جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۹:۴۹
سیاست خارجی - کد خبر : 16428
دوشنبه، ۳۱ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

کنعانی: مبادله زندانیان ربطی به برجام ندارد؛ تعلل آمریکا در احیای برجام

ایران روز دوشنبه ایالات متحده را به "تعلل" در مذاکرات غیرمستقیم با هدف احیای توافق هسته ای 2015 متهم کرد و گفت که مبادله زندانیان با واشنگتن ارتباطی با مذاکرات ندارد.

کنعانی: مبادله زندانیان ربطی به برجام ندارد؛ تعلل آمریکا در احیای برجام
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، پس از 16 ماه گفتگوهای غیرمستقیم آمریکا و ایران، با حضور مقامات اتحادیه اروپا بین طرفین، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در 8 اوت گفت که پیشنهاد "نهایی" را ارائه کرده است و انتظار دارد پاسخی در "چند هفته آینده" دریافت کند.
به نقل از رویترز، ایران هفته گذشته با «دیدگاه‌ها و ملاحظات اضافی» به متن اتحادیه اروپا پاسخ داد و از واشنگتن خواست برای حل سه موضوع باقی‌مانده انعطاف‌پذیری نشان دهد. ایالات متحده هفته گذشته گفت که در حال بررسی پاسخ ایران است.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری گفت: «آمریکایی ها تعلل می کنند و طرف های اروپایی انفعال دارند... آمریکا و اروپا بیش از ایران به توافق نیاز دارند.»
کنعانی گفت تهران خواهان یک توافق پایدار است که حقوق مشروع تهران را حفظ کند.
وی افزود: «تا زمانی که در مورد همه مسائل به توافق نرسیدیم، نمی توانیم بگوییم که به توافق رسیده ایم.»
در همین حال، ایالات متحده بارها از تهران خواسته است که چند ایرانی-آمریکایی را که به اتهامات امنیتی در ایران بازداشت شده اند، آزاد کند. ایران خواستار آزادی چند ایرانی بازداشت شده به اتهامات مرتبط با تحریم های آمریکا شده است.
کنعانی با بیان اینکه تهران آماده مبادله زندانیان است، تأکید کرد: « تبادل زندانیان با واشنگتن موضوعی جداگانه است و ربطی به روند مذاکرات برای احیای پیمان 2015 ندارد.»
در سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، توافق برجام را زیر پا گذاشت و آن را نسبت به ایران بسیار نرم خواند و تحریم های شدید ایالات متحده را مجدداً اعمال کرد که باعث شد تهران شروع به نقض محدودیت های هسته ای برجام کند.
کنعانی گفت: «ما به دنبال یک توافق خوب هستیم که منافع ملی ایران را تضمین کند و طولانی‌مدت باشد... ما دو بار گزیده نخواهیم شد.»
توافق 2015 در ماه مارس پس از 11 ماه گفتگوهای غیرمستقیم بین تهران و دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در وین، در آستانه احیای مجدد ظاهر شد.
اما مذاکرات بر سر موانعی مانند درخواست تهران مبنی بر ارائه ضمانت‌هایی مبنی بر اینکه هیچ رئیس‌جمهوری آمریکا مانند ترامپ از توافق خارج نخواهد شد، متوقف شد.
با این حال، جو بایدن نمی تواند چنین تضمین های محکمی را ارائه دهد زیرا این توافق یک تفاهم سیاسی است و نه یک معاهده الزام آور قانونی.
 
منبع: www.reuters.com
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!