دسته : بین الملل
شماره : 13254223250
تاریخ : 21 فروردين 1399
اعلام آتش بس در یمن از سوی ائتلاف سعودی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی اعلام کرد به زودی آتش بسی را در یمن شروع خواهد کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف سعودی بامداد پنجشنبه توافق آتش‌بس در یمن به مدت دو هفته را رسما اعلام کرد.

سخنگوی ائتلاف سعودی افزود: 

 این توافق از روز پنجشنبه اجرا شده و قابل تمدید است،هدف از این آتش بس فراهم کردن زمینه دعوت نماینده سازمان ملل در امور یمن برای برگزاری نشست بین دولت مستعفی یمن و صنعاء است.

این ائتلاف که از حمایت برخی قدرت های نظامی در غرب برخوردار است از ماه مارس ۲۰۱۵ به خاک کشور یمن تجاوز آشکاری را آغاز کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ماه پیش از طرفین درگیر در یمن خواست به نبردها پایان دهند و تلاش ها برای مقابله با شیوع بالقوه ویروس کرونا را تقویت کنند.او از طرف های این جنگ خواست برای کاهش خشونت ها با مارتین گریفیت فرستاده ویژه سازمان ملل همکاری کنند.

گریفیت روز چهارشنبه در بیانیه ای از اعلام خبر آتش بس از سوی ائتلاف تحت رهبری عربستان استقبال کرد.او گفت: طرف ها اکنون باید از این فرصت استفاده کنند و فورا به کلیه خصومت ها پایان دهند.

سازمان ملل متحد در مواردی در گذشته میانجیگر آتش بوده است اما این اولین بار است که ائتلاف تحت رهبری عربستان آتش بسی سراسری اعلام می کند.

در مقابل نیز نائب رئیس شورای عالی سیاسی یمن ادعای ائتلاف سعودی درباره برقراری آتش‌بس در یمن را صرفا یک مانور تبلیغاتی با هدف ساماندهی مجدد صفوف خود به دنبال شکست‌های اخیرش خواند و گفت که محاصره یمن رفع نشود جنگ ادامه خواهد داشت.

همچنین عضو شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد که توقف تنهایی جنگ یمن به راه حل هایی جامع و واقعی و مورد تایید مردم یمن را لازم دارد.

یک رسانه عربی می‌گوید به سندی دست یافته که حاوی شروط صنعا برای پذیرش آتش‌بس اعلا‌م‌شده از سوی عربستان سعودی است.

یمنی‌ها در این نامه خواستار اعلام آتش‌بس کامل و نهایی جنگ یمن و توقف همه اقدامات نظامی دریایی، زمینی و هوایی ائتلاف سعودی علیه یمن شده‌اند.

صنعا خواسته ائتلاف سعودی به محض اجرای آتش‌بس حملات نظامی خود را در همه محورهای درگیری متوقف کند.

دولت یمن همچنین خواهان پایان حضور نیروهای خارجی در همه خاک یمن و پایان هر گونه حضور نظامی عربستان در خاک یمن است.

صنعا خواهان گشایش همه فرودگاه‌ها در یمن و بازگشایی گذرگاه‌های زمینی و دریایی شده است.

دولت یمن همچنین خواهان شروع گفت‌وگوهای سیاسی یمنی-یمنی به منظور ایجاد ارکان تشکیل یک مرحله انتقالی جدید شده است.

دولت صنعا می‌خواهد که هر طرف پیشنهادها و دیدگاه‌های خود را درباره فرایند سیاسی به فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن ارائه دهد.