سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۲۲:۵۴
دولت - کد خبر : 11795
پنجشنبه، ۲۸ مرداد، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

گفتگوی تلفنی رئیسی با رئیس جمهوری خلق چین

آمریکا باید در عمل نشان دهد که به تعهدات پایبند است

گفتگوی تلفنی رئیسی با رئیس جمهوری خلق چین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی با " شی جین پینگ " رئیس جمهوری خلق چین به صورت تلفنی گفتگو کرد.

رئیسی طرح های راهبردی چین مانند طرح بزرگ "یک کمربند-یک راه" را منطبق بر منافع ایران دانست و اظهار داشت: اجرای کامل برنامه همکاری های جامع ایران و چین باید در دستور کار همه دستگاه های دو کشور باشد. جمهوری اسلامی ایران با حمایت کامل از اصل چین واحد، دخالت گستاخانه آمریکا در امور داخلی این کشور را محکوم می کند.

وی با قدردانی از مواضع راهبردی چین در قبال يکجانبه گرایی، از همراهی چین در عرصه های مختلف بین المللی با  کشورمان از جمله حمایت از حقوق هسته ای، عضویت ایران در پیمان شانگهای و مخالفت با تحریم ها علیه ایران تشکر کرد.

رئیس جمهور نقش سازنده چین در مقابله با کرونا و به ویژه کمک به تامین واکسن برای شمار زیادی از کشورها را اقدامی ارزنده توصیف کرده و گفت: از همکاری دولت چین برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و فروش واکسن به ایران قدردانی کرده و امیدواریم در تامین میلیونها دوز واکسن های خریداری شده تسریع شود.

دکتر رئیسی با تاکید بر لزوم همکاری مشترک در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، بیان کرد: سیاسی کردن مسئله منشا بیماری همه گیر کووید ۱۹، تهدید جدی سلامت و بهداشت جهانی بوده و نمونه ای از تلاش برخی کشورها به منظور منزوی کردن چین است.

رئیس دولت مردمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پاییندی کشورمان به معاهدات بین المللی و انتقاد از نگاه ابزاری آمریکا به این معاهدات، افزود: آمریکا باید در عمل نشان دهد که به تعهدات پایبند است و لازمه آن، کنار گذاشتن عملی نقض عهدها، برداشتن همه تحریم ها و اجرای فوری، بدون قید و شرط و ۱۰۰ درصدی تعهداتش است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با چین در زمینه استقرار امنیت، ثبات و آرامش در افغانستان و تلاش در جهت توسعه، پیشرفت و رفاه برای مردم این کشور است، عنوان کرد: بر این باوریم که خروج بیگانگان و نیز تجربه های گذشته در این کشور، ضرورت همراهی و مشارکت همه جریان های افغانستانی برای تضمین امنیت و توسعه افغانستان را بیش از هر زمان دیگری روشن کرده است.

شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین هم با ابراز خرسندی از اینکه روابط دو کشور در ۵۰ سال گذشته فارغ از تغییر شرایط بین المللی رو به گسترش بوده است، اظهار داشت : روابط دو کشور بخصوص پس از توافق برنامه همکاری های جامع ایران و چین، نتایج و دستاوردهای چشمگیری داشته است.

پینگ ضمن قدردانی از حمایت ایران از منافع بنیادین چین، حمایت کشورش از عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای را در راستای منافع درازمدت این سازمان عنوان کرد.

وی با تمجید از همکاری های سازنده ایران و چین در دوران همه گیری کرونا گفت: چین حداکثر توان خود را برای تحویل واکسن به ایران و کمک به عليه ايران بر ویروس کووید۱۹ به کار خواهد گرفت. بعضی از کشورهای غربی با استفاده از بهانه ريشه يابي شیوع بیماری کرونا به بازی سیاسی روی آورده اند.

رئیس جمهور چین با استقبال از مشارکت، طرف ایرانی در ابتكار "یک کمربند- یک راه"، از آمادگی پکن برای تقویت همکاری با تهران در این زمینه خبر داد.

پینگ با تصریح به اینکه آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شده و ایران را تحت فشار حداکثری قرار داده است، گفت: این موضوع منشا اصلی بحران کنونی هسته ای است و چین از مطالبات منطقی ایران حمایت می کند.

وی در خصوص مساله افغانستان نیز با اشاره به اینکه چین و ایران در این مساله منافع و مطالبات مشترک دارند و در سال های اخیر نیز همکاری های خوبی داشته اند، اظهار کرد: در شرایط جدید آمادگی تقویت هماهنگی و همکاری ها را داریم.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دولت
پربیننده‌ترین اخبار دولت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!