دسته : تحلیل هیبریدی
شماره : 13254223035
تاریخ : 8 فروردين 1399
آرماگدون کرونا برجهان در عصر 2020 آیا کرونا ویروس تهدید بیولوژیک آمریکا علیه مخالفانش است؟

آیا کرونا ویروس تهدید بیولوژیک آمریکا علیه مخالفانش است؟

پس‌ازآن که کشور چین در کوتاه‌ترین زمان ممکن درگیر ویروس کووید 19 شد؛ کسی در جهان فکر نمی‌کرد که این ویروس یکی از خطرناک‌ترین تهدیدات بیولوژیک برای جامعه بین‌الملل به شمار رفته و از سوی سازمان بهداشت جهانی شرایط همه‌گیری آن اعلام شود. به نظر برخی از کارشناسان کرونا ویروس ازلحاظ جنس و ساختار تغییر ژنتیک پیداکرده و طی یک جریان انتقال؛ نسبت به نمونه‌های قبلی مقاومت‌تر و خطرناک‌تر نیز شده است. گسترش سریع چنین ویروس کشنده‌ای در جغرافیای بین‌المللی که احتمالاً طی یک‌زمان کوتاه هیچ کشوری بر روی کره زمین از آن مصون نخواهد ماند و حتی کشورهای پرجمعیت همچون هند نیز ممکن است شرایط بسیار وخیم‌تر از چین را تجربه کنند، سؤالات و ابهامات فراوانی در خصوص نحوه شکل‌گیری و بروز این ویروس خطرناک و بسیار واگیر مطرح است و از سوی دیگر به دلیل اثرگذاری جهانی که داشته است موردبررسی قرارگرفته است.

صرف‌نظر از ماهیت و باورپذیری تمامی مباحث مطرح‌شده در خصوص کووید 19؛ نگاه امنیتی و نظامی که این ویروس کشنده در قالب یک سلاح بیولوژیک از سوی دولت آمریکا و یا سایر ابرقدرت‌ها ایجادشده توجه بسیاری از محافل سیاسی و امنیتی را تمامی کشورها به خود جذب کرده و در بسیاری از موارد تیتر اول رسانه‌ها به شمار می‌رود.

سلاح بیولوژیک اقدامی پنهان و شناختی

در این رابطه؛ کلیپ‌ها و دیدگاه‌هایی متناقضی مطرح‌شده که بیشتر حول این مسئله قرار دارد که دولت آمریکا چنین ویروسی را ساخته تا از این طریق حریفان خود را از پای درآورد و در ابتدای امر نمونه آزمایشگاهی در کشور چین مورد آزمایش قرارگرفته و تبعات آن نیز کاملاً مشخص است. لذا با توجه به این‌که کاربرد سلاح بیولوژیک اقدامی پنهان و شناختی محسوب می‌شود در مرحله نخست عامل انجام چنین سلاحی خود بایستی مصون از هر نوع خطر یا عوارض احتمالی باشد. مانند حملات شیمیایی حکومت بعث عراق در 8 سال دفاع مقدس علیه جمهوری اسلامی ایران که منجر به از بین رفتن و مجروحین هزاران شهروند و رزمنده ایرانی شد. از طرف دیگر چنان چه کووید 19 همان حمله بیولوژیک از سوی دولت امریکا باشد لیکن این کشور هرگز نباید درگیر چنین ویروسی‌شده باشد و به‌عنوان یک منطقه امن و عاری از خطر یاد شود. اما واقعیت چیز دیگری است و با توجه به‌تمامی تحلیل‌ها و ویدئوهای ارائه‌شده در حال حاضر ایالات‌متحده نیز همانند بسیاری از کشورها درگیر همه‌گیری سریع این ویروس خطرناک در داخل ایالات خود بوده و دولت ترامپ اعلام حالت فوق‌العاده و درخواست کمک از ارتش و پلیس فدرال را صادر نموده است.

سلاح بیولوژیک کووید 19

حمله بیولوژیک سازمان یافته

بررسی دقیق‌تر موضوع و چالش‌های پیش رو هرچه که پیش می‌رود مبهم و غیرقابل انتصاب به یک‌نهاد و یا کشور خاص شده ودر نهایت اصالت یک حمله بیولوژیک سازمان یافته را رد کرده و یا در برخی موارد ماهیت و اصالت آن را با تردیدهای فراوان روبه‌رو می‌سازد.

در مرحله نخست؛ متهم اصلی حملات بیولوژیک با توجه به انتصاب چندین آزمایشگاه مختلف؛ در سراسر دنیا به‌ویژه منطقه خاورمیانه دولت آمریکاست. اما هرچه که از همه‌گیری این ویروس می‌گذرد؛ این کشور خود شرایط بسیار سختی را در پیش داشته و تعداد مبتلا شدگان به چندین هزار نفر می‌رسد به‌گونه‌ای که بعد از حوادث تروریستی 11 سپتامبر 2001 که منجر به از بین رفتن چندین هزار نفر در ایالات‌متحده شد؛ اکنون شرایط اضطرار و بحرانی به بالاترین سطح خود رسیده و اعلام آماده‌باش برای نهادهای نظامی و امنیتی صادرشده است.

در برخی اظهارنظرها، حمله بیولوژیک با استفاده از ویروس کرونا از جانب دولت آمریکا علیه چین مطرح‌شده که به نظر غیرمنطقی است زیرا جنگ تجاری بین این دو قدرت؛ از گذشته تا به امروز وجود داشته و دارای یک سابقه طولانی همراه با تنش‌ها و ناآرامی‌های مختلف بوده است. لیکن اگر چنین دیدگاهی مطرح باشد؛ بایستی از گذشته نیز تهدید بیولوژیک علیه چین و سایر رقبای آمریکا انجام‌گرفته و حتی آن‌ها دیگر وجود خارجی نداشته باشند.

با نگاه دقیق‌تر به این موضوع؛ بایستی گفت بلعکس آنچه مطرح است؛ علاقه‌مندی به سلاح‌ها و تهدیدات بیولوژیک از سوی مخالفین دولت آمریکا همچون چین و روسیه بیشتر از آن بوده و می‌توان به قضیه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و دستگیری تروریست‌های وابسته به القاعده از سوی سازمان سیا اشاره داشت. در آن دوران اتحاد جماهیر شوروی پس از فروپاشی دارای بسیاری از انبارهای سلاح‌های بیولوژیک بوده که هر یک از آن‌ها می‌توانست چندین کشور را در معرض نابودی صددرصدی قرار دهد. از طرف دیگر وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در شهر وهان نیز نشان می‌دهد کشور چین از گذشته تمایل فراوانی داشته تا از طریق ساخت سلاح‌های بیولوژیک به‌نوعی یک عامل بازدارنده پنهان را در برابر رقبایش در اختیار داشته باشد.

سوابق موجود از مبدأ همه‌گیری ویروس کووید 19 نشان می‌دهد حداقل از دهه 1970 میلادی این کشور و برخی از همسایگانش مرجع بسیاری از ویروس ای آزمایشگاهی بوده‌اند که هریک در برهه‌های مختلف اثرات کشنده‌ای بر جامعه جهانی داشته است. در همین رابطه خبرگزاری VOX اخیراً طی یک گزارش ویدئویی تلاش کرده تا بازگو کند که چرا چین در چند دهه گذشته منشأ بسیاری از ویروس‌های خطرناک ازجمله کرونا و سارس بوده و به‌طور مستند توضیح می‌دهد که آیا مرگ بیش از سی میلیون نفر گرسنه در دهه 1970 میلادی باعث شده تا چینی‌ها از روی ناچاری به خوردن حیوانات وحشی روی‌آورند. از سوی دیگر سیاست‌های کنترل جمعیت چین نیز حائز اهمیت بوده و این کشور برنامه کاملاً پیچیده و مبهمی برای کاهش جمعیت پیر و ازکارافتاده خود دارد.

سلاح بیولوژیک کرونا

بسیاری از تحلیلگران معتقدند؛ به چه دلیل بازار حیوانات وحشی در شهر وهان پس از شیوع ویروس خطرناک سارس و کشته شدن هزاران نفر در سراسر چین و جهان بسته نشد و خاطیان آن‌که عموماً با مافیای خریدوفروش حیوانات در ارتباط هستند برخورد جدی از سوی دولت چین صورت نگرفت. تمامی این مباحث در کنار هم نشان می‌دهد کووید 19 که اکنون به نام عمومی کرونا ویروس شناخته می‌شود قبل از آن‌که سلاح بیولوژیک باشد از احمال کاری و بی‌توجهی دولت چین نشات گرفته که در جهت کنترل همه‌چیزخواری شهروندان خود بعد از شیوع ویروس سارس اقدام جدی را صورت نداده و عاملان را محاکمه نکرده است. وجود چنین رویکردی در کنار بحران غذا و بهداشت در کشور چین باعث شده تا یک محیط آلوده و مناسب برای بروز نوع جدیدی از ویروس ای خطرناک آماده‌شده و این کشور عامل اصلی آن به شمار آید.

در کنار چنین مواردی؛ مؤلفه‌های دیگری نیز وجود دارد که ماهیت بیولوژیک این تهدید را کمرنگ می‌کند. زیرا در حوزه بیولوژیک جهش ژنتیک یکی از اصلی‌ترین اقدامات در ساخت سلاح بیولوژیک به شمار می‌رود که برابر با نظر برخی از کارشناسان آزمایشگاهی؛ کووید 19 لااقل ازلحاظ ژنتیک جهش یا تقویت نشده و یک ویروس آزمایشگاهی به شمار نمی‌رود و نمونه آن در بسیاری از حیوانات در طبیعت وجود داشته است.

در آخر؛ چنانچه کرونا ویروس یک تهدید بیولوژیک از سوی ابرقدرت‌ها به‌خصوص دولت آمریکا برای جامعه جهانی به شمار آید بایستی موافقان این موضوع مشخص کنند که عاملین اصلی انتشار از چه طرقی توانسته‌اند در برابر اثرات کشنده آن مصون بوده و منطقه عاری از خطر را برای خود فراهم کرده‌اند. اکنون آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ایالات‌متحده نیز درگیر این ویروس خطرناک شده و امکان آن وجود دارد با توجه به انتقال سریع آن در بین شهروندان آمریکایی؛ این کشور دچار یک بحران شدید و غیرقابل‌جبران شود.