شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۳:۳۰
علم و فناوری جهان - کد خبر : 15301
دوشنبه، ۰۴ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

کمک گربه شرودینگر به حل مسئله ریاضی با قدمت 240 سال

این مسئله در اواسط قرن بیستم، نشان داد که از طریق روش های کلاسیک با استفاده از رایانه، حل نشدنی می باشد. روش جدید نه تنها مسئله ریاضیات نظری را حل می کند، بلکه می تواند به توسعه سیستم های محاسباتی کوانتومی نوظهور نیز کمک می کند.

کمک گربه شرودینگر به حل مسئله ریاضی با قدمت 240 سال

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، گروهی از محققان دانشگاه جگیلونیان در لهستان و موسسه فناوری هند در چنای با استفاده از آزمایش فکری معروف گربه شرودینگر موفق به حل مسئله ریاضی "حل نشدنی" معروف به "مسئله افسر اویلر" شده اند.

به نقل از اسپوتنیک، اگر نمی دانید، گربه شرودینگر، یک آزمایش فکری بود که برای نشان دادن ویژگی های فیزیک کوانتومی طراحی شده بود. بر اساس آن، یک گربه در یک جعبه بسته با یک سم رادیواکتیو را می توان هم مرده و هم زنده در نظر گرفت؛ تا زمانی که جعبه در دنیای فیزیک کوانتومی باز شود.

مسئله افسر اویلر برای اولین بار توسط لئونارد اویلر در سال 1779 مطرح شد و یک معمای ریاضی می باشد. معما به این شرح است: شما ارتشی متشکل از شش هنگ را اداره می کنید که هر یک از آنها دارای شش افسر مختلف با شش درجه متفاوت است. شما باید این 36 افسر را در یک مربع 6 در 6 بچینید و در عین حال از تکرار رتبه یا هنگ در هر ردیف یا ستون خودداری کنید.

در سال 1960 ثابت شد که این مسئله با استفاده از کامپیوترها غیرقابل حل است، که با کار بر روی همه انواع احتمالی سازماندهی افسران، رویکرد سخت و سنگینی را در پیش گرفت. با این حال، گروهی از محققان اخیرا مقاله ای را منتشر کرده اند که در آن راهی برای حل این معما نشان داده اند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که افسران را در دنیای فیزیک کوانتومی قرار دهید و یک درهم تنیدگی کوانتومی را به ترکیب اضافه کنید.

در دنیای کوانتومی شما واقعا نمی توانید بگویید که یک افسر متعلق به چه هنگ است یا چه درجه ای دارد. و اگر او در حالت درهم تنیدگی کوانتومی، یک پدیده فیزیکی که در آن گروه‌هایی از ذرات می‌توانند بدون توجه به فاصله بین آنها حالت‌های کوانتومی را به اشتراک بگذارند، قرار گیرند، به گفته محققان، مسئله ریاضی اویلر، قابل حل می‌شود. از آنجایی که افسران نه یک هنگ ثابت و نه درجه ثابت داشتند (و هر یک از آنها در هم پیچیده بودند) رایانه می توانست حداقل یک آرایش از 36 افسر را پیدا کند که شرایط تعیین شده توسط اویلر را برآورده کند.

پس راه حل این معمای ریاضی فیزیک در عمل به ما چه می دهد؟ از نظر تئوری، روش مورد استفاده برای حل این مسئله را می توان در محاسبات کوانتومی به کار برد. این می تواند به عنوان یک سیستم ابتدایی برای محافظت از چنین رایانه هایی در برابر اشتباهات در محاسبات و حفظ داده ها در صورت بروز خطا، عمل کند. طبق مصاحبه محققان با مجله "Quanta"، حالت کاملاً درهم تنیده، که در نتیجه چیدمان این «افسران کوانتومی» به دست می‌آید، می‌تواند برای سازماندهی ذخیره‌سازی داده‌های انعطاف‌پذیر برای رایانه‌های کوانتومی استفاده شود.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!