چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۱۸:۰۵
کرونا - کد خبر : 10016
شنبه، ۱۵ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

کشف گونه ی جدید ویروس کرونا

به تازگی یک گونه جدید ویروس کرونا در ویتنام شناسایی شده است. در مورد این گونه تازه کشف‌شده اطلاعات چندانی در دست نیست، اما وزیر بهداشت ویتنام گفته است که داده‌های ژنوم آن به‌زودی در دسترس خواهد بود.

کشف گونه ی جدید ویروس کرونا

به گزارش پایگاه خبری و تحلیی ایران زمین، به تازگی یک گونه جدید ویروس کرونا در ویتنام شناسایی شده است. در مورد این گونه تازه کشف‌شده اطلاعات چندانی در دست نیست، اما وزیر بهداشت ویتنام گفته است که داده‌های ژنوم آن به‌زودی در دسترس خواهد بود.

طبق اطلاعاتی که تا کنون بدست آمده  به نظر می‌رسد که این یک گونه جهش یافته از دلتا با تغییری جزئی باشد که پیش‌تر به نام گونه هندی شناخته می‌شد و براساس روش جدید نامگذاریِ سویه‌های جدید کروناویروس از سوی سازمان جهانی بهداشت، عنوان آن به دلتا تغییر کرده است.

 این گونه را ابتدا متخصصان  ویتنامی شناسایی کردند و هنوز جزئیات بیشتر آن در دست تحقیق و بررسی است.

ویتنام در حال حاضر تنها کشوری است که موارد ابتلا به این گونه را شناسایی و ثبت کرده است، اما مقام‌های سایر کشورها گفته‌اند اطلاعات کافی ندارند تا بتوانند آن را رصد و ردیابی کنند.

یکی از مشاوران ارشد بهداشتی در سنگاپور که از طرح جهانی به‌اشتراک‌گذاری تمام داده‌های آنفلوآنزا برای ردیابی گونه‌ها استفاده می‌کند، گفت تا وقتی داده‌های بیشتر به اشتراک گذاشته نشود، اطلاعات کافی وجود ندارد که این گونه را دنبال کرد. و همچنین طرح جهانی به‌اشتراک‌گذاری تمام داده‌های آنفلوآنزا (GISAID) هنوز این گونه را ثبت نکرده است.

بر اساس نتایج آزمایش‌های توالی ژنتیکی که موسسه ملی بهداشت و همه‌گیرشناسی ویتنام انجام داده است، تا روز شنبه ۲۹ مه (حدود شش روز پیش)، دست‌کم چهار نفر در ویتنام به این گونه جهش‌یافته جدید آلوده شده بودند.  در طی افزایش شدید و ناگهانی موارد ابتلا در هفته‌های اخیر، ویتنام محدودیت‌ها برای مهار شیوع ویروس کرونا را تشدید کرده است. بیش از نیمی از مجموع ۶۷۰۰ مورد ابتلا از پایان ماه آوریل ثبت شده‌است.

متخصصان بیان کرده اند که در مورد اثربخشی واکسن و گونه ویتنامی هنوز داده‌های روشنی در دست نیست اما می‌دانیم جهشی در گونه بی.۱.۶۱۷.۲ بوده و یافته‌ها حاکی از آن است که به کاهش مصونیت پس از تزریق یک دز واکسن از جمله واکسن‌های فایزر و آسترازنکا منجر شده است. با این حال، نتایج یک پژوهش نشان داده است دو دز واکسن مقابل این گونه، مصونیتی مشابه سایر گونه‌ها ایجاد می‌کند.

وزیر بهداشت ویتنام، در این باره گفت که این گونه ترکیبی از گونه‌های بی.۱.۶۱۷.۲ (هندی) و بی.۱.۱.۷ (انگلیسی) است. او گفت که این گونه «خیلی خطرناک» است و ویژگی‌های ترکیبی دو گونه شناسایی‌شده را دارد و از طریق هوا بسیار راحت‌تر منتقل می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت توصیف این گونه را به‌عنوان یک گونه «ترکیبی» زیر سوال برده است و می‌گوید یافته‌ها حاکی از آن است که جهشی جزئی در گونه جهش‌یافته هندی بوده است.

ماریا ون کرکوف، متخصص همه‌گیرشناسی در سازمان بهداشت جهانی، گفت: بر اساس آنچه ما فهمیده‌ایم این گونه بی.۱.۶۱۷.۲ است که در محل تاج پروتئینش یک حذف دیگر رخ داده است. بنابراین هرچند در ابتدا گزارش شده که گونه‌ جهش‌یافته ترکیبی است اما در واقع قضیه این است که یک جهش در همان گونه [بی.۱.۶۱۷.۲] با یک حذف دیگر است.

بنا بر اعلام اداره بهداشت و سلامت عمومی انگلستان، گونه‌ کشف‌شده در ویتنام گونه‌ای جدید یا «ترکیبی» نیست بلکه همان گونه دلتا است که با یک حذف در قسمت ۱۴۴ ساختار تاج ویروس مواجه شده است.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار کرونا
پربیننده‌ترین اخبار کرونا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!