سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۲۱:۰۰
بهداشت و درمان - کد خبر : 15551
دوشنبه، ۱۸ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

کشف گونه بسیار خطرناک‌تر و مسری‌تر ایدز در هلند

ایدز آنقدر سریع جهش می یابد که هر فرد مبتلا، ویروسی متفاوت از دیگران دارد. بیشتر این جهش‌ها اهمیتی ندارند؛ اما می‌توان آن‌ها را در "زیرگروه‌هایی" دسته‌بندی کرد. دانشمندان می گویند که درک تکامل ویروس به ویژه در زمان های همه گیری بسیار مهم است؛ زیرا جهش ها "همیشه به سمت خوش خیم شدن، نمی باشند".

کشف گونه بسیار خطرناک‌تر و مسری‌تر ایدز در هلند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، بر اساس مطالعه‌ای که توسط مؤسسه کلان داده دانشگاه آکسفورد (BDI) منتشر شده است، یک نوع جدید HIV خطرناک‌تر و مسری‌تر که باعث رشد سریع‌تر ایدز می‌شود، در هلند و سایر کشورهای اروپایی شناسایی شد.

به نقل از اسپوتنیک، یک تیم بین المللی از محققان، سویه جدید "VB" را در پایان سال 2018 در 17 نفر در بخشی از پروژه بین المللی "BEEHIVE" که با هدف ردیابی ایدز در اروپا و اوگاندا صورت گرفت، شناسایی کردند. از میان مبتلایان به این نوع، 15 نفر از هلند، یک نفر از سوئیس و یک نفر از بلژیک بودند. دانشمندان سپس داده های 6700 فرد دیگر آلوده به ویروس ایدز در هلند را تجزیه و تحلیل کردند و 92 مورد دیگر از سویه VB را در این کشور شناسایی کردند. به این ترتیب تعداد کل حاملان سویه VB به 109 نفر رسیده است.

دانشمندان گفته اند که بار ویروسی (غلظت ذرات ویروسی در پلاسمای خون) افراد آلوده به  VB، چهار برابر بیشتر از افراد مبتلا به سایر سویه های رایج ایدز بوده است و این نوع ویروس دو برابر سریعتر به ایمنی انسان آسیب می رساند و افراد آلوده را در معرض خطر ابتلا به ایدز در عرض دو تا سه سال قرار می دهد.

جوئل ورتهایم، دانشیار پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، به NPR گفت: «ما هرگز نباید پتانسیل تکامل ویروسی را دست کم بگیریم. این مطالعه کاملاً در تضاد با این باور می باشد که همه ویروس‌ها ناگزیر به سمت خوش‌خیم شدن، تکامل می یابند.»

به گفته نویسنده اصلی این مطالعه، کریس وایمانت، سویه جدید ابتدا "در اواخر دهه 1980 و 90 در هلند به وجود آمد، در دهه 2000 سریعتر از سایر سویه ها گسترش یافت و سپس گسترش آن در حدود سال 2010 کاهش یافت".

با این حال، دانشمندان بر این باورند که سویه جدید تهدیدی برای سلامت عمومی نیست؛ زیرا درمان های ضد ویروسی که برای عفونت ایدز استفاده می شود، به طور موثری با سویه VB نیز مبارزه می کند.

بدترین حالت ممکن است ظهور گونه‌ای باشد که ترکیبی از حدت بالا، قابلیت انتقال بالا و مقاومت در برابر درمان باشد. وایمانت به شبکه فناوری گفت: «گونه‌ای که ما (در مطالعه جدید) کشف کردیم، تنها دو مورد اول از این ویژگی‌ها را دارد.»

در بهار سال 2020، مجله "Lancet" دومین مورد از درمان یک فرد مبتلا به ایدز را گزارش کرد. یک تبعه ونزوئلا در سال 2003 به ویروس نقص ایمنی مبتلا شد و در سال 2012 به سرطان "لنفوم هاجکین" مبتلا شد. این مرد سلول های بنیادی مغز استخوان را از یک اهدا کننده با جهش نادری دریافت کرد، که او را نسبت به ایدز مصون ساخت.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!