دسته : تحلیل
شماره : 1325422156
تاریخ : 16 مرداد 1398
پرسش و پاسخ در خصوص نقش پدافند ارتش در ساقط کردن پهپاد آمریکایی هفته گذشته مصاحبه ای با آقای مجید ثابتی تحلیل گر امور سیاسی در خصوص نقش پدافند ارتش در ساقط کردن پهباد آمریکایی داشتیم مخاطبان عزیز زیادی به ما ایمیل زدند و سوالاتی را مطرح کردند

چرا نقش ارتش در ساقط کردن پهپاد آمریکایی و همچنین توقیف نفتکش انگلیسی رسانه ای نشد؟ 

اعلام حضور رسمی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برخورد های نظامی به دلایل سیاسی و روابط بین المللی به صلاح نبوده و سیستم اطلاعاتی مستحکم ارتش نیز اجازه انتشار این قبیل اخبار را نمی دهد 

هفته گذشته مصاحبه ای با آقای مجید ثابتی تحلیل گر امور سیاسی در خصوص نقش پدافند ارتش در ساقط کردن پهپاد آمریکایی داشتیم مخاطبان عزیز زیادی به خبرگزاری ایران زمین ایمیل زدند و سوالاتی را مطرح کردند به همین خاطر از آقای حجت‌ا... امینی کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی و امنیتی  دعوت کردیم تا در این مصاحبه سوالات شما را پاسخ دهند.   

هدف گیری پهپاد آمریکایی و نقش پدافند ارتش

با سلام و تشکر از اینکه که دعوت ما را برای مصاحبه پذیرفتید.

به نظر شما ارتش در اسقاط پهپاد آمریکایی چه نقشی داشت؟

پدافند یک شبکه یکپارچه است که فرماندهی آن با ارتش است. در این شبکه هیچ یگانی مستقل تصمیم نمی‌گیرد. پس از کشف و شناسایی هدف که فرآیند پیچیده‌ای دارد چنانچه هدف متخاصم تشخیص داده شود، فرمان آتش را فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش صادر می‌کند. هدف در منطقه استقرار  هر یگانی باشد دستور آتش به او داده می‌شود. ممکن است هدفی در منطقه استقرار ارتش باشد به او دستور آتش می‌دهند و اگر در منطقه استقرار سپاه باشد به او دستور می‌دهند، در مورد این پهپاد آمریکایی جایی که تجاوز صورت گرفته بود منطقه استقرار سامانه سوم خرداد سپاه بود که به او دستور داده شد که به هدف شلیک نماید.

آیا در گذشته هم به این شکل عمل می‌شد؟

قطعا همینطور بوده، شبکه یکپارچه از اصول پدافند هوایی است ولی در سال‌های اخیر هماهنگی و هم افزایی ارتش و سپاه بیشتر از گذشته شده است.

آیا فعالیت‌های نیروهای فرامنطقه‌ای در ما‌ه‌های اخیر بیشتر شده است؟

خیر افزایش معناداری ندارد، ولی فرماندهی جدید قرارگاه یعنی امیرسرلشکر موسوی نسبت به آمریکایی‌ها با قاطعیت و بدون اغماض برخورد می‌کند این رویکرد باعث ترس آمریکایی‌ها و احتیاط بیشتر آنها در نزدیک شدن به مرزهای ایران شده است.

جناب امینی چرا پس از انهدام پهپاد آمریکایی صحبتی از نقش فعال ارتش در رسانه‌ها نشده است؟

از نظر سیاسی نام ارتش در عرصه بین‌المللی به عنوان یه نیروی نظامی حرفه‌ای حساسیت‌زاست و از طرفی ارتش همانند دوران جنگ تحمیلی به حفاظت اطلاعات متعهد است به نظر من این یک ارزش فوق‌العاده برای ارتش است که خیلی دنبال رسانه‌ای کردن اقدامات خود نیست.
 چند ماه گذشته سرلشگر موسوی توسط مقام معظم رهبری  به فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی منصوب شد که موجب ‌نوعی یکپارچگی هم‌افزایی دوباره سپاه و ارتش را بعد از سال ها نشان می‌دهد و به نظر من سرلشگر موسوی صیاد زمانه است؛ اقدامی که شهید صیاد با تفکری جدید آن را در دفاع مقدس و سپس بعد از جنگ دنبال کرد و در این زمینه موفق هم بود؛ البته این را باید بگویم که درگذشته نیز چنین رویکردی در ارتش دنبال شده اما با توجه به دیدگاه‌های جدید ایشان در نقش یک فرمانده خاص پس از انقلاب به‌خصوص در مواجه صددرصدی و قاطع با دشمنان چشم‌انداز کاملاً نو و هوشمندانه‌ای به‌خصوص در برابر آمریکایی‌ها و غربی‌ها در ارتش ایران شکل گرفته است.