دسته : سیاست
شماره : 13254222997
تاریخ : 5 فروردين 1399
روحانی: تعداد مراجعین به بیمارستان ها و جان باختگان بر اثر کرونا کاهش پیدا کرده است بار دیگر از مردم عزیز کشورمان تقاضا می کنم که توصیه های بهداشتی را مراعات کنند که ان شاءالله بتوانیم از این مرحله عبور کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، صبح امروز حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا حاضر شد. روحانی در این جلسه که با ریاست شخص وی تشکیل شده بود گفت: تعداد مراجعین به بیمارستان ها در استان های کشور کاهش پیدا کرده است، از سوی دیگر تعداد فوتی ها نیز کاهش داشته که هردو خبر مهمی برای ما بود. اقدامات صورت گرفته بسیار مهم بوده و بار دیگر از نظام سلامت کشور تقدیر و تشکر می کنیم. باید شرایط را طوری کنترل کنیم که زمان لازم در اختیار نظام سلامت کشور قرار گیرد، یعنی طوری نباشد که پیک بیماری در یک زمان رخ دهد چراکه تخت های مراقبت ویژه و کادر درمانی توان مراقب بیماران را داشته باشند. باید اقداماتی انجام دهیم که شیوع بیماری کاهش پیدا کند، در جلسه امروز مطرح شد که یک فرد آلوده در شرایط قرنطینه و عادی چند نفر را می تواند مبتلا کند.

باید زنجیره شیوع ویروس را بشکنیم

روحانی با بیان لزوم شکسته شدن زنجیره شیوع بیماری افزود: بسیار مهم است که فرد مبتلا باید به مدت 2 هفته قرنطینه شود، این قرنطینه ممکن است درخانه باشد یا در بیمارستان، بنابراین کسی که مبتلا به ویروس کرونا است نباید در جامعه تحرک داشته باشد. در جلسه امروز تصویب شد که کلیه مشاغلی که قبلا اعلام کرده بودیم تا 13 فروردین تعطیل باشند تا 15 فروردین تعطیل هستند، مراکز آموزشی و دانشگاهی که مرکز تجمع مردم هستند در زمره مکان هایی می باشند که باید تعطیل باشند. اما مراکز فروشگاهی و مواد غذایی که تامین کننده نیاز مردم هستند باید باز باشند، اجتماعات مختلف از جمله مراسمات عز و عروسی نباید برگزار شود و مردم باید به توصیه ها عمل کرده و فاصله حداقل 2 متری از افراد را رعایت کنند. هرچند شاید خود ما در این جلسه این فاصله را رعایت نکرده باشیم.

سفرها باید به حداقل میزان خود برسد

روحانی گفت: شاید فردی که به ویروس مبتلا شده سرفه نکند و تب هم نداشته باشد اما باید فاصله بهداشتی را رعایت کنیم، باید تلاش شود تا سفرها به حداقل خود برسد و فاصله 2 متری هم رعایت شود. وزارت بهداشت پیشنهاد کرد که در کمیته اجتماعی و امنیتی برخی موضوعات تصمیم گیری شود که اگر نهایی شد به اطلاع مردم برسانیم، اگر هم نیاز باشد جلسه ای فوری مانند پنجشنبه هفته گذشته برگزار خواهیم کرد. تعداد خودروهایی که از مراکز استان ها خارج شده اند از تعداد خارج شده تهران و کرج بیشتر است، هرچند اعلام شد که تعداد خودرو ها و شماره تلفن صاحبان مشخص است، پس باید بکوشیم تا در طرح بسیج ملی از آنها سوال کنیم.

تب سنجی نباید تنها راه غربالگری باشد

ممکن است در فاصله 13 تا 15 فروردین با بازگشت مسافران تراکمی را شاهد باشیم، لذا نمی توانیم با تب سنجی و ایجاد ترافیک طولانی از مردم سوال کنیم، بلکه باید با تماس تلفنی با خودروهای خارج شده از شهر آنها را مورد غربالگری قرار دهیم. البته باید خودروها در خروجی شهرها مورد تب سنجی قرار گیرند، بعضا دیدیم که فردی ساکن کرج بوده اما محل کارش در تهران است و به اجبار در این مسیر تردد می کند و هربار مورد تب سنجی قرار گرفته است. باید روی این موضوع دقت شود و طبق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، استانداران و فرمانداران عمل کنند. موارد دیگری مطرح شد که در ستاد بررسی کافی صورت نگرفت، این موارد پیشنهاد وزارت بهداشت بود، بنا شد این مسائل در کمیته اجتماعی و امنیتی مطرح شود و اگر مصوب شد ابلاغ کنیم.

شرکت های خدمات عمومی باید پروتکل بهداشتی را رعایت کنند

موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد بحث شرکت هایی بود که خدمات عمومی عرضه می کنند، این شرکت ها کالا و خدمات مورد نیاز مردم را بدون مراجعه در درب منزل تحویل می دهند. باید پروتکل بهداشتی آنها را وزارت بهداشت معین کند که به جه صورتی این بسته ها درب منازل تحویل داده شود و مردم چگونه تحویل بگیرند، یا آن فروشگاه چکونه تحویل دهد و مبادی تولید کننده چگونه تحویل دهند، تعیین این پروتکل بر عهده وزارت بهداشت است. تصمیم بر این شد اگر شرکت های این چنینی مشکلی در عرضه خدمات دارند وزارت ارتباطات که در این زمینه هم کار کرده بار دیگر اقدامات خود را ارائه دهد، و اگر مصوبه ای از دولت یا این جلسه نیاز دارد آن را ارائه دهد. درخواست این بوده که شرکت هایی که مورد تائید هستند به صورت مجانی در صداوسیما تبلیغ شوند تا مردم این ها را بشناسند و به این شرکت ها مراجعه کنند.

افرادی که مشاغل حساس دارند باید سرکارشان حاضر شوند

رئیس جمهور گفت: بحث کارمندان دولت هم مطرح شد، کارکنان نیروهای مسلح رویه خود را دارند و ابلاغ می کنند اما در اینجا بحث کارمندان دول مطرح شد. کل کارمندان دول 2 میلیون و 45 هزار نفر می باشند که از این تعداد 1 میلیون و 200 هزار نفر از اول اسفند کارشان را تعطیل کردند، اینها از کارمندان آموزش و پرورش بودند که یا تعطیل شدند و یا به طور محدود سرکار رفتند. عده ای هستند که شغل های حساس دارند و نیازمندی های عمومی را برطرف می کنند، این افراد باید سرکارشان حاضر شوند. جمعیت زیادی از این افراد در بخش های بهداشت و درمان و نظام سلامت مشغول هستند که حدود 500 هزار نفر می باشند. تعدادی هم در شهرداری ها نظافت شهرها را برعهده دارند که آنها نیز باید در سرکار حاضر شوند. برخش مشاغل هم هستند که میتوانند به صورت گردشی کار کنند، بنا شد تا این مشاغل همیشه یک سوم سرکار باشند و دو سوم در مرخصی تا از این دوران عبور کنیم.

روحانی در پایان خاطر نشان کرد: من بار دیگر از مردم عزیز کشورمان تقاضا می کنم که توصیه های بهداشتی را مراعات کنند که ان شاءالله بتوانیم از این مرحله عبور کنیم و مردم بتوانند با فراغت، کار و آموزش فرزندان خود و فعالیت های اجتماعی را در شرایط بهتری ادامه دهند ، ان شاءالله .