دسته : تحلیل هیبریدی
شماره : 13254221561
تاریخ : 13 دي 1398
معادلات جدید و تغییر در نظام امنیتی غرب آسیا سپهبد قاسم سلیمانی نماد مبارزه با داعش و گروه‌های تکفیری در حالی به شهادت رسید که توانسته بود درزمینهٔ مبارزه با تروریسم بین‌الملل و تروریسم تکفیری به موفق‌ترین مرد این عرصه تبدیل شود.

معادلات جدید و تغییر در نظام امنیتی غرب آسیا

با ترور عالی‌ترین مقام سپاه قدس ایران توسط نیروهای تروریستی ایالات‌متحده در فرودگاه بغداد؛ معادلات امنیتی و نظامی منطقه به‌طور جد تغییر کرده و بروز سیاست‌های ناباورانه قابل پیش‌بینی است.

سپهبد قاسم سلیمانی نماد مبارزه با داعش و گروه‌های تکفیری در حالی به شهادت رسید که توانسته بود درزمینهٔ مبارزه با تروریسم بین‌الملل و تروریسم تکفیری به موفق‌ترین مرد این عرصه تبدیل شود.

ترور فرمانده سپاه قدس ایران از جهات مختلفی برای دولت ترامپ و کاخ سفید بااهمیت است: نخست آن‌که دولت آمریکا در شرف انتخابات ریاست جمهوری بوده و سیاست مبارزه با ایران در منطقه برای کاخ سفید و هم‌پیمانان صهیونیست و برخی از دولت‌های عرب بسیار پراهمیت و مهم و حیاتی است. در بررسی اسناد افشاء شده سازمان امنیت ملی آمریکا مشخص می‌شود؛ کنترل و مهار ایران با ترور فرماندهان مؤثر در عرصه مبارزه با تروریسم در غرب آسیا کلید خورده و اکنون با شهادت فرمانده سپاه قدس این اسناد جلوه باورپذیری از سیاست پیچیده و حامی غرب به‌ویژه آمریکای جنایت‌کار از تروریسم تکفیری و بین‌الملل را نشان می‌دهد.

 مورد دوم این‌که سپهبد قاسم سلیمانی توانسته بود با مدیریت جهادی و با اتخاذ استراتژی‌های پیچیده نظامی اقدامات متعدد امنیتی و نظامی صهیونیست‌ها در منطقه به‌ویژه در خاک سوریه و عراق را به‌خوبی مهار و کنترل کرده و آنان را در شرایط سخت و دشوار نظامی و سیاسی قرار دهد. همکاری حزب‌الله در راستای مبارزه با تروریسم بین‌الملل در خاک سوریه و عراق نشان می‌دهد عمق راهبردی ایران در منطقه به‌واسطه گروه‌های هم‌پیمان افزایش چشمگیری داشته و توانسته استراتژی فشار و نفوذ صهیونیست‌ها در منطقه را از بین ببرد.

در چند ماه گذشته آمریکایی‌ها تلاش‌های متعددی را صورت دادند تا بتوانند با ایجاد تنش در بین مردم عراق و لبنان فصل جدیدی از سیاست‌های چندقطبی را در غرب آسیا فراهم آورند و حتی قصد داشتند با ایجاد یک دولت پنهان در عراق حکومت فعلی را سرنگون کرده و جنگ داخلی جدیدی را رقم زنند؛ اما این سیاست بار دیگر با همکاری گروه‌های محلی و متحد با جمهوری اسلامی ایران با شکست بسیار سختی روبه‌رو شد و نشان داد سیاست‌های "مهار و انزوای ایران" تنها کارکرد چندانی ندارد بلکه باعث شده تا آمریکایی خود را در انزوای شدید و بحران امنیتی در خاورمیانه ببینند.

اکنون با شهادت پرافتخار فرمانده سپاه قدس؛ شکل معادلات منطقه وارد فاز جدیدی شده که در آن آمریکایی‌ها بایستی منتظر هرگونه اقدام مقابله‌ای و ناباورانه از هر نقطه از جهان نسبت به خود و یا متحدان را داشته باشند و به نظر می‌رسد محیط خاکستری جدیدی در حال شکل‌گیری که موجب می‌شود دیگر ایالات‌متحده توان فعالیت‌های نفوذی و تروریستی در منطقه خاورمیانه را نداشته و بی‌تردید در داخل خاک خود منتظر پاسخ‌های قاطع و ناباورانه از سوی ایران خواهد بود.