پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۰:۲۹
نظامی بین الملل - کد خبر : 1845
دوشنبه، ۳۰ دي، ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

گزارش اختصاصی از پادگان‌های «بلد»؛ آمریکا هواپیماهای اف۱۶ را از عراق خارج کرده است؟

همزمان با حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه عین الاسد در غرب عراق، پایگاه البلد نیز در ...

گزارش اختصاصی از پادگان‌های «بلد»؛ آمریکا هواپیماهای اف۱۶ را از عراق خارج کرده است؟

فرودگاهی که حفاظت‌های محیطی هم امنیت خاطر برای آمریکا ایجاد نکرد!

همزمان با حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه عین الاسد در غرب عراق، پایگاه البلد نیز در تاریخ ۱۲ ژانویه سال جاری شاهد اصابت ۸ فروند موشک کاتیوشا بود که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، نیروهای نظامی متحد محور مقاومت را عامل این حملات خواند و مسئولیت آن را متوجه تهران دانست! در این حملات گفته می‌شود ۴ نظامی عراقی شامل دو افسر نیروی هوایی مجروح شدند. هرچند تلفات این حمله اعلام نشد؛ اما با توجه به این‌که پایگاه بلد به عنوان مهم‌ترین فرودگاه نظامی شمال عراق شناخته می‌شود، حمله به آن از اهمیت به سزایی برخوردار است. 

 در این گزارش اختصاصی به ویژگی‌های دیگر پادگان محل استقرار نظامیان آمریکایی در عراق می‌پردازیم که طی دو هفته اخیر هدف حملات موشکی مقاومت مسلحانه عراقی‌ها قرار گرفته است.
هشام الهاشمی تحلیلگر خبره عراقی و از عناصر نزدیک به سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) پیرامون این حمله نوشت:
 
«در حملات به پایگاه بلد، ۴ نظامی عراقی مجروح شده‌اند. باید توجه داشت که از ۴ ژانویه امسال، نظامیان آمریکایی به طور کامل این پایگاه را تخلیه کرده‌اند.»
 
خبر تخلیه کامل این پایگاه از سوی نظامیان خارجی هیچ‌گاه از سوی مصادر دیگر تأیید نشد و همین نکته نشان می‌دهد احتمالا هشام الهاشمی می‌خواست از طریق این خبر، گروه‌های مقاومت عراقی را نسبت به تداوم این حملات منصرف سازد.
اگر فرض را بر صحت خبر هشام الهاشمی بگیریم، باز هم اهمیت این حملات بسیار بالاست. به راستی چه اتفاقی افتاده که آمریکا تصمیم می‌گیرد کلیه نظامیان خارجی حاضر در ائتلاف ضدتروریسم را از فرودگاه نظامی بلد خارج سازد! برای درک اهمیت این اقدام، باید ویژگی‌های پادگان (فرودگاه نظامی) بلد را مورد توجه قرار دهیم.
 

ویژگی‌های پادگان «فرودگاه نظامی البلد»

علیرغم اهمیت پادگان التاجی از منظر نیروی زمینی، مهم‌ترین پایگاه نیروی هوایی عراق در دوره صدام پایگاه «بلد» واقع در شهرستان بلد است که فاصله اندکی با التاجی دارد. پادگان التاجی در ۳۰ کیلومتری شمال پایتخت و پادگان البلد در ۶۴ کیلومتری شمال شرق پایتخت قرار دارد.

پادگان البلد را دولت یوگسلاوی در خلال جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی در دهه هشتاد میلادی برای عراق بنا کرد و مساحت آمن به حدود ۲۵ کیلومتر می‌رسد. این پادگان در فاصله ۲۰ کیلومتری از مناطق مسکونی و زراعتی و مسیرهای ارتباطی قرار دارد و به همین جهت نسبت به محیط پیرامونی از درجه حفاظت نسبتا بالایی برخوردار است؛‌ برخلاف پادگان التاجی که در فاصله چند متری جاده اصلی ارتباطی بغداد به شمال (سامرا، تکریت و موصل) واقع شده است.

تاریخچه پادگان البلد :

پادگان بلد در طول جنگ تحمیلی، پایگاه اصلی بمب‌افکن‌های میگ۲۳ بوده که از طرف مسکو در اختیار صدام قرار گرفت. پس از اشغال عراق توسط آمریکا، فرودگاه نظامی بلد به پادگان بلد تبدیل و در آن تأسیسات نیروی زمینی، بیمارستان نظامی و حتی مرکز بازیافت و... بنا گردید. هم‌چنین یک کارخانه مهم بازیافت شیمیایی و محموله‌های حساس در آن بنا شد که در کل عراق بی‌نظیر و یگانه بود؛ به طوری که برخی گزارش‌ها می‌نویسند ۱۴۰ تن روزانه در آن‌جا بازیافت یا دفن می‌گردید!

در نوامبر ۲۰۱۱ پنتاگون طبق توافقنامه خروج از عراق، این پادگان را به ارتش کشور میزبان تحویل داد. با این حال ظهور داعش باعث شد در سال ۲۰۱۴ بار دیگر آمریکا تحت پوشش «ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم» به این پادگان راه یابد؛ هرچند همچنان بخش عمده آن در اختیار نیروی هوایی ارتش عراق مانده است.

چه تعداد نظامی و اداوات در البلد مستقر است؟

گفته می‌شود در این پایگاه حدود ۱۰۰۰ نظامی خارجی حضور دارند که بخش عمده آن‌ها نیروهای آمریکایی می‌باشند. مهم‌ترین تجهیزات نظامیان خارجی در این پادگان، هوایپماهای یوروفایتر تایفون می‌باشد که از سوی ارتش انگلستان در این پادگان مستقر شده و نظامیان عراقی هنوز حق استفاده از آن را ندارند! هم‌چنین در سال ۲۰۱۵ و در خلال جنگ علیه داعش، نیروی هوایی آمریکایی تعدادی بمب‌افکن اف۱۶ به این پایگاه منتقل کرد. در سال ۲۰۱۷ و در حاشیه سفر حیدر العبادی به آمریکا، «خالد العبیدی» وزیر دفاع وقت عراق از پنتاگون درخواست کرد تا این بمب‌افکن‌ها پس از آزادی کامل عراق از اشغال داعش نیز به مأموریت خود در عراق ادامه دهند؛ اما قرارداد رسمی در این مورد میان واشنگتن و بغداد منعقد نگردید.

به هر حال تجمیع بمب‌افکن‌های اف۱۶ و یوروفایتر تایفون در این پادگان، انتقال آن‌ها به مکان‌های دیگر بدون رصد ماهواره‌ای و ملاحظات امنیتی غیرممکن به نظر می‌رسد. در نتیجه خبر خروج نظامیان آمریکایی از این پادگان اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. باید دید طی هفته‌های آینده این نکته مورد توجه رسانه‌ها و کارشناسان نظامی قرار می‌گیرد؟

علیرضا مجیدی

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!