دسته : بین الملل
شماره : 13254222888
تاریخ : 28 اسفند 1398
ویدیوکنفرانس آلمان، فرانسه، بریتانیا و ترکیه درباره پناهجویان و کرونا سران آلمان، فرانسه، بریتانیا و ترکیه درباره مشکلات پناهجویی، بحران ادلب و ویروس کرونا ویدیو کنفرانس برگزار کردند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،دیدار چهارجانبه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، امانوئل مکرون، همتای فرانسوی او، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، قرار بود در استانبول انجام بگیرد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد. سران این کشورها از جمله درباره راه‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه به ادلب در شمال سوریه و مسئله پناهجویان سوری با یکدیگر به رایزنی پرداختند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در توییتر خود درباره موضوع گفت‌وگوی سران چهار کشور نوشته است که در ویدیوکنفرانس درباره اقدام مشترک این کشورها علیه ویروس کرونا، حل بحران سوریه، کمک‌های بشردوستانه به ادلب، مشکل پناهجویان، تحولات لیبی و رابطه اتحادیه اروپا با ترکیه بحث و گفت‌وگو شده است.

رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که محور اصلی صحبت‌های سران چهار کشور در ویدیوکنفرانس روز سه شنبه ۱۷ مارس بحران پناهجویی بوده است. مقام‌های اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند مشکل پناهجویان در مرزهای یونان و ترکیه را هم حل کنند.

ترکیه میزبان بیش از سه و نیم میلیون پناهجوی سوری است و از اروپا درخواست کمک کرده است. طبق توافق‌نامه‌ای که بین این کشور و اتحادیه اروپا در ۱۸ مارس ۲۰۱۶ امضا شده قرار بود که این اتحادیه شش میلیارد یورو به ترکیه کمک ‌کند.

گرالد کناوس، یکی از معماران توافق‌نامه ترکیه و اتحادیه اروپا، هشدار داده است که حل نشدن مشکلات پناهجویان توافق موجود بین ترکیه و اتحادیه اروپا را به خطر انداخته است.

پس از چندین هفته نبرد در ادلب سوریه و آواره شدن یک میلیون و ۵۰۰ هزار پناهجو و حرکت آنان به سمت مرزهای ترکیه اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ترکیه و روسیه، بر سرآتش بس ادلب توافق کردند.

به دنبال آن اردوغان برای جلب پشتیبانی هم‌پیمانان خود در ناتو و اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده بود. اردوغان از کشورهای اروپایی خواست که در مقابل جنگ سوریه بی تفاوت نباشند. رئيس جمهور ترکیه در بروکسل گفت کشورش بار سنگین پناهجویی را بدون کمک‌های اضافی اتحادیه اروپا نمی‌تواند به تنهایی تحمل کند.