جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۳:۳۴
اقتصاد بین الملل - کد خبر : 15878
دوشنبه، ۰۵ ارديبهشت، ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰

گزارش ویژه: چگونگی ارتباط بایننس با یک آژانس مرتبط با سرویس اطلاعاتی روسیه

در آوریل 2021، واحد اطلاعات مالی روسیه در مسکو با رئیس منطقه ای بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، ملاقات کرد. بر اساس پیام‌های متنی که مقامات این شرکت برای یکی از همکاران تجاری ارسال کردند، روس‌ها می‌خواستند بایننس با تحویل داده‌های مشتریان، از جمله نام و آدرس، برای کمک به مبارزه با جرم و جنایت موافقت کند.

گزارش ویژه: چگونگی ارتباط بایننس با یک آژانس مرتبط با سرویس اطلاعاتی روسیه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، یکی از نزدیکان به این موضوع گفت، در آن زمان، این آژانس که با نام Rosfinmonitoring یا Rosfin شناخته می شود، به دنبال ردیابی میلیون ها دلار بیت کوین بود که توسط الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه جمع آوری شده بود. ناوالنی، گفت که این کمک‌ها برای تأمین مالی تلاش‌ها برای افشای فساد در داخل دولت ولادیمیر پوتین استفاده شده است.

به نقل از رویترز، گلب کوستارف، رئیس حوزه اروپای شرقی و روسیه بایننس، با درخواست Rosfin برای موافقت با اشتراک گذاری داده های مشتری موافقت کرد. او به همکار تجاری گفت که "انتخاب زیادی" در این مورد وجود ندارد.

کوستارف در این خصوص اظهار نظر نکرد. بایننس به رویترز گفت که هرگز با مقامات روسی در مورد ناوالنی تماسی نداشته است. این سازمان گفته است که قبل از جنگ "به طور فعال به دنبال انطباق در روسیه" بود، که باید به "درخواست های مناسب از سوی تنظیم کننده ها و سازمان های مجری قانون" پاسخ دهد.

به گزارش رویترز، این برخورد که قبلاً گزارش نشده بود، بخشی از تلاش‌های پشت صحنه بایننس برای ایجاد روابط با آژانس‌های دولتی روسیه بود، زیرا به دنبال تقویت تجارت رو به رشد خود در این کشور بود. این گزارش از این تلاش ها بر اساس مصاحبه با بیش از 10 فرد آشنا با عملیات بایننس در روسیه، از جمله کارمندان سابق، شرکای تجاری سابق و مدیران صنعت کریپتو، و بررسی پیام های متنی است که کوستارف برای افراد خارج از شرکت ارسال کرده است.

بایننس از زمانی که پوتین در 24 فوریه دستور ورود نیروهایش به اوکراین را صادر کرد، علیرغم درخواست‌های دولت کیف به بایننس و سایر صرافی‌ها برای ممنوعیت کاربران روسی، به فعالیت در روسیه ادامه داد. دیگر شرکت‌های بزرگ پرداخت و فین‌تک، مانند پی‌پال و امریکن اکسپرس، خدمات خود را در روسیه از زمانی که کرملین «عملیات ویژه» را برای غیرنظامی کردن اوکراین راه‌اندازی کرد، متوقف کرده‌اند. یکی از رقبای اصلی بایننس در روسیه، EXMO.com، روز دوشنبه گفت که دیگر به مشتریان روسی و بلاروسی خدمات نخواهد داد و تجارت خود در روسیه را می فروشد؛ این درحالیست که برخی از صرافی‌های کریپتو کوچکتر باقی مانده‌اند.

مدیر عامل Changpeng Zhao که به طور گسترده با حروف اول خود CZ شناخته می شود، گفته است که مخالف جنگ است، اما نه با "مردمی که در هر دو طرف، اوکراین و روسیه، رنج می برند." ژائو در خصوص این مقاله نظری نداد. بایننس، رویترز را به اظهارات قبلی ژائو در این مورد ارجاع داد.

نمایندگان حقوقی بایننس به رویترز گفتند که "تعامل فعال با دولت روسیه اکنون به دلیل درگیری متوقف شده است." روز پنجشنبه بایننس به کاربران گفت که به دلیل تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا بر مسکو، خدمات را برای مشتریان اصلی در روسیه محدود می‌کند.

داده‌های یک شرکت تحقیقاتی صنعتی نشان می‌دهد که حجم معاملات بایننس در روسیه از زمان شروع جنگ رونق گرفته است، زیرا روس‌ها برای محافظت از دارایی‌های خود در برابر تحریم‌های غرب و کاهش ارزش روبل، به ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند. در یکی از پیام‌های اخیر به یکی از مخاطبین صنعتی، کوستارف گفت که اولویت بایننس اطمینان از باز ماندن بازار است.

بایننس در پاسخ به درخواست رویترز برای شفاف سازی پیام کوستارف، گفت که جنگ و بحران اقتصادی می تواند پذیرش کریپتو را در میان شهروندان روسی طبقه کارگر که به دنبال روش های پرداخت جایگزین هستند، سرعت بخشد. بایننس افزود که به شدت تحریم های اعمال شده توسط دولت های غربی را اعمال می کند، اما به طور یکجانبه "حساب های میلیون ها کاربر بی گناه" را مسدود نمی کند.

آزادی پول

داده‌های بازار نشان می‌دهد که از زمان راه‌اندازی، پنج سال پیش در شانگهای، بایننس رشد کرده و بر بخش غیرقانونی رمزارز در روسیه تسلط پیدا کرده است. بایننس گفت که در مورد "پیش بینی داده های خارجی" اظهار نظر نمی کند و به عنوان یک شرکت خصوصی، چنین اطلاعاتی را به صورت عمومی به اشتراک نمی گذارد.

ژائو در سال 2019 به روس ها گفت که ماموریت بایننس در آنجا افزایش "آزادی پول" و "حمایت از کاربران" است. روس‌ها به این پلتفرم هجوم آوردند و آن را جایگزینی برای سیستم بانکی می‌دانستند که از نزدیک توسط دولت، بر آن نظارت می‌شد.

پیام‌های کوستارف که توسط رویترز بررسی شده، نشان می‌دهد، در راستای پیش‌نویس قانون برای تنظیم شرکت‌های رمزارز، بایننس با Rosfinmonitoring برای راه‌اندازی یک واحد محلی در روسیه به توافق رسید که از طریق آن مقامات می‌توانند اطلاعات مشتری را درخواست کنند. بایننس در پاسخ به این سوال که آیا اقدام به راه‌اندازی این واحد محلی کرده است یا خیر، پاسخ داد: «اگر در آینده به تأسیس یک نهاد محلی در روسیه فکر کنیم، بایننس هرگز داده‌ها را بدون درخواست قانونی به اشتراک نخواهد گذاشت.»

لئونید ولکوف، رئیس ستاد ناوالنی، به رویترز گفت که چارچوب نظارتی پیشنهادی روسیه می‌تواند به کرملین اجازه دهد تا کاربران ارز دیجیتال اپوزیسیون را شناسایی کند. از زمان دستگیری ناوالنی در ژانویه 2021، بنیاد مبارزه با فساد او علناً حامیان خود را تشویق کرده است که از طریق بایننس کمک مالی کنند و به آنها گفته است که این امن‌ترین راه برای انجام این کار است، زیرا برخلاف حواله‌های بانکی، مقامات هویت اهداکنندگان را نمی‌دانند.

ولکوف که این بنیاد را از لیتوانی اداره می کند، گفت: «این افراد در خطر خواهند بود. اگر بایننس می خواهد از مشتریان خود محافظت کند، هرگز نباید با دولت روسیه همکاری کند. کرملین از اظهار نظر در مورد جمع آوری کمک های مالی ناوالنی یا عملیات بایننس خودداری کرد.»

بایننس در پاسخ به سؤالات رویترز گفت که قبل از جنگ از قوانینی حمایت می کرد که وضوح مقررات را به ارمغان می آورد. اما مناقشه اوکراین و تحریم‌های غرب بر بسیاری از بانک‌های روسی، شروع یا بررسی برنامه‌های آینده در منطقه را برای هر پلتفرمی تقریبا غیرممکن کرده بود.

وزارت دارایی در اوایل آوریل اعلام کرد که پیش نویس "لایحه مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال" را به پایان رسانده است. افراد درگیر در این بحث ها می گویند که دولت می خواهد به سرعت برای تبدیل این لایحه به قانون حرکت کند. یکی از قانونگذاران ماه گذشته به روزنامه رسمی پارلمان گفت که قانون کریپتو به کاهش آسیب های ناشی از تحریم ها به اقتصاد روسیه کمک می کند.

از جمله آژانس هایی که به توسعه این قانون کمک می کند، Rosfinmonitoring است که مسئول مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است. پنج نفر که با روسفین در تعامل بودند، گفتند، اگرچه اسماً مستقل است، اما به عنوان بازوی سرویس امنیت فدرال، عمل می کند. مدیر این شرکت، یوری چیخانچین، بر اساس بیوگرافی رسمی او، یک کهنه سرباز امنیتی است.

مارشال بیلینگزلی، رئیس سابق گروه ویژه اقدام مالی، یک ناظر جهانی که استانداردهایی را برای مقامات مبارزه با جرایم مالی تعیین می‌کند، در کنفرانسی در سال گذشته گفت کهRosfin  قاطعانه تحت کنترل FSB است. بیلینگزلی گفت که دیدن اینکه راسفین شبکه ناوالنی را پس از دستگیری او به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کرد، "تعجبی ندارد".

Rosfin، در پاسخ کتبی به سوالات رویترز، گفت که به طور کامل با استانداردهای بین المللی استقلال عملیاتی در زمینه هایی از جمله تنظیم فعالیت های ارائه دهندگان خدمات دارایی مجازی مطابقت دارد. چیخانچین نظری نداد.

به گفته یکی از افراد آشنا به بحث، حداقل یکی دیگر از صرافی های ارز دیجیتال به دلیل نگرانی در مورد نحوه استفاده از اطلاعات، با ارائه داده های مشتریان به Rosfin موافقت نکرد. سایرین در بخش کریپتو روسیه گفتند که در مورد پیش نویس قانون نیز تردید دارند.

مایک بایستروف، که وکالت بایننس را داشت، گفت: «هیچکس نمی داند که آیا سیستم دفتر محلی پیشنهادی است برای نیات خوب یا بد.»

تمایل بایننس برای تعامل با Rosfin تا سال 2021 با رویکرد آن در جاهای دیگر در تضاد بود. برخی از رگولاتورهای ملی این شرکت را به مخفی نگه داشتن اطلاعات متهم کرده اند. رگولاتور بریتانیا در آگوست سال گذشته اعلام کرد که یکی از واحدهای بایننس در بریتانیا پس از اینکه از پاسخگویی به سؤالات در مورد تجارت جهانی بایننس خودداری کرد، "قادر به نظارت موثر نبود". رگولاتور لیختن اشتاین، در گزارشی در سال 2020، گفت که معاملات بایننس با این بدنه "غیر شفاف" است زیرا از ارائه اطلاعات مالی در صورت درخواست خودداری می کند. در مقاله ای که در ژانویه منتشر شد، رویترز گزارش داد که بایننس برنامه های دریافت مجوز در مالت را در سال 2019 به دلیل نگرانی های ژائو در مورد سطح افشای مالی مورد نیاز لغو کرد.

بایننس گفت هر گونه ادعایی مبنی بر امتناع از به اشتراک گذاری داده ها با مقاماتی که درخواست های قانونی دارند "کاملا نادرست" است. این سازمان اعلام کرد که سیاست‌ها و رویه‌های سخت‌گیرانه‌ای برای ارزیابی چنین درخواست‌هایی دارد و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که «در صورتی که هدف قانونی وجود نداشته باشد»، درخواست را رد کند.

 

"لازم نیست بترسید "

ژائو برای اولین بار در اکتبر 2019 به عنوان مدیر عامل بایننس به روسیه سفر کرد. در یک انجمن فناوری در مسکو، او به مخاطبان گفت که «برده» امور مالی سنتی نباشند.

بایننس روسیه را برای توسعه هدف قرار داد و در یک پست وبلاگی در سال 2018 به جامعه رمزنگاری "بیش فعال" این کشور اشاره کرد. صرافی با شرکت پرداخت Advcash مستقر در بلیز همکاری کرد تا کاربران را قادر به واریز و برداشت روبل با استفاده از کارت های بانکی کند.Advcash  گفت که این مشارکت هنوز فعال است.

بایننس به تدریج سهم مهمی از بازار ارزهای دیجیتال روسیه را به خود اختصاص داد. به گفته یک فرد با آگاهی مستقیم از داده‌های این شرکت، تا اواسط سال 2021، حجم معاملات بایننس در روسیه آن را به دومین بازار بزرگ این صرافی پس از چین تبدیل کرده بود، از جمله در میان مشتریان "VIP" که مقادیر زیادی ارز دیجیتال معامله می‌کنند. بر اساس داده‌های محقق "CryptoCompare"، در ماه مارس سال جاری، بایننس تقریبا 80 درصد از معاملات روبل به ارز دیجیتال را پردازش کرد که ارزش آن حدود 85 میلیارد روبل (1.1 میلیارد دلار) بود.

ماکسیم سوخونوسیک، تاجر روسی رمزارز و یکی از بنیانگذاران شرکت مشاوره بلاک چین "Colibri Group"، گفت: "مردم فقط به آن اعتماد کردند. همیشه یک قدم جلوتر از رقبا بود."

با این حال، در سال 2020، بایننس توجه مقامات روسی را که در آن زمان با ارزهای دیجیتال دشمنی داشتند، جلب کرد. دیده بان ارتباطات روسیه وب سایت این شرکت را به اتهام مطالب ممنوعه در مورد خرید رمزارز ممنوع کرد. بایننس این تصمیم را در دادگاه به چالش کشید و طبق اظهاراتی که بایننس در گروه تلگرام خود برای کاربران روسی ارسال کرد، این ممنوعیت در ژانویه 2021 لغو شد.

بایننس به رویترز گفت که این شکایت به دلایل رویه ای رد شد زیرا به شرکت به درستی اطلاع رسانی نشده بود. تنظیم کننده به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

ناوالنی در همان ماه پس از بازگشت به روسیه پس از بهبودی از مسمومیت با عامل اعصاب نوویچوک، دستگیر شد. او به همراه دولت های ایالات متحده و بریتانیا، سرویس اطلاعات روسیه را مسئول این حمله دانستند، اتهامی که روسیه آن را رد می کند. 

بخش اصلی پرونده دادستان های روسیه علیه ناوالنی تامین مالی بنیاد او بود. در محاکمه او، آنها او را به سرقت بیش از 350 میلیون روبل متهم کردند که در آن زمان به ارزش 4.8 میلیون دلار ارزش داشت که بنیاد به عنوان کمک های مالی دریافت کرد. ناوالنی این اتهام را رد کرد. ولکوف به رویترز گفت که نیروهای امنیتی از هزاران حامی که از طریق بانک های روسیه کمک مالی کرده بودند بازجویی کردند. او گفت که هیچ یک از این اهداکنندگان از ارزهای دیجیتال استفاده نکرده بودند.

جمع آوری کمک های مالی ناوالنی پس از دستگیری او افزایش یافت. بر اساس داده های بلاک چین، بیش از 670 بیت کوینی که حامیان از طریق بایننس و سایر صرافی ها اهدا کرده اند، اکنون تقریباً 28 میلیون دلار ارزش دارد، اگرچه ولکوف گفت که مبلغ واقعی جمع آوری شده کمتر است زیرا بیت کوین ها پس از دریافت با قیمت پایین تری فروخته شدند.

هنگامی که یک دادگاه روسی در ژوئن 2021، بنیاد ناوالنی را غیرقانونی اعلام کرد و آن را یک «سازمان افراطی» اعلام کرد، این شبکه به حامیانش در توییتر گفت که «نحوه استفاده از ارزهای دیجیتال را بیاموزند» و توصیه کرد که حساب‌های Binance  باز کنند. در راهنمای بعدی، این بنیاد به اهداکنندگان توصیه کرد که برای تأیید حساب‌های خود کارت‌های هویتی خود را در بایننس آپلود کنند و اشاره کرد که هنوز هیچ نمونه‌ای از ارائه اطلاعات صرافی های رمزارز به مقامات روسی وجود ندارد. در این راهنما اشاره شد: "لازم نیست بترسید."

به گفته یک فرد آشنا، پس از افزایش انفجاری در کمک‌های بیت‌کوین ناوالنی، سرویس اطلاعات شروع به بررسی نحوه شناسایی اهداکنندگان رمزارز کرد. آن شخص گفت سرویس اطلاعات به Rosfin دستور داد راهی برای دستیابی به آن هدف پیدا کند. راسفین در پاسخ به سؤالات رویترز گفت که از افشای اقدامات برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم منع شده است. در این بیانیه آمده است که ناوالنی در "فعالیت های تروریستی" دست داشته است.

"خارج از سایه"

در آوریل 2021، یک سازمان غیرانتفاعی روسی به نام صندوق توسعه اقتصاد دیجیتال، بایننس را به یک جلسه خصوصی با Rosfin در یک ساختمان دولتی در مسکو دعوت کرد. این سازمان توسط مشاور ارشد سابق پوتین در سیاست اینترنتی، آلمانی کلیمنکو، رهبری می شود و در سال 2019 برای توسعه فناوری های روسی راه اندازی شد. وب سایت صندوق می گوید یکی از شرکای آن وزارت تجارت و صنعت روسیه است. کوستارف، مدیر بایننس، ریاست کمیته ارزهای دیجیتال صندوق را بر عهده دارد.

نه صندوق توسعه اقتصاد دیجیتال و نه کلیمنکو به ایمیل‌های رویترز برای اظهار نظر، پاسخ ندادند.

یک فرد نزدیک به ماجرا، اشاره کرد که یکی دیگر از صرافی ها، OKX، که در اصل چینی است اما اکنون در سیشل مستقر است، نیز به جلسه دعوت شده است. یکی از سخنگویان OKX گفت که این شرکت بدون ذکر دلیل، دعوت را رد کرده است.

در این جلسه، طبق پیام‌های کوستارف، Rosfin گفت که می‌خواهد صرافی‌ها در آژانس ثبت نام کنند تا بتوانند درخواست‌های آن را برای ارائه اطلاعات مشتری دریافت کنند.

بایننس در پاسخ به سوالی درباره ملاقات کوستارف با راسفین گفت: "ما نه با آن سازمان کار کردیم، نه همکاری کردیم و نه شریک هستیم". پنج ماه بعد، Rosfin پرسشنامه ای را برای Binance ارسال کرد که توسط رویترز بررسی شد و به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد بررسی پیشینه صرافی روی مشتریان و "کانال ارتباط ترجیحی" آن با مقامات برای درخواست تراکنش های رمزنگاری بود. این شرکت در پاسخ به سوالی درباره این ارتباط، گفت: «بایننس تعهدات خود را در زمینه انطباق جدی می‌گیرد و از فرصت‌های مشاوره با تنظیم‌کننده‌ها استقبال می‌کند.»

کوستارف در حوالی زمان پرسشنامه در پیامی به یک همکار تجاری گفت که بایننس در حال افزایش تلاش‌ها برای تعامل با دولت در زمینه مقررات ارزهای دیجیتال است.

اما بانک مرکزی روسیه با نظارت مسکو بر ارزهای دیجیتال و اجازه دادن به بازار برای شکوفایی به دلیل نگرانی از تشویق فعالیت های مجرمانه مخالف بود. بسیاری از بانک‌های مرکزی جهان که مأموریتشان کنترل عرضه پول است، نگرانی‌های مشابهی در مورد دنیای وحشی ارزهای دیجیتال دارند. فرماندار الویرا نابیولینا در نوامبر به پارلمان روسیه گفت: «یک کشور مسئول نباید توزیع آنها را تشویق کند». سخنگوی بانک مرکزی از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

در ژانویه سال جاری، بایننس اعلام کرد که یک مقام ارشد بانک مرکزی به نام اولگا گونچاروا را به عنوان مدیر منطقه روسیه استخدام کرده است. بایننس گفت گونچاروا با مقامات روسیه "تعامل سیستماتیک" برقرار خواهد کرد.

پس از اینکه Nabiullina ممنوعیت استفاده از رمزارزها در خاک روسیه را در اواخر همان ماه پیشنهاد کرد، کوستارف در پیامی به یک شریک تجاری گفت که بایننس در «جنگ» با بانک مرکزی است. کوستارف گفت که سایر آژانس های دولتی روسیه می خواستند ارزهای دیجیتال را قانونی کنند. پشتیبانی از کریپتو در واقع در مسکو ایجاد شد. به دنبال درخواست Nabiullina برای ممنوعیت، یکی از مقامات ارشد وزارت دارایی به طور علنی از قانونی حمایت کرد که صرافی های رمزارز را ملزم می کند نام مشتریان خود را تحویل دهند و گفت که این قانون برای اطمینان از "شفافیت" ضروری است.

سپس پوتین وارد عمل شد. در جلسه تلویزیونی با وزرا در 26 ژانویه، او از دولت و بانک مرکزی خواست تا به یک "نظر واحد" در مورد مقررات ارزهای دیجیتال، برسند. او خاطرنشان کرد که روسیه در این بخش "مزایای رقابتی خاصی" دارد، مانند برق مازاد، که مهمترین ورودی برای ایجاد ارزهای دیجیتال تشنه قدرت است.

دو هفته بعد، دولت طرحی را برای مقررات ارزهای دیجیتال، که توسط آژانس‌هایی از جمله Rosfin و سرویس اطلاعاتی تهیه شده بود، تصویب کرد که «این صنعت را از سایه‌ها خارج می‌کرد.»

کوستارف در پاسخ به مقاله ای در مورد این اعلامیه توییت کرد: "بالاخره یک خبر خوب."

در سندی که چارچوب نظارتی پیشنهادی را توصیف می‌کند، دولت گفت که بدون چنین سیستمی، اجرای قانون "نمی‌تواند به طور موثر به تخلفات و جرایم پاسخ دهد." دولت گفت که دولت پایگاه داده ای از کیف پول های ارزهای دیجیتال مرتبط با تامین مالی تروریسم ایجاد خواهد کرد و صرافی ها باید اطلاعات مشتریان خود را به Rosfin ارائه کنند. وزارت دارایی نسخه اولیه پیش نویس قانون را در 18 فوریه ارائه کرد.

شش روز بعد، نیروهای روسیه به اوکراین حمله کردند. معاملات روبل بایننس زمانی که کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کردند و کرملین برداشت ارز خارجی را محدود کرد، افزایش یافت. داده‌های CryptoCompare نشان می‌دهد که میانگین حجم روزانه بایننس برای تراکنش‌های روبلی در سه هفته ابتدایی جنگ تقریباً چهار برابر بیشتر از ماه قبل بوده است.

در گروه تلگرام روسی بایننس، برخی از نمایندگان داوطلب مشتریان، موسوم به فرشتگان بایننس، پست‌های معامله‌گران را تأیید کردند که از بایننس برای مسدود نکردن حساب‌ها تشکر می‌کردند. بایننس صدها فرشته را در سرتاسر جهان استخدام کرده است تا صرافی را برای معامله گران کریپتو محلی تبلیغ کنند.

یکی از فرشتگان نوشت: «بایننس در سیاست دخالت نمی کند.» بایننس در خصوص این اظهار نظر به رویترز گفت که فرشتگان سخنگوی شرکت نیستند.

بایننس همچنین مورد تمجید حزب پوتین قرار گرفت. یکی از قانونگذاران، الکساندر یاکوبوفسکی، در صحبت با روزنامه رسمی پارلمان در 14 مارس، بایننس را "متخصصان پیشرو در کشور ما" نامید که به سیاستمداران در مورد مقررات ارزهای دیجیتال مشاوره می دهد. او گفت که این شرکت "تحت فشار شدید کشورهای غیردوست با روسیه است." بایننس گفت که آنها هرگز با یاکوبوفسکی ملاقات نکرده اند یا با او ارتباط برقرار نکرده اند و نظرات او متعلق به خودش است.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!