شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۱:۵۴
دفاعی - کد خبر : 783
پنجشنبه، ۲۵ مهر، ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰

یاسین اولین هواپیمای جت آموزشی-رزمی ساخت ایران رونمایی شد

اولین هواپیمای جت آموزشی-رزمی ساخت ایران رسما با حضور فرماندهان عالی رتبه نظامی رونمایی شد

یاسین اولین هواپیمای جت آموزشی-رزمی ساخت ایران رونمایی شد

اولین هواپیمای جت آموزشی-رزمی ساخت ایران با نام «یاسین» صبح امروز با حضور امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پایگاه هوایی شهید نوژه ارتش جمهروی اسلامی ایران رونمایی شد.

این هواپیما توسط متخصصان سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی طراحی و ساخته شده و قرار است به عنوان هواپیمای آموزشی در تعلیم خلبانان جنگنده کشور مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران این هواپیمای آموزشی مادون صوت پس از طی مراحل تست آماده رونمایی شد و امروز این رونمایی با حضور فرمانده های عالی صورت گرفت و به دستور فرمانده نیروی هوایی ارتش نخستین پرواز رسمی خود را نیز انجام داد.

جت آموزشی یاسین که اولین جت آموزشی ساخت داخل ایران است دارای 12 متر طول، 4 متر ارتفاع و پنج و نیم تن وزن بدون بار در شرایط برخواست عملیاتی است و میتواند تا سقف 12 کیلومتر پرواز نماید. بال این هواپیما بیش از 10 متر طول و 24 متر مربع مساحت دارد و به شکلی طراحی شده است تا این جت آموزشی بتواند با حداقل سرعت 200 کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیماهای آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار گیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند.

یاسین اولین هواپیمای جت آموزشی-رزمی

در هواپیمای جت آموزشی یاسین از نمونه بدون پس سوز موتور توربوجت ایرانی اوج استفاده شده است. این موتور در نمونه با پس سوز در هواپیماهای جنگنده کوثر-1 به کار رفته است. استفاده از موتور ساخت ایران سبب می شود تا تولید این هواپیما وابستگی به کشور های دیگر نداشته باشد. موتور اوج در حالت خشک (بدون پس سوز) 3500 پوند رانش ایجاد می کند که در مجموع دو موتور از این نوع رانش 7000 پوندی را برای هواپیمای یاسین فراهم می کنند.

وجود یک باله افقی کاملا چرخان در انتهای دم این هواپیما محدودیت های خلبان را برای سقوط دورانی برطر کرده است. جت آموزشی یاسین از دوموتور توربو جت با قدرت رانش هفت هزار پوند استفاده میکند که از نظر قدرت با هواپیما های جنگنده روز دنیا برابری می کند.

چینش کابین این جت آموزشی به صورت پشت سر هم و غیر هم سطح طراحی شده است تا برای شاگرد در کابین جلو و به ویژه استاد خلبان در کابین عقب دید راحت و وسیع تری را فراهم کند.

صندلی پران این هواپیما در سرعت صفر یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشین‌ها را در کسری از ثانیه تا 100 متر به بیرون از آن پرتاب می کند که نسبت به نمونه های خارجی یک مزیت می باشد.

مسافت باند مورد نیاز برای این هواپیما 700 متر می باشد و همواپیمای آموزشی یاسین امکان فرود بروی باند های کوتاه نیز دارد.

جمهوری اسلامی ایران با طراحی و ساخت این هواپیمای جت آموزش پیشرفته در زمره معدود کشورهای دارنده فناوری هوایی قرار گرفته و آمادگی دارد این توانمندی را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد.

یاسین جت آموزشی تمام ایرانی از ایده تا پرواز
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!