دسته : اجتماعی
شماره : 13254222273
تاریخ : 24 بهمن 1398
رحمانی فضلی: برای برگزاری انتخاباتی سالم آماده هستیم به گفته وزیر کشور، از یک ماه قبل وزارت کشور بر تمام اقدامات و رفتارهای نامزدها و عناصر مرتبط با آن‌ها نظارت کامل دارد.

 

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین و به نقل از ایرنا، وزیر کشور توجیه و تحلیل فضای حاکم بر انتخابات، ایجاد بستری مناسب برای بالا رفتن مشارکت، رعایت کامل قوانین و انجام انتخابات در نهایت امنیت و سلامت کامل را دلیل برگزاری همایش امروز استانداران کشور با محوریت انتخابات عنوان کرد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی پس از پایان همایش امروز استانداران با محوریت انتخابات، در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه تبلیغات برای انتخابات مجلس از صبح امروز آغاز شده، لازم بود جلسه ای با استانداران داشته باشیم. امیدواریم این نوع نشست ها در روند کلی انتخابات در مقاطع مختلف نقش مهمی ایفا کند. باید تصریح کنم با توجه به گزارشی که تا الان به بنده داده شده از نظر تدارکات و پشتیبانی همه امکانات برای برگزای انتخاباتی سالم و خوب مهیا است. از نظر آموزشی تمام عوامل اجرایی آموزش لازم را دیده اند. امیدواریم تخلفی در هیچ زمینه ای صورت نگیرد و همه طبق قانون به وظایف خودشان عمل کنند.

وزیر کشور افزود: بحث افزایش مشارکت مردم از موارد محوری این همایش بود. البته این موضوع بطور مستقیم در برنامه کاری ما قرار ندارد و باید نهادهای تبلیغاتی و رسانه ای و همچنین ستادهای تبلیغاتی خود نامزدها در این زمینه فعالیت کنند. اما استانداران و فرمانداران در هر حوزه ای نقش هماهنگ کنندگی دارند. به همین خاطر باید فضای تبلیغاتی سالمی ایجاد کرده و تمام امکانات رسانه ای را بکار بگیرند تا شاهد میزان مشارکت بالایی از سوی مردم باشیم. باید اعلام کنم که تعداد افراد واجد شرایط رای دادن در کشورمان 57 میلیون نفر است.

رحمانی فضلی اظهار داشت: اخیرااصلاحیه ای در قانون درباره نحوه نظارت بر هزینه کرد نامزدها در انتخابات انجام شده و چند روزی بیشتر نیست که به ما ابلاغ شده است. همه نمایندگان و نامزدها باید حساب جدیدی باز کرده و در کنار آن حسابرس داشته باشند وتمامی گردش مالی آنها در خصوص انتخابات باید از طریق این حساب انجام شود. قطعا اجرای این مهم در عمل به. راحتی اتفاق نخواهد افتاد؛ چرا که اقدامات حسابرسی درباره آن‌ها باید انجام شود.

وزیر کشورافزود: وظیفه وزارت کشور ابلاغ این مصوبه به همه فرمانداری ها است که انجام دادیم. تعیین میزان منابع لازم سرانه برای هر نامزد در انتخابات هم از دیگر وظایف وزارت کشور است. البته دستور محاسبه داده شده اما بدلیل زمان کم در انتخابات جاری احتمال اینکه آن را به صورت کامل رعایت کنند، زیاد نیست. توصیه می کنیم تا هرچقدر که  می توانند این کار را انجام دهند چرا که قانون است و اجرای آن سبب می‌شود بعدها پس از نظارت دستگاه های نظارتی دچار اشکال نشوند..

وی ادامه داد: اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود از حالا دو جمعه متوالی بعد از سیزدهم فروردین ماه را در نظر گرفتیم و به شورای نگهبان پیشنهاد دادیم که هرکدام را انتخاب کنند وزارت کشور آمادگی برگزاری در آن تاریخ  را داریم.

رحمانی فضلی در باره رسیدگی به تخلفات انتخاباتی هم گفت: امیدواریم تخلفی صورت نگیرد اما در وزارت کشور گروه های بازرسی از یک ماه قبل فعال شدند و تمام اقدامات و رفتارهای داوطلبان و ستادهای تبلیغاتی و افراد مرتبط با آن‌ها را در نظر دارند باید تصریح کنم که تاکنون گزارش زیادی در این خصوص دریافت نکردیم. در ضمن قوه قضائیه امسال یک هیئت پیشگیری از تخلف در استان‌ها تشکیل داده است. در کنار آن شورای نگهبان هم نقش نظارتی اش را انجام می دهد. بنابراین هم شورای نگهبان و هم قوه قضائیه در امر پیشگیری و وزارت کشور به عنوان مجری در این خصوص به وظایفشان عمل می کنند.