دسته : سلامت
شماره : 13254222990
تاریخ : 4 فروردين 1399
تشخیص سلول های سرطانی با امواج فراصوت؛ دستاورد جدید محقق ایرانی امیدواری هایی وجود دارد که بتوان این دستگاه را در مقیاس بزرگتر و روی چند نمونه به صورت همزمان آزمایش کرد تا جنبه های مختلف یک بیماری شناسایی شود


یکی از تاثیراتی که فیزیولوژی سرطان و این دسته بیماری هایی که در بدن پخش می شوند سخت شدن ساختار سلول های اطراف آن ها است، اما اکنون محققان دانشگاه "پردو" دستگاهی را ساخته اند که با کمک امواج فراصوت می تواند بدون آسیب رساندن به بافت ، سلول های سخت شده را شناسایی کند. سلول های سخت شده که اطراف سلول سرطانی قرار می گیرند به نام ماتریس برون یاخته ای شناخته می شوند، این سلول ها به دلیل مواجه با سموم، دارو ها و بیماری های مختلف سخت می شوند. این ویژگی باعث می شود که پیدا کردن منبع بیماری در بدن انسان ساده تر شود، از این رو گروهی از محققان دانشگاه پردو موفق به ساخت دستگاهی شده اند که می تواند با امواج فراصوت میزان سختی سلول ها و پخش شدن بیماری در بدن را تشخیص دهد.


دستگاه مذکور از یک فرستنده امواج فراصوت به همراه یک گیرنده پزوالکتریک که امواج را دریافت می کند تشکیل شده است، امواج به وسیله فرستنده در داخل یک ماده پخش می شوند و در نتیجه آن، سیگنال های الکتریکی در قالب اشکالی متناسب با سختی ماده تولید می شوند و به کمک این اشکال می توان میزان تغییرات در سختی ماده را شناسایی نمود. رحیم رحیمی استادیار دانشگاه پردو در این مورد می گوید:


ایده کلی این دستگاه از روی نحوه پیدا کردن آسیب وارد شده به بال یک هواپیما گرفته شد، امواج صوتی داخل یک ماده پخش می شود و توسط گیرنده ای که در سمت دیگر قرار دارد دریافت می گردد. با کمک شیوه پخش امواج صوتی در داخل ماده مذکور می توان بدون اینکه آسیبی به خود ماده برسد آسیب های وارده را شناسایی کرد.


آزمایشات مختلفی توسط دستگاه مذکور صورت گرفته که یکی از آنها قرار دادن سلول سرطان سینه درون هیدوژل می باشد، انتخاب هیدروژل به دلیل شباهت آن با سلول های برون یاخته ای بود. این دستگاه موفق شد بدون آسیب رساندن به بافت هیدروژل، تغییرات سختی در اثر مسموم شدن سلول را شناسایی کند. امیدواری هایی وجود دارد که بتوان این دستگاه را در مقیاس بزرگتر و روی چند نمونه به صورت همزمان آزمایش کرد تا جنبه های مختلف یک بیماری شناسایی شود، هدف بعدی محققان استفاده از قابلیت های دستگاه روی ماتریس های برون یاخته ای کلاژن می باشد که یکی از پروتئین های مهم در بافت های پوستی حساب می شود.