دسته : تحلیل بین الملل
شماره : 13254222723
تاریخ : 20 اسفند 1398
معرفی و نحوه مقابله با ویروس کرونا کورون ویروس‌ها (ویروس‌های تاجدار) خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند باعث ایجاد بیماری در حیوانات یا انسان شوند.

 برخی از کورونا ویروس‌ها باعث ایجاد سرماخوردگی در انسان و بیماری‌های جدی‌تر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) و سندرم شدید تنفسی حاد (سارس) می‌شوند. ویروس‌های تازه کشف شده، برادران ژنیتیکی آنها هستند که در سال 2019 باعث بیماری کرونا ویروس شده‌اند.

کرونا ویروس 2019 چیست؟

بیماری کورونا ویروس 2019 یک بیماری عفونی است که توسط نوع جدیدی از ویروس‌های تاجدار که اخیراً کشف شده است ایجاد می‌شود. قبل از شیوع در ووهان، چین در دسامبر سال 2019، این ویروس مشاهده نشده بود.

علائم بیماری کرونا ویروس 2019  چیست؟

شایع‌ترین علائم بیماری کرونا ویروس 2019 شامل تب، خستگی و سرفه خشک است. برخی از بیماران ممکن است علائمی از قبیل درد، عفونت بینی، آبریزش بینی، گلو درد یا اسهال داشته باشند. این علائم اغلب خفیف است و به تدریج ظاهر می‌شود. برخی از افراد آلوده هیچ علامت و ناراحتی ندارند. بیشتر افراد آلوده (حدود 80٪) بدون درمان خاص بهبود می‌یابند. در حدود یک ششم از افراد آلوده به شدت بیمار می‌شوند و در تنفس مشکل پیدا می‌کنند. افراد مسن و همچنین مبتلایان به بیماری‌های اساسی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی یا دیابت می‌توانند عوارض جدی ایجاد کنند. کسانی که علائم بالینیی تب، سرفه و تنگی نفس باید تحت مراقبت‌های پزشکی باشند.

چگونه بیماری کرونا منتقل می‌شود؟

افراد می‌توانند ویروس را از دیگر افراد آلوده دریافت کنند. هنگامی که بیمار سرفه یا بازدم می‌کند، بیماری ویروس کرونا از قطرات بینی یا دهان از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این قطرات روی اشیاء و سطوح اطراف بیمار قرار می‌گیرند. اگر افراد دیگر به این اشیاء یا سطوح دست بزنند و چشم، بینی یا دهانشان را لمس کنند بیماری ویروس کرونا ممکن است انتقال یابد. اگر قطرات تولید شده هنگام سرفه یا بازدم را استنشاق کنید، ممکن است آلوده شوید. بنابراین، حفظ فاصله بیش از 1 متر از بیمار بسیار مهم است.

آیا ویروس از طریق هوا قابل انتقال است؟

نتایج تا به امروز نشان داده‌اند که ویروس بیشتر از طریق هوا از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شود. چون اندازه این ویروس بزرگ است شناور بودن در هوا حداکثر در شعاع یک متری محتمل هست.

آیا عفونت های بدون علامت می‌توانند کرونا را گسترش دهند؟

این بیماری به‌طور عمده از طریق قطرات تنفسی در سرفه‌ها منتقل می‌شود. ابتلا از افرادی که علائمی ندارند کم است. اما در مراحل اولیه شروع، بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری کرونا تنها علائم خفیفی دارند، بنابراین می‌توان با استفاده از کورونا از افرادی که سرفه خفیف دارند و احساس ناخوشایندی ندارند، دوری کرد. 

آیا ویروس کرونااز طریق دهان گسترش می‌یابد؟

به نظر می‌رسد خطر ابتلا به بیماری ویروس کورونا از مدفوع افراد آلوده کم است. اگرچه تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ویروس در برخی موارد ممکن است در مدفوع وجود داشته باشد، اما انتقال مدفوع به دهان راه اصلی انتقال این شیوع نیست.  با توجه به این خطر، دستان خود را مرتباً بعد از غذا و قبل از غذا بشویید.

برای محافظت از خود و جلوگیری از شیوع بیماری چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

اقدامات حفاظتی برای همه چند مورد اقدامات ساده است که می‌توانید برای کاهش ا انتقال کرونا استفاده کنید:

مرتباً دستان خود را با ضد عفونی کننده دست و یا با صابون و آب بشویید.

چرا: دستان خود را با صابون و آب یا ضد عفونی کننده‌های دستی بشویید تا ویروس را روی دستان خود بکشید.

از افرادی که سرفه می‌کنند یا عطسه می‌کنند ، حداقل یک متر فاصله داشته باشید.

چرا: وقتی فرد دچار سرفه یا عطسه می‌شود، قطرات بینی یا دهان ممکن است حاوی ویروس باشد. اگر خیلی نزدیک هستید و فرد سرفه یا عطسه به ویروس آلوده شده است، ممکن است قطرات و ویروس را استنشاق کنید.

از لمس چشم، بینی و دهان خودداری کنید.

چرا: لمس دست با سطح بسیاری از موارد ممکن است به ویروس آلوده شود. یک دست آلوده به ویروس می‌تواند ویروس را به چشم، بینی یا دهان منتقل کند و ویروس می‌تواند بدون ایجاد بیماری وارد بدن شود.

اطمینان حاصل کنید که شما و افراد اطراف شما بهداشت تنفسی خوبی دارند. هنگام عطسه یا سرفه، بینی و دهان خود را با یک آرنج خمیده بپوشانید، یا از یک دستمال کاغذی استفاده کنید و بلافاصله دستمال کاغذی استفاده شده را به درستی دور کنید.

چرا: قطرات می‌توانند ویروس را گسترش دهند. برای جلوگیری از محافظت از اطرافیان در برابر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و ویروس جدید کرونا، باید بهداشت تنفسی خوبی داشته باشیم.

با آخرین تحولات بیماری کرونا همراه باشید. توصیه‌های ارائه شده توسط کادر پزشکی محلی، مقامات وزارت بهداشت و را در مورد چگونگی جلوگیری از انتقال کرونا از طریق رسانه‌های رسمی دنبال کنید.

چرا: وزارت بهداشت و مقامات بهداشتی محل شما اطلاعات جدیدی در مورد شیوع بیماریویروس کرونا در منطقه شما دارند. آنها بهترین مهارت را دارند که به ساکنان منطقه شما توصیه کنند که چگونه از خود محافظت کنند.

اقدامات حفاظتی برای افرادی که اخیراً (در 14 روز گذشته) در معرض ابتلا به ویروس کرونا بوده‌اند یا در استان‌ها و شهرهای که مبدا اصلی کرونا هستند (قم و گیلان...) مسافرت کرده‌اید.

علاوه براینکه دستورالعمل فوق را دنبال می‌کنید (اقدامات محافظتی برای همه)

اگر احساس ناخوشایندی کردید، حتی علائم جزئی مانند سردرد، تب پایین (3/37 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر) و کمی آبریزش بینی، تا زمان بهبودی در خانه بمانید.

اگر مجبور هستید برای تامین مواد غذایی و لوازم بهداشتی به بیرون بروید از ماسک و دستکش برای جلوگیری از انتقال به افراد دیگر استفاده کنید و یا از کسی بخواهید برایتان تهیه کند.

دلایل: جلوگیری از تماس با دیگران و جلوگیری از مراجعه به مراکز درمانی می‌تواند به مراکز بهداشتی و درمانی کارآمدتر کمک کند و به شما و دیگران در برابر محافظت از ویروس‌های جدید و ویروس‌های دیگر کمک کند.

اگر تب، سرفه یا مشکل تنفسی دارید، ممکن است در اثر عفونت تنفسی یا بیماری جدی دیگر ایجاد شود و باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. از تاریخچه سفر اخیر یا سابقه تماس با افراد و مسافران، به کادر پزشکی اطلاع دهید.

چرا: تماس با ما از قبل، به پرسنل پزشکی اجازه می‌دهد تا شما را به سرعت به مراکز درمانی مناسب راهنمایی کنند. همچنین به جلوگیری از شیوع ویروس و سایر ویروس‌ها کمک می‌کند.

نحوه پوشیدن، استفاده، حذف و دور ریختن ماسک‌ها

1. به یاد داشته باشید که ماسک‌ها فقط باید توسط پرسنل پزشکی، مراقبان و افرادی که علائم تنفسی مانند تب و سرفه دارند، استفاده شوند.

2. قبل از استفاده از ماسک، دستان خود را با ضد عفونی کننده الکل یا با صابون و آب بشویید.

3. ماسک را بلند کرده و شکاف یا شکستگی‌ها را چک کنید.

4. مشخص کنید که کدام طرف بالا است (طرف با ورق فلزی بالا است).

5. به قسمت جلو و پشت ماسک نگاه کنید، قسمت تیره ماسک به سمت بیرون باشد.

6. ماسک را روی صورت خود بگذارید. لبه‌های سخت کلیپ بینی یا ماسک بینی فلزی را فشار دهید تا بینی شما قرار بگیرد.

7. روی قسمت پایین ماسک بکشید تا ماسک دهان و فک را بپوشاند.

8. ماسک را بعد از استفاده بردارید؛ بند را از پشت گوش جدا کنید و بعد از برداشتن ماسک، مراقب باشید که ماسک به صورت و لباس آن نچسبد، تا سطح ماسکی که ممکن است آلوده باشد را لمس نکنید.

9. بلافاصله پس از استفاده، ماسک را درون سطل بسته پرتاب کنید.

10. پس از لمس یا دور انداختن ماسک، اقدامات بهداشتی دست را انجام دهید. دستان خود را با ضدعفونی کننده دست با الکل سفید بشویید. اگر دستان شما به وضوح کثیف است، دستان خود را با آب و صابون بشویید.

مدت زمان نهفتگی برای بیماری ویروس کرونا چقدر است؟

دوره نهفتگی، زمان عفونت با ویروس و بروز علائم بیماری است. بیشترین تخمین‌ها نشان می‌دهد که دوره نهفتگی برای بیماری ویروس کورونا 1الی14 روز است.

آیا حیوانات باعث آلودگی انسان به ویروس کرونا می‌شوند؟

Coronavirus یک خانواده ویروس بزرگ است که در خفاش‌ها و حیوانات دیگر شایع است. گاهی اوقات فرد آلوده به این ویروس‌ها ممکن است آنها را به دیگران منتقل کند. به عنوان مثال، ویروس سارس از گربه زباد به انسان منتقل می‌شود و ویروس مرس از شترها به انسان منتقل می‌شود. منشأ جانوری بیماری ویروس کورنا هنوز بصورت قطعی مشخص نشده است.

بنابراین برای محافظت از خود، در بازارهای حیوانات زنده، از تماس مستقیم با حیوانات و مکان‌هایی که لمس آنها شده است، خودداری کنید. همیشه اقدامات بهداشتی و ایمنی را بخوبی حفظ کنید. برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی خام، گوشت خام، شیر یا اندام حیوانات را به دقت پخته و بعد مصرف کنید. 

آیا حیوان خانگی میتوانند عامل پخش ویروس باشند ؟

نه در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر آلوده شدن حیوانات اهلی مانند سگ و گربه وجود ندارد یا بصورت میزبا انتقال داده باشند

چه مدت ویروس می‌تواند بر روی سطح یک جسم زندگی کند؟

مشخص نیست که ویروس چه مدت می‌تواند بر روی سطح جسم زنده بماند، اما به نظر می‌رسد که ویروس به طور مشابه با سایر کورو ویروس‌ها رفتار می‌کند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، از جمله اطلاعات اولیه در مورد coronavirus جدید، کورو ویروس ممکن است ساعت‌ها یا روزها روی سطح اشیاء زنده بماند. در شرایط مختلف، مانند سطح انواع مختلف اشیاء و دمای مختلف محیط یا رطوبت، مدت بقا ممکن است متفاوت باشد.

اگر فکر می‌کنید ممکن است سطح یک شیء آلوده باشد، می‌توانید از مواد ضد عفونی کننده ساده برای از بین بردن ویروس برای محافظت از خود و دیگران استفاده کنید. دستان خود را با ضد عفونی کننده دست یا صابون و آب بشویید. به چشم، بینی و دهان دست نزنید.

آیا دریافت بسته‌هایی از هر منطقه‌ای که شیوع بیماری کورونا ویروس گزارش شود، ایمن است؟

بله بسیار بعید است که افراد آلوده باعث آلودگی کالاها شوند. مردم همچنین در معرض خطر ابتلا کورونا ویروس جدید از بسته‌های تحویل داده شده از طریق شرایط محیطی و دمای مختلف قرار دارند

چه کاری نباید انجام دهم؟

اقدامات زیر نمی‌توانند به‌طور مؤثر با بیماری کرونا مقابله کنند و حتی ممکن است مضر باشند:

سیگار کشیدن

استفاده چندین ماسک باهم

مصرف آنتی بیوتیک

مصرف الکل خوراکی

ایجاد استرس و پایین اوردن ایمنی بدن

پاسخ به سوالات متداول شما

چقدر احتمال دارد که من کرونا داشته باشم؟

این خطر بستگی به جایی دارد که شما سکونت دارید، و به طور خاص، آیا شما در معرض شیوع کرونا بوده‎اید یا نه؟

در چین و برخی کشورهای دیگر دیدیم که همه‌گیری کرونا قابل کنترل است و شیوع آن با بکار بستن اقدامات گفته شده می‌تواند مهار شود. متأسفانه، اپیدمی‌های جدید ممکن است به سرعت بروز کند. بنابراین، مهم است که بفهمید کجا هستید یا قصد رفتن به محلی را دارید.

آیا نگران کرونا هستید؟

معمولاً علائم ناشی از عفونت کرونا برای کودکان و افراد جوان خفیف است؛ با این حال، می‌تواند باعث بیماری جدی شود: در حدود یک از پنج فرد آلوده به مراقبت در بیمارستان نیاز دارند. بنابراین، طبیعی است که مردم نگران این باشند که بیماری همه‌گیر چگونه برخود و عزیزانشان تأثیر بگذارد.

ما می‌توانیم نگرانی‌ها را به اقدامات برای محافظت از خود، عزیزان و جامعه خود تبدیل کنیم. مهم‌ترین این اقدامات:

الف) شستشوی مکرر دست‌ها و حفظ بهداشت مناسب تنفسی است. 

ب) آگاه باشید و توصیه‌های مقام بهداشت محلی خود، از جمله محدودیت‌های سفر به استان‌های دیگر در مواقع قرنطینه، فعالیت‌ها و مجامع را دنبال کنید. 

ج) برای اطلاعات بیشتر در مورد مورد ویروس به رسانه‌های سراسری و محلی توجه داشته و آخرین اخبار مربوط به این بیماری را دنبال کنید.

چه کسی در معرض خطر است؟

ما هنوز باید در مورد تأثیر بیماری ویروس کورنا و در جمعیت‌های مختلف بیشتر بدانیم، اما سالمندان و افرادی که دارای شرایط اساسی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، بیماری ریه، سرطان و دیابت هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری با علائم شدید هستند.

آیا آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند در پیشگیری و درمان بیماری کوراو ویروس 2019 مؤثر باشند؟

نه آنتی بیوتیک‌ها فقط روی عفونت‌های باکتریایی موثرند روی ویروس اثری ندارند. این بیماری توسط ویروس ایجاد می‌شود، بنابراین آنتی بیوتیک‌ها هیچ تاثیری ندارند. از آنتی بیوتیک‌ها برای جلوگیری یا معالجه این بیماری استفاده نمی‌شود. از آنتی بیوتیک‌ها فقط در صورتی استفاده می‌شود که عفونت‌های باکتریایی طبق دستور پزشک معالجه شوند.

راهی برای جلوگیری از بیماری کورنا وجود دارد؟

نه در حال حاضر هیچ واکسنی وجود ندارد و داروهای ضد ویروسی خاصی وجود ندارد که بتواند از بیماری کورو ویروس 2019 جلوگیری یا بصورت کامل معالجه کند. با این حال، افراد آلوده باید برای رفع علائم درمان شوند. بیماران شدید باید در بیمارستان بستری شوند. بیشتر بیماران بعد از دریافت مراقبت‌های حمایتی بهبود می‌یابند.

واکسن ها و برخی از داروهای خاص از طریق آزمایشات بالینی مورد مطالعه و آزمایش قرار می‌گیرند. 

موثرترین روش برای محافظت از خود و دیگران شستن مرتب دست‌ها، پوشاندن بینی و دهان خود با آرنج یا دستمال در هنگام سرفه است و فاصله حداقل 1 متر را از افرادی که سرفه می‌کنند یا عطسه می‌کنند 

آیا برای محافظت از خودم باید ماسک بپوشم؟

ماسک فقط در صورت بروز علائم کرونا (به خصوص سرفه) یا در صورت مراقبت از افرادی که ممکن است آلوده باشند، لازم است. ماسک‌های یکبار مصرف فقط یکبار قابل استفاده است. اگر بیمار نیستید یا از بیمار مراقبت نمی‌کنید، پوشیدن ماسک باعث هدر رفت منابع می‌گردد. وزارت بهداشت استفاده منطقی از ماسک‌های پزشکی را توصیه می‌کند، از هدر رفتن غیرضروری و از استفاده نادرست از ماسک‌ها جلوگیری می‌کند.