکل هایی که دارد این کار را صلاح می داند. در واقع تا زمانی که همه آمارها سیر نزولی نداشته باشند، کارشناسان وزارت بهداشت به دلیل کاری که دارند باید نگران باشند و به سخت گیری ها ادامه دهند.

رییس‌جمهور گفت: البته مردم در این مدت نشان دادند آنچه که به شکلی صحیح به آن ها گفته می شود را رعایت می کنند و نیازی به سخت گیری وبگیر و ببند نیست. این امر نشان دهنده فرهنگ بالای مردم ماست زیرا رفتار مردم چه زمانی که سخت گیری داشتیم و چه زمانی که نیازی به این کار نبود، تفاوتی نداشت.  

روحانی افزود: باید تاکید کنم به جز کادر درمانی کشور که برای سلامتی مردم فداکاری های زیادی از خود نشان دادند، بقیه افراد هم در جاهایی مثل بانک ها، بیمه، نفت، برق، گاز و رانندگانی که کالاهای مورد نیاز مردم را از بندرها آورده و در سطح کشور پخش کردند نیز فداکاری های زیادی داشتند.

رئیس جمهور در مورد تردد بین شهری در درون استان ها که تا کنون ممنوع بود، گفت: از امروز ممنوعیت تردد بین شهرستان‌های یک استان لغو می شود واز اول اردیبهشت ماه هم بین استان ها آزاد می شود. هم نیروی انتظامی و هم بسیج بر روی این امر نظارت دارند.

رئیس جمهور در خصوص مقایسه‌ ی انجام شده بین ایران و برخی کشورهای اروپایی، گفت: فاصله بسیار زیادی  بین ایران با اروپا وجود دارد. مثلا تعداد افراد فوت شده در ایران بسیار کم و در حدود 7 درصداست ولی در برخی کشورهای اروپایی این مقدار به ۲۲ درصد می رسد.دلیل این تفاوت رفتار مردم، مجاهدت کادر پزشکی، صدا و سیما، نیروهای مسلح، فضای مجازی و هنرمندان هستند. چرا که همه دست به دست هم دادیم و در کنار همدیگر هستیم.

روحانی افزود:  ویروس تحریم چندین سال است که کشورمان را تحت فشار قرار داده و باید به اروپایی‌ها بگوئیم، هم ما و هم شما ویروس کرونا داریم ولی ما ویروس بدتر از کرونا هم داشتیم که آن ویروس تحریم است و کرونا به آن اضافه شد. وضع ما در مقابله با این بیماری بهتر از برخی کشورها است..

رییس جمهور گفت: یکی از بهترین موفقیت های ما در این روزها، پس گرفتن پول بلوکه شده مان در لوکزامبورگ است که توسط حقوق‌دانان، وزارت خارجه و بانک مرکزی انجام شد. البته آمریکا همچنان در حال ظلم کردن به ماست. وام می خواهیم بگیریم کارشکنی می‌کنند. خودشان با این ویروس در حال مبارزه هستند و از مشکلات ما به خوبی خبر دارند اما هر روز فشارشان شدیدتر می شود. این کار زشت و غیر انسانی آن ها همیشه در تاریخ خواهد ماند.