سه شنبه، 28 فروردين، 1403 | Tuesday 16th of April 2024
۱۹:۲۸
حوادث و انتظامی - کد خبر : 16042
دوشنبه، ۰۹ خرداد، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

گزارش وزیر کشور روی میز رئیس جمهور؛ تخلیه آوار متروپل تا ۷۲ ساعت آینده، افزایش جانباختگان به ۳۱ نفر

گروه‌های مختلف از چند جبهه کاری با حفر تونل در حال عملیات برای خارج‌سازی جانباختگان احتمالی از زیرآور ساختمان متروپل هستند.

گزارش وزیر کشور روی میز رئیس جمهور؛ تخلیه آوار متروپل تا ۷۲ ساعت آینده، افزایش جانباختگان به ۳۱ نفر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، در پی وقوع این حادثه کار امداد رسانی از سوی آتش نشانی آبادان ، پالایشگاه و گروه های امدادی شهرهای همجوار و البته مردم آغاز و با اضافه شدن گروه‌های امدادی  از دیگر نقاط استان خوزستان و کشور  عملیات امدادی و آواربرداری با توجه به حساسیت و احتمال ریزش سایر بخش‌های سازه با در نظر گرفتن شرایط محیطی با حساسیت ویژه دنبال شد.

در 48 ساعت نخست حادثه که زمان طلایی برای نجات حادثه دیدگان زیر آور محسوب می شود ،گروههای امدادی با آوار برداری موفق شدند 37 مصدوم را نجات دهند و تلاش برای خارج کردن اجساد جانباختگان با دقت و استفاده از هشت گروه فنی و مهندسی و لرزه‌نگاری دنبال شد.

 

آمار قطعی تلفات ریزش ساختمان متروپل

احسان عباسپور فرماندار ویژه آبادان ظهر امروز در جمع خبرنگاران در محل ساختمان متروپل با بیان اینکه در ریزش ساختمان متروپل 37 نفر ‌دچار مصدومیت شدند که 35 نفر از آنها از بیمارستان مرخص شده‌اند، اظهار داشت: دو نفر از مصدومان ‌برای رسیدگی بیشتر به بیمارستان‌های اهواز منتقل شده‌اند.‌وی در بیان آمار قطعی تلفات این حادثه خاطرنشان کرد: آمار مفقودی‌ها حادثه براساس اعلام خانواده‌های مراجعه‌کننده 38 نفر است که تاکنون پیکرهای 31 نفر پیدا شده‌ و احتمالا هفت نفر دیگر همچنان زیر آوار مدفون هستند.‌

 

امکان استفاده از سگ‌های خانگی در متروپل را نداریم‌

‌پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر ظهر امروز در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات نحوه اجرای عملیات جستجو در ساختمان متروپل آبادان، اظهار داشت: عملیات جستجو با ریسک بالا و رعایت نکات ایمنی در حال انجام است و امدادرسانی با تمام توان همچنان ادامه دارد و همه گروه‌ها اعم از هلال‌احمر، آتش‌نشانی و گروه‌های جهادی درحال فعالیتند و قطعا تا آخرین لحظه که امکان انجام عملیات وجود داشته باشد، ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تمام هموطنان آبادانی تلاش می‌کنند در این زمینه کمک کرده و نقشی داشته باشند که قابل تقدیر است چه جوان‌هایی که در آواربرداری، جستجو و نجات مشارکت دارند و چه افرادی که با توزیع آب، غذا و برپایی موکب کمک می‌کنند، در مورد پیشنهاد برخی برای استفاده از سگ‌های خانگی در عملیات جستجو و نجات افزود: تیم‌های هلال احمر تخصصی بوده و به طور کامل آموزش دیده‌اند کما اینکه سه ماه گذشته این تیم‌ها در استان خوزستان مجدد تحت آموزش نهایی قرار گرفتند و هیچ تیمی قوی‌تر از آنها نیست بنابراین ما نمی‌توانیم در این زمینه از سایر تیم‌ها استفاده کنیم.  

 

نیروهای تخصصی پلیس در متروپل حضور دارند

سردار سید‌محمد صالحی فرمانده انتظامی استان خوزستان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در محل ساختمان متروپل با بیان اینکه پلیس از لحظات اولیه وقوع حادثه، با  فرمانده‌ کل انتظامی جمهوری اسلامی‌ با تمام تجهیزات و امکانات پای کار آمد‌ و در صحنه حاضر شد، اظهار داشت: نیروی انتظامی برای تامین نظم و امنیت محل وقوع حادثه و ‌تسهیل ‌ترافیک‌ برای ‌تردد واحدهای امدادی به ویژه آمبولانس‌ها و اورژانس ‌در محل وارد عمل شد و نیروهای ‌تخصصی ‌‌به ویژه‌ تشخیص هویت را پای کار آوردیم.

وی با اشاره به اینکه ‌بخش زیادی از منازل مسکونی ‌محل حادثه ‌خالی از سکنه است، افزود: به همین منظور پلیس طرح‌های پیشگیری از وقوع جرائم ‌را در دستور کار قرار داد و‌ عوامل انتظامی به صورت گشت‌های خودرویی، موتوری و حتی پیاده به صورت محسوس و نامحسوس در محل حضور دارند.

 

وزیر کشور: ‌تخلفات ساخت متروپل محرز شد

احمد وحیدی‌ وزیر کشور با ارائه گزارشی از حضور ‌‌خود در محل ساختمان متروپل آبادان و روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان و اقدامات لازم برای آواربرداری و بازسازی این سازه اظهار داشت: ساختمان متروپل حدود 48 هزار متر مربع زیربنا دارد که با تخلف ساخته شده است؛‌ این ساختمان قرار بوده در 6 طبقه ساخته شود، اما در دو مرحله تعداد واحدهای این ساختمان به 10 طبقه اضافه شده است؛ ساخت متروپل از سال 96 شروع شد و چند سال طول کشید؛ گزارش‌هایی مبنی بر تخلف در این زمان ارائه شده اما به این گزارش‌ها توجهی نشده است.

وی با تأکید بر این‌که واقعاً تخلف بزرگی در ساخت متروپل انجام شده است، افزود: حتی آتش‌نشانان معتقد بودند متروپل پیچیده‌تر از پلاسکو است؛ چون در پلاسکو بعد از تخریب و فروریختن کامل ساختمان اگر چه عزیزانمان شهید شده‌اند و داغ دیده‌ایم اما مسئله تمام شد، اما ساختمان متروپل به دلیل نوع سازه‌ها و همچنین محدود بودن محیط، بسیار پیچیدگی دارد.

وزیر کشور با بیان اینکه ‌به همین دلیل مجبور شدیم چند خانه مسکونی مردم را در اختیار بگیریم و آنها را تخریب کنیم تا محور و راه جدید برای دسترسی بهتر پیدا شود، اضافه کرد: ‌از آنجا که فضای اطراف بسیار محدود بود مردم حدود 150 متر که زندگی و امکانات‌شان در آنجا قرار داشت را تخلیه کردند که به نظرم روند کار خوب است و کار به خوبی دنبال می‌شود.

 

اجتماع بزرگ عزاداران حادثه متروپل در آبادان

امام جمعه آبادان در بیانیه‌ای از مردم دعوت کرده بود تا در مجلس ترحیم و یادبود جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل حضور پیدا کنند به همین منظور مراسم گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان حادثه متروپل و همدردی با مردم داغدیده و بازماندگان، اجتماع بزرگ مردم عزادار آبادان شب گذشته در چهار راه امیری برگزار شد.

در این آیین مردم آبادان در عزای جان باختگان حادثه متروپل به سوگ نشستند.آن‌ها پس از مداحی و عزاداری در غم از دست دادن تعدادی از همشهریان خود سینه‌زنی کردند.

در بخشی از این مراسم که آیت‌الله حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری قصد سخنرانی داشت ‌ عده‌ای با کف زدن و شعار دادن مانع ایراد سخنرانی شدند که با ‌واکنش تند مردم روبه رو شد و ‌با سر دادن شعار لبیک یا حسین خواستار ادامه سخنرانی آیت‌الله حیدری شدند.

اما عده‌ای نیز به کانکسی که دوربین صداوسیما بر بالای آن نصب بود حمله کردند و دوربین را پایین انداختند که پلیس برای ‌ایجاد نظم و امنیت و جلوگیری از تنش ‌از مردم خواست چهارراه امیری را ترک کنند.

هیئت دولت درپی ریزش ساختمان متروپل آبادان و جان باختن تعدادی از هموطنان یکشنبه 8 خرداد را در کشور عزای عمومی اعلام کرد.

 

علت کندی عملیات آواربرداری متروپل از زبان رئیس سازمان مدیریت بحران

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور صبح امروز در جمع خبرنگاران حاضر در محل ‌ساحتمان متروپل با بیان اینکه ‌عملیات آواربرداری از صبح امروز وارد مرحله تازه و حساسی شد، تصریح کرد: عملیات آواربرداری با کندی ولی با دقت انجام می‌شود تا امکان دسترسی به اجساد احتمالی فراهم شود.

وی با رد مقایسه حادثه ساختمان پلاسکو تهران با متروپل آبادان تاکید کرد: دلایل ریزش این 2 ساختمان و حساسیت های آن کاملا" با هم متفاوت هستند وبه هیچ وجه نباید نگاه یکسان به این 2 حادثه داشت. ساختمان پلاسکو تهران به یکباره فرو ریخت در حالی که ساختمان متروپل بخشی از آن فرو ریخته و بخش دیگر ساختمان ناایمن است و امکان ریزش آن وجود دارد از این رو آواربرداری به گونه ای صورت می‌گیرد تا سازه باقی مانده دچار ریزش نشود و همه کسانی که از نزدیک عملیات آواربرداری را مشاهده می‌کنند از دلایل کندی کار قانع می‌شوند ولی برخی از دور قضاوت کرده و از کندی عملیات آواربرداری انتقاد می‌کنند که این درست نیست.

 

خطر ریزش سازه‌ها وجود دارد

مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور شب گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از روز نخست وقوع حادثه متروپل، عملیات آواربرداری با اولویت  نجات جان افراد زنده شروع به کار شد، اظهار داشت: با توجه به شرایط محیط  و خطر ریزش آوار و حفظ امنیت جانی ابتدا تا شعاع 100 متر  تخلیه مکان های مسکونی و تجاری آغاز شد و همزمان تجهیزات مورد نیاز در محل مستقر شد.

وی با بیان اینکه بهترین گروه‌های امداد و نجات استانی و کشوری شامل اورژانس، هلال احمر و آتش نشانی های شهرهای مختلف کشور در محل مستقر شدند و عملیات امداد و نجات با اولویت نخست نجات جان هم میهنان زنده و جستجوی اجساد و بعد آواربرداری انجام شد، افزود: در حال حاضر اقدامات لازم در محل ساختمان متروپل بر اساس مدل مهندسی و کارشناسی انجام می‌شود. 

 

آمار دقیقی از افراد زیرآوار ساختمان متروپل آبادان نداریم

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور شب گذشته در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه هنوز آمار دقیقی از افراد موجود در محل حادثه در دست نیست و مجبوریم برای کشف پیکر افراد زیر آوار دقت کار را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه وجود 2 ساختمان در مجاور و یک ساختمان مقابل محل حادثه، تا حدود زیادی سرعت عملیات را پایین آورده است گفت: تیم‌های مهندسی مقاوم‌سازی در بخش های مختلف ساختمان را انجام می‌دهند و مجدد عملیات آواربرداری ادامه می یابد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: عملیات آواربرداری تا یافتن آخرین پیکر زیر آوار مانده با دقت دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به خطر ریزش سازه بیان کرد: در حال مقاوم‌سازی ساختمان هستیم؛ هر لحظه که دوربین‌ها حتی خطر مختصر را گزارش می‌دهند، عملیات متوقف و مقاوم سازی بیشتر می‌شود، تا زمان جست و جو، سازه ریزش نکند.

نامی با بیان اینکه از نظر تجهیزات کمبودی نداریم ادامه داد: برخی از تجهیزاتی که در محل حادثه قرار دارند جزو تجهیزات منحصر به فرد در کشور هستند.

 

آواربرداری متروپل تا یافتن آخرین فرد مفقودی ادامه می‌یابد

صادق خلیلیان استاندار خوزستان با بیان اینکه عملیات آواربرداری با شدت بیشتری نسبت به روزهای قبل در حال انجام است، افزود: طبق برآورد اولیه، حدود 38 نفر اعلام مفقودی شده بود که 29 نفر از این تعداد به صورت فوتی از زیر آوار خارج شدند.

وی با اشاره به شناسایی و تحویل پیکر 26 نفر از جان باختگان به خانواده هایشان ادامه داد: هویت سه نفر از جان باختگان نیز هنوز مشخص نشده است.

استاندار خوزستان مصدوم شدن 37 نفر در جریان ریزش ساختمان متروپل را یادآور شد و اظهارداشت: 35 نفر از مصدومان حادثه از بیمارستان مرخص شده‌اند و فقط 2 نفر همچنان بستری هستند که حال عمومی آنها رو به بهبودی است.

وی افزود: عملیات آواربرداری در روزهای اول با هدف یافتن مصدومان با حساسیت بیشتری انجام می‌شد ولی از روز گذشته روند این عملیات تسریع یافته و از چندین جبهه در حال انجام است.

خلیلیان با بیان اینکه کار آواربرداری به عنوان نخستین مرحله برای امداد و نجات احتمالا فردا به اتمام می‌رسد، بیان کرد: مراحل بعدی براساس تصمیم گیری ستاد بحران انجام خواهد شد.

وی درخصوص احتمال ریزش دیگر بخش‌های ساختمان متروپل گفت: اگر ساختمان را پنج قسمت کنیم 2 قسمت آن ریزش کرده و سه قسمت باقی مانده که احتمال ریزش در سایر بخش‌ها نیز وجود دارد البته در این مرحله کار استحکام بخشی انجام شده و عملیات با حساسیت پیش می‌رود.

 

تعداد جانباختگان متروپل آبادان به 31 نفر رسید‌

وحید شعبانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با تلاش بی‌وقفه یگان‌های امدادی مستقر در محل ساختمان فرو ریخته متروپل ،بامداد امروز دو پیکر دیگر شناسایی و رهاسازی شدند و به آرامستان آبادان انتقال یافتند.

وی با اشاره به این‌که در حادثه متروپل تاکنون جمع پیکرهای شناسایی و انتقال یافته به 31 پیکر رسیده است، افزود: این دو پیکر جدید نیز در ادامه عملیات آواربرداری از محل آوار ساختمان بستنی‌فروشی شناسایی و خارج شده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان ادامه داد: تلاش برای یافتن مفقودین این حادثه دلخراش در هشتمین روز از وقوع ریزش ساختمان متروپل با تمام توان ادامه دارد و حضور تیم‌های جمعیت هلال احمر در منطقه تا پایان عملیات آواربرداری استمرار خواهد داشت.

وی بار دیگر ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار این رخداد، از همراهی و همکاری مردم صبور، شریف و محجوب آبادان با عوامل امدادی و سایر دست اندرکاران تقدیر کرد.

 

حضور تیمی از مهندسان حرفه‌ای کشور در عملیات آواربرداری‌

محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه سناریوی عملیات آواربرداری براساس نظرات فنی این متخصصان انجام می‌شود، افزود: با توجه به محدودیت‌ها و شرایط خاص ایجاد شده، عملیات آواربرداری با پیچیدگی‌های خاصی روبرو است.

وی ادامه داد: خوشبختانه حجم بالای کار در یک محدوده بسیار کوچک به صورت ایمن و بدون حادثه برای عوامل امدادی حاضر در میدان در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: لجستیک بسیار قوی با کمک همه دستگاه‌ها و مجموعه‌های شرکت نفت و فولاد پای کار آمده و در حال آواربرداری هستند.

وی افزود: بهترین گروه‌های امدادرسان از آتش نشانی و هلال احمر سراسر کشور و بهترین اکیپ‌های زنده یاب و تفحص مصدومان و جان باختگان در محل وقوع حادثه مستقر شده‌اند.

خانچی به تشکیل یک تیم حقیقت یاب به دستور معاون اول رییس جمهور برای بررسی حادثه ریزش ساختمان متروپل اشاره کرد و گفت: شورای فنی استان خوزستان نیز در حال بررسی اسناد و مدارک این حادثه است. 

وی با اطمینان خاطر دادن به مردم برای برخورد جدی با مقصران این‌ حادثه افزود: به طور قطع این سازه در بحث اجرا دارای مشکلاتی بوده است که بعد از جمع بندی اطلاع رسانی می‌شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان از مجموعه یگان‌های امنیتی که در ایجاد نظم محیط کار و فراهم کردن شرایط برای انجام عملیات امدادرسانی و آواربرداری کمک کردند، قدردانی کرد.

 

حادثه متروپل در صحن علنی مجلس پیگیری می‌شود

 کمال علی‌پور خنکداری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهارداشت: حادثه عملیات‌های عمرانی در هر جایی ممکن است اتفاق بی‌افتد و بعضاً حوادث ناگوار می‌تواند بر دانش مهندسی ساختمان بی‌افزاید تا دیگر شاهد این اتفاق‌ها نباشیم درمورد این حادثه، همکاران ما در کمیسیون عمران بازدیدی از محل داشته و به زودی گزارش تنظیم و در صحن علنی و دستگاه‌های قضایی پیگیری خواهد شد. 

وی با بیان اینکه در این حادثه علل مختلفی می‌تواند دخیل باشد، افزود: نامرغوب بودن و نبود کیفیت در مصالح، نقص در کار مهندس محاسب و مهندس ناظر، نبود کنترل و نظارت ازجمله عواملی هستند که می‌توانند در وقوع این حادثه دخیل باشند. 

نماینده مردم حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از دیدگاه دانش فنی و مهندسی دو مقصر وجود دارد، تصریح کرد: نظام مهندسی ساختمان که برگرفته از مهندس ناظر، محاسب و اجرا است مقصر اول و شهرداری شهر آبادان را می‌توان گروه دوم مقصر از دیدگاه فنی و مهندسی برشمرد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار حوادث و انتظامی
پربیننده‌ترین اخبار حوادث و انتظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 28 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!