سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۷:۵۹
اروپا و آمریکا - کد خبر : 17466
چهارشنبه، ۱۶ فروردين، ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

گشت زنی زیردریایی چینی ، چالشی جدید برای آمریکا

بنظر می رسد چین زیر دریایی های مجهز به موشک بالستیک را در دریای آزاد روانه کرده است و همین موضوع باعث افزایش فشار به آمریکا شده است و چالشی جدید برای این کشور تلقی میشود.

گشت زنی زیردریایی چینی ، چالشی جدید برای آمریکا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، با توجه به افزایش چشمگیر قدرت چین در جهان ، این موضوع پیش آمده که رقابت چین و آمریکا تا کی ادامه خواهد داشت ، چرا که در حال حاضر چین در صنایع نظامی و دفاعی رشد قابل توجهی داشته است.

چین مدت هاست که سیاست های خود را به دیگر کشور های جهان تحمیل کرده است و یک نمونه آن کاهش تنش ها در منطقه خاورمیانه است ، یکی از سیاست های کثیف آمریکا و متحدینش ، دو به هم زنی بود ، که همین موضوع باعث افزایش تنش ها ی سیاسی ، اقتصادی و نظامی در این منطقه شده بود.

اما چین با میانجی گری و بستن قرارداد های متعدد با کشور های این منطقه نشان داد که احترامی زیادی برای این کشور ها قائل است ، بر خلاف آمریکا که قصد داشت دولت ها ، حکومت ها و همنیطور مردم این منطقه را از اینجا بیرون کند و خودش صاحب همه منابع منطقه شود.

چین در حال حاضر به دنبال این است تا دلار را از صحنه بازار های جهانی خارج کند ، در آخرین قرار داد چین با برزیل ، قرار بر این شد تا در معاملات خود از یوان به جای دلار استفاده کنند که این خبر بسیار چالش بر انگیز شده بود برای آمریکا و متحدینش ، چرا که کاهش قدرت دلار در جهان یعنی کاهش قدرت اقتصادی آمریکا در جهان.

سفر اخیر رئیس جمهور چین به روسیه نیز قابل توجه بود و بسیاری بر این باورند که این دو کشور قرار است در آینده با یکدیگر پروژه های مشترک زیادی را پیش ببرند و به احتمال خیلی زیادی یکی از آن ها پروژه های امنیتی - نظامی خواهد بود ، که این موضوع باعث افزایش نگرانی در اروپا شده است ، چرا که اگر چین به روسیه کمک نظامی کند ، قاعدتا باید برنده جنگ اوکراین را روسیه بنامیم .

در کش و قوس های این اخبار و دیگر اخبار مربوط به تنش ها سیاسی ، نظامی ، اقتصادی دو کشور آمریکا و چین ، مساله ای دیگر باعث دردسر آمریکا شده است که واکنش پنتاگون نیز به همراه داشت.

به نقل از خبرگزاری رویترز، ارزیابی‌های حاصل‌شده از ارتش چین نشان می‌دهد که شش زیردریایی موشک بالستیک کلاس "جین" گشت‌زنی‌های تقریبا مداومی را از جزیره هاینان به سمت دریای چین جنوبی انجام می‌دهند. تحلیلگران می‌گویند که این زیردریایی‌ها به یک موشک بالستیک جدید و دوربردتر مجهز هستند که می‌توانند قاره آمریکا را هدف قرار دهند.

به گفته تحلیلگران و منابع آگاه به این عملیات‌های دریایی، نکته‌ای که در گزارش ۱۷۴ صفحه‌ای در این خصوص در اواخر نوامبر منتشر شد توجه کمی را به خود جلب کرد اما این مسئله بیانگر پیشرفت‌های اساسی در توانایی‌ها و قابلیت‌های چین است.

گشت‌زنی‌های مداوم زیردریایی‌های هسته‌ای چین که مجهز به موشک بالستیک هستند، منابع آمریکا و متحدانش را تحت فشار قرار می‌دهند و از طرفی هم طبق پیمان "آکوس"، استرالیا اولین زیردریایی‌های اتمی خود را طی دو دهه آینده دریافت خواهد کرد؛ بدین ترتیب تمامی این مسائل استقرار تسلیحات به سبک جنگ سرد را تشدید می‌کند.

آنتونی کاتن، فرمانده ستاد تسلیحات راهبردی آمریکا طی یک جلسه استماع در ماه مارس گفت: زیردریایی‌های چین به موشک‌های نسل سوم (JL-۳) مجهز هستند.

همچنین براساس گزارش اخیر پنتاگون، برد موشک‌ این زیردریایی‌ها بیش از ۱۰ هزار کیلومتر تخمین زده شده و قابلیت حمل چندین کلاهک را دارند. موشک‌های نسل‌سوم نامبرده شده برای اولین بار به چین این امکان را می‌دهند که از آب‌های ساحلی چین به قاره آمریکا برسند.

وزارت دفاع چین هنوز به گزارش پنتاگون درباره استقرار این زیردریایی‌ها واکنشی نشان نداده است. پنتاگون هم در ارزیابی‌های خود ذکر نکرده که آیا این زیردریایی‌های چین چالش عملیاتی ایجاد می‌کنند یا خیر.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!