دسته : تحلیل هیبریدی
شماره : 13254222659
تاریخ : 17 اسفند 1398
ویروس کووید 19؛ آغازی بر بیوتروریسم درصحنه بین‌الملل برای نخستین بار گزارشی از بروز یک بیماری مهلک و خطرناک شبیه ذات‌الریه در شهرووهان توسط مقامات پزشکی و امنیتی کشور چین به سازمان بهداشت جهانی ارسال شد.

برای نخستین بار گزارشی از بروز یک بیماری مهلک و خطرناک شبیه ذات‌الریه در شهرووهان توسط مقامات پزشکی و امنیتی کشور چین به سازمان بهداشت جهانی ارسال شد. در این زمان به دلیل بروز علائم خاص از سوی مبتلا شدگان این کشور اقدام به قرنطینه نگه‌داشتن افراد در منازل و یا مراکز درمانی نمود و در زمان بسیار کوتاهی تحقیقات درمانی برای کنترل، درمان و پیش‌گیری از همه‌گیری این ویروس جدید آغاز شد.

بر اساس مستندات از سوی مراکز پیشگیری و کنترل دولت آمریکا؛ این بیماری شبیه به ذات‌الریه بوده و از یک بازار محلی ماهی‌فروشان در شهر وهان منتقل‌شده است. بعد از چنین اظهارنظری یک روز بعد بازار تعطیل شد و در فاصله زمانی بسیار کوتاهی دولت چین اعلام کرد مسبب چنین بیماری مهلکی نوع جدیدی از ویروس کرونا است. در این قسمت لازم است که بدانیم کرونا نام کلی از ویروس‌هاست؛ به‌طوری‌که بیماری سرماخوردگی، آنفولانزا و یا بیماری خطرناک و کشنده سارس را نیز درمی‌گیرد.

دو روز بعد و در 21 دی‌ماه اولین قربانی کرونا دریکی از مراکز درمانی چین جان خود را از دست داد و این شائبه به وجود آمد که انتقال بیماری از سوی حیوان به انسان رخ‌داده و انتقال انسان به انسان وجود ندارد اما دیری نپایید که در روز 23 دی‌ماه اولین مبتلابه بیماری ناشی از کرونا ویروس در خارج از چین و در کشور تایلند مورد شناسایی قرار گرفت و سریعاً به مراکز قرنطینه انتقال پیدا کرد. این زن؛ که علائم خفیفی از ذات‌الریه را داشت چند روز قبل از شهر وهان به کشور تایلند مسافرت کرده بود.

ویروس کووید 19؛ آغازی بر بیوتروریسم درصحنه بین‌الملل

چند روز بعد رسانه‌های خبری گزارش دادند که دومین نفر نیز در 27 دی‌ماه در شهر وهان به دلیل اثرات بیماری کرونا ویروس درگذشت. او یک پیرمرد 70 ساله بود که با علائم ذات‌الریه در مرکز درمانی شهر تحت مراقبت قرارگرفته بود. بعد از وقوع چندین مرگ براثر بیماری کرونا ویروس؛ نگرانی‌ها در خصوص همه‌گیر شدن بیماری افزایش پیدا کرد و در این زمان سازمان بهداشت جهانی همکاری تمامی کشورها برای کنترل و مهار آن را خواستار شد. در این زمان دولت آمریکا اعلام کرد تمامی پروازهای مسافری این کشور به چین را لغو و محدودیت‌هایی را برای شهروندان چینی برای ورود به خاک ایالات‌متحده اتخاذ کرده است.

آیا کرونا ویروس؛ ماهیت جهش‌یافته دارد؟

در علم بیو تروریسم و سیاست‌های مرتبط با آن هر عامل و انگیزه‌ای که امنیت فردی، اجتماعی و بین‌المللی را با اقدامات ممنوعه در معرض خطر قرار می‌دهد می‌تواند به‌نوعی در حوزه فعالیت‌های تروریستی و بیو تروریسم قرار گیرد؛ اما آیا کرونا ویروس نیز در زمره چنین دسته‌بندی قرار خواهد گرفت؟ با افزایش همه‌گیری این ویروس ناشناخته بازار شایعات درباره تقویت و تغییر این ویروس در برخی از مراکز تحقیقاتی چین که عمدتاً مخفی و سری هستند افزایش یافت و حتی کار به‌جایی رسید که برخی از خبرگزاری‌های بزرگ و بین‌المللی اقدام به جوسازی منفی علیه دولت چین به دلیل تحت‌فشار قرار دادن نظام جهانی کردند.

در این زمان بایستی این مسئله را مطرح کرد که کشور چین در جنگ تجاری با دولت آمریکا قرار دارد و همچنین درصحنه بین‌المللی نیز با بسیاری از کشورهای غربی به‌ویژه اتحادیه اروپا چندان توافق تجاری و سیاسی ندارد؛ اما اگر کرونا ویروس یک اقدام بیوتروریسم از سوی دولت چین باشد؛ با یک بررسی دقیق می‌توان پی برد که اقتصاد این کشور نسبت به سایر کشورهای درگیر با ویروس کرونا بیشترین آسیب را تجربه کرده و هزینه سنگینی برای آن در پی داشته است. با بروز و گسترش ویروس کرونا اقتصاد چین که طی تقریباً دو سال در جنگ تجاری با آمریکا قرار داشت اکنون در مسیر نزول است و در برابر چالش‌های جدید امنیتی، سیاسی و اقتصادی قرار دارد. چالشی که توانسته به مدت کمتر از 3 ماه رشد اقتصادی چین به‌عنوان یک ابرقدرت اقتصادی را منفی کند.

پررنگ‌ترین شایعه؛ در خصوص جهش کرونا ویروس و احتمال بیو تروریسم بودن آن هنگامی بیشتر موردتوجه قرار گرفت که برخی از رسانه‌های غیررسمی و کانال‌های مجازی بیان کردند که بزرگ‌ترین مرکز ویروس‌شناسی چین در شهر وهان قرارگرفته به نام انستیتوی ویروس‌شناسی وهان شناخته می‌شود. بر اساس برخی دیدگاه‌ها ماهیت این مرکز از سال 1956 فعالیت خود را آغاز می‌کند و بیشترین فعالیت آن در حوزه آزمایش و بررسی ویروس‌ها بر روی انسان و حیوانات در شهر وهان چین است؛ و در برخی منابع هدایت رسمی این مرکز را از سوی آکادمی رسمی علوم چین نیز یادکرده‌اند. تا سال 1978 که نام مرکز تغییر پیداکرده و به نام "انستیتوی ویروس‌شناسی وهان" معرفی می‌شود. به‌نوعی "بزرگ‌ترین مرکز دولتی ویروس‌شناسی" در چین به شمار می‌رود.

ویروس کووید 19؛ آغازی بر بیوتروریسم درصحنه بین‌الملل

نگاهی به جنگ ویروسی از شایعه تا اجرای سناریو

از سال 2015 میلادی دولت چین پروژه‌ای سری را در انستیتوی ویروس‌شناسی خود آغاز می‌کند که چطور بتواند برخی از ویروس‌ها را جهش داده و درواقع جهش ژنتیکی را برای برخی ویروس که دارای ساختار تغییرپذیر هستند فراهم آورند در این مرحله دست‌کاری ویروس‌ها بر اساس یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده آغاز می‌شود و این پروژه در 4 الی 5 سال گذشته در شهر وهان ادامه داشته است. برخی صاحب‌نظران معتقدند در این مدت ویروس تغییر ژنتیک یافته و قدرت نابودی آن در برابر حیوانات و انسان‌ها چند برابر شده است.

زیست شناسان می‌گویند؛ طبیعت به شکلی است که قادراست در برابر ویروس‌ها مقاومت کند و چنانچه ویروسی تغییر ژنتیک پیدا کند با توجه به فرایندهای تغییر مقاومت طبیعی در برابر آن مسیر سخت و حتی امکان‌پذیر نخواهد بود و محیط طبیعی قادر به ایجاد تعادل زیستی نیست؛ اما هنگامی‌که ویروس ساخت دست بشر بر اساس نیازهای تروریستی در جامعه بین‌الملل شکل می‌گیرد دیگر تمامی فرایندها تغییر پیداکرده و درواقع فاز بهداشت عمومی به سمت امنیت ملی کشیده می‌شود.

در طی مدتی که از همه‌گیری کرونا ویروس جدید می‌گذرد؛ نظریاتی مطرح‌شده که براین باورند این ویروس از طریق مورچه‌خوار و یا خفاش به انسان منتقل گردید اما آیا اگر چنین نظریه درست باشد طی چندین هزار سال گذشته چنین حیواناتی در طبیعت وجود نداشته‌اند و اگر واقعیت داشته باشد؛ بایستی طی این مدت طولانی نسل بشریت از بین رفته باشد.

به نظر می‌رسد تغییر در ژنتیک این ویروس قابل پیش‌بینی است که می‌توان به اظهارنظر برخی پژوهشگران هندی نیز اشاره داشت که می‌گویند، چین در حال دست‌کاری انواع مختلفی از ویروس‌ها در داخل کشور خود بوده و درواقع صحبت‌هایی نیز وجود دارد که این تحقیقات در راستای مطالعات در خصوص اثرگذاری جنگ ویروسی علیه حریف احتمالی است که می‌تواند به‌عنوان یک سلاح قدرتمند نیز کاربرد داشته باشد. در این زمینه مسئله هنگ کنگ و گرایش غربگرایانه جوانان آن نیز حائز اهمیت هست که به‌نوعی همه‌گیر شدن کرونا ویروس باعث کاهش ایدئولوژی غربی در برابر مائوئیست‌های چینی و یا احتمالاً حزب کمونیست چین شده است.

virus war 2020

آیا کرونا ویروس از کنترل خارج‌شده؟

در این زمینه دیدگاه‌های وجود دارد که همه‌گیر شدن کرونا را به شکلی؛ عدم کنترل و نظارت دولت چین بر روی پروژهای سری و جنگ ویروسی در این کشور بیان کرده‌اند و در این زمینه صحبت‌های جنجالی یکی از دانشمندان چین در رابطه با عدم کنترل و نظارت بر روی آزمایش‌ یکی از انواع ویروس‌ها در انستیتوی ویروس‌شناسی بسیار حائز اهمیت و مهم ارزیابی می شود. بر اساس اطلاعات نه‌چندان مستند؛ دانشمندان و پژوهشگران زیادی در این مرکز به دلیل ابتلا به ویروس از بین رفته‌اند که همچنان از سوی مقامات چینی آمار و ارقام آن به سازمان های بین المللی کتمان می‌شود. در بررسی دقیق‌تر؛ نسل اول درگیر با ویروس و قربانیان ابتدایی آن بیشتر از این مرکز بوده و بلافاصله با توجه به تغییر ژنتیک ویروس و طرق مختلف جابه‌جایی آن در محیط؛ شعاع انتقال بیماری ابتدا از اطراف مرکز تحقیقاتی آغازشده و سپس به مراکز عمومی و تجاری انتقال پیدا می‌کند.

پس از شیوع گسترده کرونا ویروس؛ در مدت بسیار کوتاهی بسیاری از کشورها اقدام به قطع پروازهای مسافری و تجاری خودکرده و همین مسئله نیز موجب وارد ساختن آسیب‌های گسترده به رشد اقتصادی چین نمود.

اما از سوی دیگر؛ چنانچه بیوتروریسم و پخش گسترده ویروس کرونا مطرح است؛ دلایل احتمالی از سوی دولت چین چه بوده است؟ در حال حاضر بیشترین آمار تلفات و آسیب‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی از طریق انتشار ویروس بر کشور چین واردشده و بحران واقعی و هسته اولیه تهدید بیولوژیک در این شهر قرار دارد.
چنانچه گفته برخی از دانشمندان و متخصصان درست باشد و کشور چین به دنبال سلاح کشتارجمعی بوده که از این راه فشارهای بیشتری به حریفان احتمالی خود درصحنه بین‌الملل وارد سازد؛ چگونه در حال حاضر قادر نیست برای کنترل و مهار آن در کشور خود اقداماتی را صورت دهد و اکنون بیشترین آسیب احتمالی بر پیکره چین وارد گشته است.

اکنون با توجه به شواهد پیش رو چندان به نظر نمی‌رسد که؛ شیوع گسترده کرونا ویروس در راستای به‌کارگیری سلاح‌های کشتارجمعی و بیو تروریسم برای مهار سایر قدرت‌ها از سوی دولت چین باشد و بی‌تردید کشورهایی که از این ابزارهای نقض حقوق بشری بهره می‌برند به دنبال از بین بردن ردپای خود در بسیاری از آزمایش‌ها و اقدامات ضد بشری هستند.