دسته : بین الملل
شماره : 13254223269
تاریخ : 22 فروردين 1399
اوپک پلاس برای کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای نفت توافق کرد اوپک و کشورهای هم پیمان غیرعضو، موسوم به اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت خام به میزان ده میلیون بشکه در روز به توافق رسیده اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،سازمان اوپک و هم‌پیمانان آن در  یک نشست اضطراری بر سر پیشنهاد کاهش میزان تولید نفت خام به ۱۰ میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند. این جلسه به صورت کنفرانس ویدئویی وزرای نفت برگزار شد.

در جریان نشست اضطراری اعضای سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) و کشورهای دیگر تولید کننده هم‌پیمان که روز پنج‌شنبه ۲۱ فروردین (۹ آوریل) برگزار شد، وزیران نفت و نمایندگان کشورهای شرکت کننده بر سر کاهش تولید نفت به توافق رسیدند. 

در این اجلاس که به صورت ویدئویی برگزار شد علاوه بر وزیران کشورهای عضو اوپک، وزیران نفت کشورهای دیگری از جمله آمریکا، کانادا و برزیل نیز شرکت داشتند. 

اما طبق توافق صورت گرفته، از اول مه تا پایان ژوئن، ۱۲ اردیبهشت تا ۱۰ تیر، میزان تولید نفت خام به وسیله کشورهای اوپک پلاس ۱۰ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.

عربستان و روسیه توافق کرده‌اند که در مجموع پنج میلیون بشکه در روز و سایر کشورهای اوپک پلاس نیز پنج میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند.

بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین جنگ بر سر قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه هفته‌هاست که بازار  فروش نفت را تحت فشار قرار داده است. با اختلاف نظر میان روسیه و عربستان سعودی قیمت نفت از شروع سال میلادی جاری از حدود ۷۰ دلار به حدود ۲۰ دلار کاهش یافت.  پس از این که کشورهای اوپک اعلام کردند که برای تبادل نظر و رسیدن به توافق برای تولید نفت خام و قیمت نفت تشکیل جلسه خواهند داد به طور موقت این قیمت به نزدیک ۳۳ دلار رسید.