دسته : اجتماعی
شماره : 13254222756
تاریخ : 21 اسفند 1398
تشکیل جلسه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا گفت: در ایام پیش رو، هیچ کمبودی از بابت برق، آب، سوخت و انرژی نخواهیم داشت.

 

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین به نقل از ایرنا، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در جلسه امروز هیئت دولت با تاکید بر بی سابقه بودن مشکلاتی که مردم در روزهای پایانی سال با آنها درگیر هستند، گفت: این مشکلات فقط مختص ما نیست و بسیاری از کشورها با آن مواجه هستند. ویروس کرونا  ضررهای زیادی به اقتصاد کشورها وارد کرده ودر بسیاری از جنبه های زندگی مردم دنیا مثل اقتصاد، حمل و نقل، کار و شغل تاثیر منفی گذاشته است.

قطع زنجیر سرایت بیماری با عدم تردد

 وی افزود: نباید این ویروس را دستکم بگیریم زیرا برای سلامت مردم بسیار خطرناک است. مردم باید قضیه را بیشترجدی بگیرند. اگر چه این ویروس از دیگر ویروس های آنفلوآنزا خطرناک تر نیست اما شیوع سریع آن و طول عمرش سبب شده تا بیشتر تاثیرات منفی را داشته باشد. همه برای مقابله با این ویروس به جمع بندی واحدی رسیده اند. اصلی ترین قدم در راه مقابله با این ویروس قطع کردن زنجیره سرایت و شیوع آن است که ابتدا یک فردی را مبتلا می کند سپس آن فرد یک جمعی را آلوده کرده و هر کدام از افراد آن جمع، اشخاص دیگری را مبتلا می کنند و همینطور تصاعدی از نقطه ای شروع شده و از شهری به شهر دیگه و سپس از کشوری به کشوری دیگر  منتقل می شود. پس باید قبل از همه زنجیر سرایت را قطع کنیم. اولین و مهمترین کار رعایت کامل نکات بهداشتی و شستن دست ها و ضدعفونی کردن سطوح و اشیاست تا از فردی به فرد دیگر سرایت نکند.

رئیس جمهور ادامه داد: در خانه ماندن و تردد نکردن یکی از مهم ترین موارد مقابله با شیوع ویروس کروناست. منظور از عدم تردد هرگونه خروج از خانه و رفتن به جایی است چه داخل شهر چه از شهری به شهری دیگر. اکیدا توصیه شده که از ترددهای غیر ضروری کاملا اجتناب شود. همه باید به توصیه ها و اصولی که اعلام می شوند کاملا توجه کرده و تمامی آنها را رعایت کنند تا از سرایت بیماری جلوگیری شود.
وی افزود: در پیش بودن تعطیلات نوروزی و آغاز سال جدید بر اساس تقویم رسمی کشور سبب شده تا برخی پیشنهاد حذف این تعطیلات و موکول کردن آن به ایامی که بیماری کرونا از بین رفته باشد را داده اند که عملی نیست. امسال باید همه کمک کنند تا هر چه زودتر این بیماری را ریشه کن کنیم. حضور در اماکن زیارتی و متبرکه جزو اعتقادات مردم ماست اما از راه دور هم می شود با خلوص نیت این کار را انجام داد و همان اجرو ثواب را گرفت. برقرار کردن ارتباط معنوی، ربطی به دوری مسافت و این چیزها ندارد. با رعایت کامل اصول بهداشتی و مواردی که ابلاغ شده اند باید نوروز را به ایام پیروزی بر ویروس کرونا تبدیل کنیم.

تمام ارکان دولت درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند

روحانی اظهارداشت: در خصوص مبارزه با ویروس کرونا تمام ارکان دولت درگیر بوده و در تلاش هستند. این نیست که تنها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این کار مشغول باشد. تلاش می کنیم تا مردم بتوانند علی رغم شرایط خاصی که فعلا همه دچار آن هستند، زندگی کنند و از بابت برق، آب، گاز، بنزین و مسایل مالی و پولی و کالای اساسی حتی المقدور مشکلی نداشته و زندگی مردم به شرایط بحرانی و غیرقابل تحمل تبدیل نشود.

رئیس جمهور افزود: از رئیس سازمان برنامه و بودجه گرفته تا وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی همه برای تامین ریال و دلارجهت خرید کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و آنچه که برای بخش های پزشکی تحقیقاتی و علمی ما لازم است، درگیر هستند  و حتی یک نفر نیست که در دولت ما درگیر نباشد. البته وزیر بهداشت و درمان و همه پزشکان، پرستاران، بیمارستان‌های مختلف و مراکز درمانی، بهداشتی آنها بار سنگینی بر دوش دارند. از آنها تشکر و سپاسگزاری کرده و دستشان را می بوسیم. از رهبر معظم انقلاب تشکر می کنیم که موافقت کردند تا اعضای کادر درمانی که در این راه جان خود را فدا کرده اند به عنوان شهید خدمت محسوب شوند.

 رئیس دولت گفت: امروز نیروهای مسلح، سپاه، ارتش و بسیج همه در کنار دولت هستند. نیروهای مسلح اعلام کردند که۱۰ هزار تخت برای نقاهتگاه و ۳۵۰۰ تخت درمانی آماده دارند.

هیچ مشکلی از بابت برق، آب و انرژی نداریم

 روحانی افزود باید تشکر ویژه ای از شهرداری ‌ها بکنم که بار سنگینی بر دوش دارند. آنها شهرها را نظافت و ضدعفونی می کنند که کمک بزرگی برای شکست کرونا است. بعضی از استانداری ها نگرانی هایی در مورد بالارفتن مصرف آب و مواجه شدن با مشکل کمبود آب در هفته‌های آینده  داشتند. با توجه به اینکه مردم در چنین شرایطی نباید مشکل آب و برق داشته باشند، از وزیر نیرو در این مورد سوال کردم و ایشان هم پاسخ کتبی داد که خوشبختانه مردم هیچ نگرانی در زمینه آب و برق در این ایام نخواهند داشت. همچنین در خصوص انرژی و سوخت نیز جای نگرانی نیست و گاز و گازوئیل و بنزین در اختیار مردم خواهد بود.

 

مصوبات ستاد لازم الاجراست

رئیس جمهور در ادامه به وظایف وزارت امور خارجه در بحث کرونا اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه همکاری‌های مورد نیاز را به خوبی انجام می دهد و با همه توان در این زمینه فعال است در بخش آموزشی هم اگرچه تمامی مراکز تعطیل هستند اما در همین ایام تعطیل نیز مسئولان در تلاش هستند تا از طریق فضای مجازی و از طریق صدا و سیما آموزش انجام شود.

روحانی خاطرنشان کرد: وزارت کشور مسئولیت سنگینی بر دوش دارد. ما مصوبات بسیار مهمی داشتیم که بر اساس آن ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا هر چه تصویب می‌کند همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای تمام ارکان کشور، تمام دستگاه‌ها نهادها، نیروهای مسلح،  نیروهای دولتی و حتی دستگاه‌های خصوصی لازم اجراست و مقام معظم رهبری همه را تایید کردندکه پشتوانه بسیار قوی و خوبی برای همه ما است.
وی افزود: برخی نمایندگان مجلس و مسئولان درخواست کرده اند که من ریاست ستاد را بر عهده بگیرم. باید اعلام کنم که حداقل هفته ای یک جلسه ستاد با ریاست و مدیریت خود من تشکیل می‌شود، در این هفته شنبه جلسه داشتیم و هفته آینده و در ایام تعطیلات عید هم جلسه خواهیم داشت.

بررسی مصوبات وزارت خانه ها
روحانی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در دستگاه های مختلف گفت: سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت اقتصادی که مسئولیت این جلسات را بر عهده دارد، به وظایفشان عمل کرده و مصوباتی داشتند. یکشنبه هفته آینده این مصوبات را با حضور مسئولان اتاق ها و اصناف  بررسی خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: به شایعاتی که گاهی در فضای مجازی است وگاهی اوقات در رسانه های داخلی به روزنامه‌ها و گاهی به صدا و سیما سرایت می کنند نباید توجه کنیم. همه ارکان دولت سر کارهایشان هستند. نباید اجازه بدهیم این شایعات روح مقاومت مردم را متزلزل کند. پزشکان می‌گویند ویروس آنفلوآنزا ازکرونا خطرناک‌تر است اما اگر به کسی گفته شود که آنفلوآنزا دارد، برای او چندان مهم نیست اما اگر گفته شود که کرونا دارد، روحیه اش ضعیف می شود زیرا فکر می‌کند که کرونا مساوی با پایان زندگی است در حالی که اینگونه نیست.کرونا را باید شکست دهیم اما در عین حال نباید ترس و وحشت و اضطراب میان مردم ایجاد کنیم

کرونا را بیش از حد بزرگ نکنیم
رئیس جمهور افزود: به اظهارات غیر مستند درباره آمار مرگ و میرهای ناشی از کرونا نباید توجه کنیم. برخی افراد گاهی ممکن است از روی غرض صحبت نکنند. باید اصل موضوع را از استاندار آن استان پیگیری کنیم مثلا می‌پرسیم آمار فوتی های دیروز آن استان چقدر بوده،  همان استانی که گفته می شود وضعیتش خیلی بد است و روزنامه ها نیز تیتر کرده اند. می گویند که ۱۲ نفر فوتی داشته‌اند. در شرایطی ممکن است روزی ۱۰ تا ۱۲ نفر فوت کنند، اما از آن طرف ۱۲۰ نفر از بیمارستان ترخیص شوند؛ نمی‌خواهم بگویم که این ویروس را کوچک بپندارید، اما بیش از اندازه آن را بزرگ نکرده و با آن زندگی کنیم و این دوران را بگذرانیم.

همه مردم باید همکاری کنند
وی در پایان سخنانش گفت: موضوع مبارزه با کرونا دو بخش دارد؛ یک بخش اقداماتی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دولت و همکاران ما انجام می دهند و یک بخش هم به همکاری مردم مربوط می‌شود. از همه مردم می‌خواهم برای مبارزه با کرونا با ما همکاری کنند چون اگر مردم همکاری نکند دیرتر به نتیجه می رسیم.
وی اضافه کرد: قرار شد طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، افراد از حیث سلامت معاینه شوند و اگر مشکلی دارند آنان را به مراکز درمانی ببرند و درصورت مخالفت‌شان، به همان جایی که از آنجا آمده اند، برگردند. البته این کار در ورودی شهرها انجام نخواهد شد که فرد مثلا هزار کیلومتر از تهران دور شود و سپس آنجا از او تست گرفته شود بلکه هر روزی که ستاد ملی اعلام کرد در خروجی شهر‌ها تب افراد سنجیده شده و افرادی که سالم هستند به راه خود ادامه می‌دهند. در نهایت اینکه همه ماها باید
تردد را به حداقل برسانیم و در خانه بمانیم؛ امن ترین مکان ما خانه خودمان است و آنجا می‌توانیم سلامت خود و خانواده خود را بیشتر حفظ کنیم.  همه ماها روزهای سختی را پشت سر می گذاریم. اما این روزهای سخت می گذرد و باز هم در کنار هم خواهیم بود؛ باز هم شرایطی پیش می‌آید که  به اماکن متبرکه  برویم و راز و نیاز کنیم.