دسته : بین الملل
شماره : 13254222284
تاریخ : 26 بهمن 1398
برقراری آتش بس 7 روزه میان نیروهای آمریکایی و طالبان به نوشته رسانه های آمریکایی، فرماندهی نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان و نیروهای طالبان بر سر برقراری آتش بس 7 روزه به توافق رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین و به نقل از سایت EN SON HABER، براساس اخباری که در رسانه های آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه این کشور منتشر شده، آمریکا و طالبان برای برقراری آتش بسی 7 روزه که به زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد، به توافق دست یافتند.

بر اساس این خبر انتظار می رود که مذاکرات جامع و فراگیر صلح بلافاصله پس از برقراری آتش بس آغاز شود.

مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان که از دسامبر 2018 آغاز شده بود، در پی حمله طالبان به نیروهای آمریکایی در 5 سپتامبر 2019 توسط دونالد ترامپ متوقف و لغو شد.

با معلق شدن مذاکرات صلح، طالبان سراغ روسیه رفت و هیئتی را به مسکو فرستاد که تاثیری نداشت و زمان از سرگیری مذاکرات صلح تا هفته ها همچنان نامشخص بود تا اینکه طالبان دو شهروند آمریکایی را که به گروگان گرفته بود را بعد از مدتی آزاد کرد تا روند گفتگوی صلح دوباره آغاز شود.

براساس این توافق اگر نیروهای  طالبان در  طی این 7 روز از مین گذاری، پرتاب موشک و بمب گذاری های انتحاری خودداری کنند، آنگاه آمریکا بعد از 7 روز وارد مرحله شروع مذاکرات صلح که بسیار مفصل و جامع خواهد بود و تمامیت افغانستان را در بر می گیرد، خواهد شد.

گفته می شود دونالد ترامپ به این توافق بسیار خوشبین بوده و از طرف آمریکا اعلام شده که اگر طالبان به این توافق نامه پایبند مانده و تمامی موارد آن را کاملا  اجرا کند، آنگاه نیروهای آمریکایی ظرف 18 ماه خاک افغانستان را ترک خواهند کرد.