دسته : فناوری
شماره : 1325422131
تاریخ : 9 مرداد 1398
مزایای اینترنت 5G این روزها اخبار اینترنت 5G بسیار داغ شده است؛ فاز اول اینترنت نسل پنج تا سال آینده در برخی از کشورها عملیاتی می‌شود و قرار است سرعت اینترنت ۱۰ تا ۲۰ برابری را به کاربران ارائه دهد

این روزها اخبار اینترنت 5G بسیار داغ شده است؛ فاز اول اینترنت نسل پنج تا سال آینده در برخی از کشورها عملیاتی می‌شود و قرار است سرعت اینترنت ۱۰ تا ۲۰ برابری را به کاربران ارائه دهد. اما چگونه می‌توان این فناوری را توضیح داد؟ نهایت سرعت اینترنت 5G چقدر است؟ کدام گوشی ها اینترنت 5G دارند؟ آیا برای بهره‌گیری از اینترنت نسل پنجم به گوشی‌های جدید نیاز داریم؟ و در نهایت چنین فناوری نوینی در کدام مناطق قابل بهره برداری است؟

اینترنت 5G دقیقا چیست؟

اینترنت نسل پنجم؛ استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود. اینترنت 5G، سرعت دانلود و آپلود بیشتر و ارتباطات باثبات‌تری را به ارمغان می‌آورد. به طورخلاصه می‌توان گفت که در اینترنت 5G، در مقایسه با اینترنت 4G، در هر ناحیه گجت‌های بیشتری می‌توانند به اینترنت موبایل وصل شوند و از سرعت بالاتری بهره ببرند.

فواید این فناوری چیست؟

کی از کارشناس حوزه فناوری در این رابطه می‌گوید: «هر کاری که حالا با گوشی‌ها و گجت‌های خود انجام می‌دهیم، با اینترنت 5G می‌توانیم آن‌ها را سریع‌تر و بهتر انجام دهیم، به‌عنوان مثال می‌توانیم به بهره‌گیری گسترده از عینک‌های هوشمند مبتنی بر واقعیت افزوده، گجت‌های مربوط به واقعیت مجازی، ویدیوهایی با کیفیت بسیار بالاتر و اینترنت اشیاء که می‌تواند شهرها را هوشمندتر کند، اشاره کنیم. نکته‌ی هیجان‌انگیز در مورد این تکنولوژی، امکان‌پذیر شدن قابلیت‌هایی است که هنوز به فکر ما هم خطور نکرده است.»

تعداد زیادی پهباد را در نظر داشته باشید که برای مأموریت‌های نجات به کار گرفته می‌شوند، یا انبوهی از اتومبیل‌های خودران که برای ارتباط با هم و بررسی لحظه‌به‌لحظه ترافیک و وضعیت خیابان‌ها به اینترنت بسیار پرسرعتی نیاز خواهند داشت؛ اینترنت 5G به عملی شدن این ایده ها کمک خواهد کرد.

از دیگر کاربردهای این اینترنت پرسرعت و با ثبات، انجام بسیار راحت بازی های با گرافیک بالا و سنگین برای بازی آنلاین است.

استریم ویدیو در موبایل‌ها به کار راحت‌تری بدل می‌شود و کاربران بدون هیچ مشکل و دردسری می‌توانند ویدیوهای 4K یا حتی با کیفیت بالاتر را به‌صورت آنلاین مشاهده کنند. در هر صورت می‌توان گفت که نسل پنجم شبکه تلفن همراه در انواع و اقسام زمینه‌ها، کاربردهای متنوعی خواهد داشت.

کارکرد این فناوری چگونه است؟

هنوز شرکت‌ها برای استفاده از اینترنت 5G به توافق نرسیده‌اند و هرکدام از آن‌ها در حال آزمون‌وخطا برای یافتن بهترین فناوری ممکن هستند. باندهای فرکانس بالا دارای ظرفیت زیادی هستند اما به دلیل پایین بودن طول موج آن‌ها، وسعت کمتری را پوشش می‌دهند و با موانع معمولی فیزیکی مثل دیوار، این سیگنال‌ها قطع می‌شوند. در این زمینه می‌توانیم به فناوری mmWave اشاره کنیم که این شبکه سرعت اتصالات را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد و چندی پیش شرکت کوالکام از اولین آنتن مبتنی بر این فناوری رونمایی کرد. اما استفاده از این فناوری و نصب زیرساخت‌های مربوط به آن بسیار هزینه‌بر است و هنوز شرکت‌ها تصمیم به استفاده نگرفته اند.

آیا اینترنت 5G تفاوت محسوسی نسبت به اینترنت 4G دارد؟

بله، این یک فناوری کاملا نوین است اما احتمالا در ابتدا شاهد سرعت زیادی نخواهیم بود، چون شرکت‌های مخابراتی احتمالا در ابتدا از این فناوری برای افزایش ظرفیت شبکه‌های 4G استفاده خواهند کرد. سرعت نهایی، وابسته به این است که به کدام‌یک از طیف‌های باند وصل شده باشید و این که شرکت مخابراتی موردنظر چقدر بر روی نصب دکل‌ها و فرستنده‌های جدید سرمایه‌گذاری کرده باشد.

سرعت اینترنت 5G چقدر است؟

در حال حاضر، میانگین سرعت اینترنت 4G حدود ۴۵ مگابیت بر ثانیه است اما شرکت‌ها در نظر دارند این سرعت را تا 1 گیگابیت بر ثانیه افزایش دهند(1 گیگابیت برابر با 125 مگابایت است). شرکت کوالکام اعلام کرده در دنیای واقعی، می‌توانیم از اینترنت 5G انتظار ارائه‌ی ۱۰ یا ۲۰ برابر سرعت بیشتر را داشته باشیم. این سرعت مربوط به شبکه‌های 5G است که در کنار شبکه‌های 4G فعلی ساخته و عملیاتی خواهد شد. شبکه‌های 5G تکی که از فرکانس‌های بسیار بالا برخوردارند، به‌راحتی می‌توانند سرعت بالای یک گیگابیت (125 مگابایت) بر ثانیه را عملی کنند. البت که این شبکه‌ها فعلا در دسترس نخواهد بود.

چرا به این فناوری نیاز داریم؟

آمار کاربران گجت‌هایی مانند ساعت‌های هوشمند، گوشی‌ها و تبلت‌ها افزایش چشم گیری داشته و همچنان رو به افزایش است و به همین دلیل استفاده از اینترنت هم بیشتر شده که بخش زیادی از آن به استریم ویدیو و موسیقی برمی‌گردد. شبکه‌های ارتباطی فعلی در حال اشباع شدن هستند و مثلا وقتی هزاران نفر در یک مکان محدود می‌خواهند از اینترنت موبایل بهره ببرند، شبکه مذکور به مشکل برمی‌خورد. فناوری 5G به‌راحتی می‌تواند به‌صورت همزمان به هزاران گجت موجود در یک منطقه‌ی محدود سرویس دهد که این مزیت در موارد مختلف تا حد زیادی مثمر ثمر خواهد بود.

تاریخ معرفی؟

بعضی از کشورها اعلام آمادگی کردند تا بعد از ۲۰۲۰ سرویس‌های مبتنی بر این فناوری را ارائه ‌دهند ولی در این میان می‌توانیم به شرکت مخابراتی قطری «اوریدو»  Ooredoo اشاره کنیم که به‌صورت محدود این فناوری را اجرایی کرده است. سه اپراتور بزرگ کره جنوبی هم قرار است در سال ۲۰۱۹ این فناوری را ارائه دهند و شرکت‌های چینی هم در تلاش هستند سرویس‌های خود را در سال ۲۰۱۹ اجرایی کنند.

آیا نیاز به موبایل جدید داریم؟

متأسفانه بله. زمانی که در بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ فاز ابتدایی فناوری 4G عملیاتی شد، قبل از گسترده شدن این فناوری، گوشی‌های زیادی عرضه شدند که با این فناوری سازگار بودند اما کاربران آن‌ها در بسیاری از مکان‌ها نمی‌توانستند از این اینترنت بهره ببرند. به همین دلیل این افراد احساس می‌کردند که پول اضافه‌ای را برای یک فناوری نه‌چندان کاربردی پرداخت کرده‌اند.

هواوی، ال.جی، سامسونگ، شیائومی و زد.تی.ای، تاکنون گوشی‌های  5G خود را به بازار عرضه کرده‌اند، زمانی که زیرساخت‌های مربوط به آن عملیاتی شود. این گوشی‌ها می‌توانند بدون هیچ دردسری از شبکه‌های 4G و 5G بهره ببرند.

آیا با فراگیر شدن این فناوری باید با اینترنت سیمی خداحافظی کنیم؟

اینطور نیست. شرکت‌های اینترنتی و دولت‌ها بودجه‌ی سنگنی را برای زیرساخت‌های مربوط به اینترنت سیمی صرف کرده‌اند و این زیرساخت‌ها به این زودی‌ها کنار نخواهند رفت. هرچقدر هم ارتباطات بی‌سیم پرسرعت‌تر و بهتر شوند، قیمت آن‌ها معمولا بیشتر از اینترنت‌های سیمی خواهد بود و به همین دلیل تا چندین سال دیگر، اینترنت سیمی همچنان پرطرفدار باقی می‌ماند.

آیا ارائه اینترنت  5Gدر روستاها امکان پذیر است؟

در مناطق روستایی ساکنان درخواست اینترنت مطلوب را دارند اما اینترنت 5G راه‌ حل این مشکل نخواهد بود، چون این فناوری مناطق محدودی را پوشش می‌دهند. به همین خاطر برای ارائه‌ی اینترنت 5G باید دکل‌ها و فرستنده‌های متعددی نصب شود که چنین هزینه‌ای برای مناطق روستایی به‌صرفه نیست. شاید بعد از چند سال، دولت‌ها با ارائه‌ی مشوق‌های مالی، منجر به راه‌یابی این فناوری به مناطق روستایی شوند.