دسته : تحلیل بین الملل
شماره : 13254222927
تاریخ : 29 اسفند 1398
تحلیل اثرات مختلف ویروس کرونا بر کشور چین تأثیر ویروس بر اقتصاد چین تازه آغاز شده است و سایر نقاط جهان از جمله ایران نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

ویروس کرونا وارد ایران شده و این خود تبعات و تاثیرات زیادی در حوزه های مختلف سیاسی فرهنگی و سلامت جامعه را بهمراه دارد ویروس کرونا فعالیت ۳ ماهه ای در چین داشته واین اثرات قطعا در ایران هم پدیدار خواهند شد. کارشناسان بیماری های عفونی چین پیش بینی می کنند که شیوع تاج ویروس(کرونا) در این ماه (فوریه ) به اوج خود برسد.

اما تأثیر ویروس بر اقتصاد چین تازه آغاز شده است و سایر نقاط جهان از جمله ایران  نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. باتوجه به منافع آمریکا از گسترش شیوع این ویروس احتمال جنگ بیولوژیکی قوت گرفته است.

تأثیر اول:

تعمیق و گسترش اثر "جداشدگی"جنگ تجاری چین و ایالات متحده باعث جداشدن دو اقتصاد بزرگ جهان شده است. شرکت های آمریکایی برای جلوگیری از تأثیر تعرفه ها روی بنگاه ها ، کارخانه ها را به طور متوالی جابجا کرده و زنجیره های تولید  را از چین خارج می کنند. اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا تعداد زیادی کارخانه در چین تعطیل شده اند و بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایالات متحده آمریکا محدودیت هایی را در سفر به چین اعمال کرده اند. در همین زمان، صاحبان صنایع مختلف و کشورهای صاحب صنعت  بیشتر این سوال را در نظر دارند که آیا باید از چین خارج شوند؟

به عنوان مثال ، صنعت قطعات خودرو چین یکی از بزرگترین تأمین کنندگان قطعات خودرو در جهان است و خودروساز هیوندای کره جنوبی اخیراً مجبور شد کارخانه مونتاژ خود را در کره جنوبی ببندد زیرا نمی تواند قطعات خودرو مورد نیاز را از چین دریافت کند. از سازندگان خودرو گرفته تا سازندگان لوازم خانگی ، در سراسر جهان از معایب، تکیه تنها بر یک کشور برای تهیه لوازم اولیه  محصولات آگاهی دارند. با گذشت زمان، جدایی اقتصادی بین چین و ایالات متحده به سایر کشورها گسترش می یابد و زنجیره های عرضه از چین خارج می شوند.

تأثیر دو: به دام افتادن دائمی در فرآیند "درآمد متوسط"

"دام درآمد متوسط" یک پدیده اقتصادی است و کارشناسان می گویند یک اقتصاد سریع در حال رشد در سطح متوسط درآمد رکود می کند و نمی تواند به سطح درآمد بالا منتقل شود. بانک جهانی یک کشور "درآمد متوسط" را به عنوان اقتصادی با درآمد سرانه سالانه 10000 تا 12000 دلار تعریف می کند. براساس این تعریف ، چین بیش از دو دهه اقتصاد "درآمد متوسط" بوده است.

دولت چین مشتاق است که از شر "دام درآمد متوسط" خلاص شود و به شرایط یک قدرت جهانی بازگردد. با این حال ، افزایش بدهی ، افزایش جمعیت و اصلاحات اقتصادی سرعت رشد اقتصادی را کند کرده است. سال گذشته ، جنگ تجاری چین و آمریکا بیشتر به توسعه اقتصادی چین آسیب رساند نرخ رسمی رشد اقتصادی چین که در سال 2019 اعلام شد 6.1٪ بود که این هم کمترین سرعت در سه سال گذشته است. دولت چین امیدوار است با تحریک مصرف داخلی ، رشد اقتصادی را تحریک کند. با این حال ، افزایش قیمت گوشت دام ناشی از تب خوکی آفریقایی ، مصرف کنندگان داخلی بازار چین را آزار داده است. رویکرد مصرف غذاهای پروتئینی از حیوانهای نامتعارف به دام های صنعتی مانند گاو  خوک و گوسفند تغییر پیداکرده و این سرآغاز تحول در برنامه غذایی چبنی ها می تواند باشد.

بنابراین  ویروس کرونا ممکن است بدترین زمان را برای حمله به اقتصاد چین البته بهترین زمان برای آمریکا را انتخاب کرده باشد. برخی اذعان دارند آمریکا انگیزه های لازم برای اجرای جنگ بیولوژیکی دارد.

این شیوع ، گردشگری داخلی و بین المللی را به شدت کاهش داده است ؛ خرده فروشی و صنعت تولید غذا نزدیک به تعطیلی است . کارخانه ها یا بسته شده اند یا نگران از سرگیری کار هستند اما از تعداد زیادی کارگر بیکار هستند. در عین حال  دولت چین نیز در تلاش است از همان ابزار اقتصادی مانند گذشته برای تحریک اقتصاد مانند کاهش نرخ بهره و کاهش مالیات استفاده کند. این اقدامات اقتصادی ممکن است مانع رکود اقتصادی چین شود ، اما آنها برای خروج چین از "دام درآمد متوسط" کافی نیستند. راه حل پیشنهاد شده توسط کارشناسان - اجرای اصلاحات ساختاری مبتنی بر بازار - اقدامی است که دولت چین همیشه با آن مخالف بوده است.

تأثیر 3: مهاجرت و جابجایی در مقیاس بزرگ

برای چندین دهه در ازای رونق و ثبات وعده داده شده توسط حزب کمونیست چین ، اکثر چینی ها دارای حقوق محدود و آزادی های اندک بودند. با این حال ، این بیماری همه گیر  (ویروس کرونا ) همه افراد را در چین به نوعی دیگر تحت تأثیر قرار داده است.

برخلاف مردم هنگ کنگ که در خیابان ها معترض هستند و مردم اویغور در اردوگاه های کار اجباری برای مطالعه جامعه شناختی قرار دارند ، این ویروس خود ترس را به وجود می آورد و دولت چین اقدامات جدی اتخاذ کرده است. این اقدامات عمیقاً زندگی عادی مردم را مختل کرده است. به ویژه ، هنگامی که دکتر لی ون‌لیانگ که برای اولین بار توجهات به خطر ابتلا به نوع جدید بیماری اپیدمی در اثر ویروس کرونا (2019nCoV )در چین را جلب کرد، در اثر ابتلا به آن در بیمارستان محل تداویش درگذشت گرفتار شد ، زیرا او در خصوص همه گیر بودن کرونا و اثرات کشنده این ویروس بر سیستم تنفسی انسان هشدار های لازم را داده بود این باعث انتقادهای از طرف مسئولان و تعدادی صاحبنظران در حوضه علوم پزشکی شده بود مرور زمان، تحقق وعده ها و صحبت های او را ثابت کرد.

در چین کسی بخواهد اخباری را درخصوص کرونا بصورت آزاد پخش کند تحت تعقیب قرار میگیرد.

ممکن است چینی ها کمتر به خیابان ها بروند و مثل مردم هنگ کنگ فریاد بزنند ، اما بسیاری از آنها قبلاً از دولت ناامید و عصبانی هستند و ممکن است پس از پایان همه گیری ، چین را ترک کنند. بنابراین ، دولت چین در آینده با مهاجرت گسترده و پرواز سرمایه روبرو خواهد شد.

نتیجه گیری:

ویروس کرونا حدود 3 ماه پیش فعالیت خود را در کشور چین شروع کرده چالشها و مشکلاتی و تجربیاتی که با آن مواجه بوده برای ایران راهگشا خواهد بود با رعایت موارد پیشگیری از ابتلا به این ویروس می توان از تبعات سو اقتصادی اجتماعی این بیماری جلوگیری نمود.