دسته : سلامت
شماره : 13254223205
تاریخ : 19 فروردين 1399
تأثیر واکسن سِل بر کرونا کشورهایی که در آنجا برنامه واکسیناسیون بیماری سِل اجرا می شود درصد ابتلا به کروناویروس کمتر است.

کشورهایی که در آنجا برنامه واکسیناسیون بیماری سِل اجرا می شود درصد ابتلا به کروناویروس کمتر است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه «آیریش تایمز»، گروهی از متخصصان اپیدمی از دانشگاه تگزاس آمریکا به این نتیجه رسیدند که درصد افراد مبتلا به کروناویروس در کشورهایی که واکسیناسیون «سل» اجرا می‌شود، کمتر است. در این کشورها تعداد مبتلایان به «کووید -19» 10 درصد کمتر از کشورهایی است که این برنامه در آنجا اجرایی نمی‌شود.

با مقایسه نتایج تحقیقات، مشخص شد که طی 15 روز تعداد ابتلا به بیماری «کووید -19» 38 در یک میلیون در کشورهای واکسینه شده «ب ث ژ» است، درحالی که در صورت عدم اجرای این برنامه، تعداد مبتلایان 358 نفر در یک میلیون می‌باشد.
واکسن سل می‌تواند اثر مشابهی مقابل ویروس کرونا داشته باشد یعنی به کاهش خطر ابتلا کمک می‌کند و یا شدت علائم فرد مبتلا را کاهش می‌دهد. این فرضیه و اختلاف جدی میان شمار قربانیان کووید-19 در اسپانیا و پرتغال را نشان می دهد. تعدادی به این نتیجه رسیدند که «احتمالا تزریق اجباری واکسن سل در پرتغال و نبود چنین اجباری در اسپانیا، عامل تفاوت چشمگیر مرگ و میر در این دو کشور است«. اسپانیا با حدود 11هزار مرگ و میر، یکی از بزرگ‌ترین قربانیان ویروس کرونا در جهان است در حالیکه همین بیماری در کشور همسایه، پرتغال، تنها جان 200 نفر را گرفته است.

سازمان جهانی بهداشت، واکسن ب.ث.ژ را که حدود صد سال پیش (1921)از سوی دو محقق فرانسوی کشف و تولید شده بود به رسمیت می‌شناسد. محققان معتقدند که واکسن ب.ث.ژ شاید بتواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل ویروس کرونا به واکنش قوی‌تری وادار کند.

پیش از فرانسه و هلند، کشورهای استرالیا، بریتانیا و آلمان نیز آزمایش‌های مشابهی انجام داده‌اند. استرالیا که در حال حاضر میزان شیوع ویروس کرونا در آنجا محدود است، آزمایش بالینی واکسن ب.ث.ژ را روی 4 هزار نفر از کادر درمانی این کشور انجام داده است. واکسیناسیون به‌ویژه واکسن ب.ث.ژ می‌تواند بهتر به واکنش‌های سیستم ایمنی بدن کمک کند.