سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۵:۳۴
علم و فناوری جهان - کد خبر : 15346
چهارشنبه، ۰۶ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

کشف نوع جدیدی از سیاهچاله های عظیم در کهکشان همسایه

اخترفیزیکدانان مدت‌ها در تلاش بودند که یک سیاه‌چاله با جرم متوسط (IMBH) بیابند، یک "تکه گم شده از پازل" که مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدیم، بین سیاه‌چاله‌های کلان جرمی که میلیون‌ها بار سنگین‌تر از خورشید هستند و سیاه‌چاله‌هایی با جرم ستاره‌ای که پس از فروپاشی یک ستاره عظیم تشکیل می‌شوند.

کشف نوع جدیدی از سیاهچاله های عظیم در کهکشان همسایه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، بر اساس مطالعه‌ای که در مجله "Astrophysical" منتشر شده، تیمی از محققان سیاه‌چاله‌ای غیرعادی را کشف کرده‌اند که گفته می‌شود یک جرم متوسط است که اخترفیزیکدانان سراسر جهان مدت‌ها به دنبال آن بودند.

به نقل از اسپوتنیک، سیاهچاله ای با جرم متوسط به سیاهچاله ای گفته می شود که جرم آن بسیار بزرگتر از سیاهچاله ای با جرم ستاره ای (بین 10 تا چند ده جرم خورشیدی) باشد، اما بسیار کمتر از یک سیاهچاله بسیار پرجرم (بین یک میلیون تا صدها جرم ) میلیون ها جرم خورشیدی) باشد.

این نوع سیاهچاله در یک خوشه ستاره ای بزرگ به نام "B023-G078" که در کهکشان آندرومدا، نزدیک ترین کهکشان به راه شیری، واقع است، پنهان شده بود.

آنیل ست، یک اخترفیزیکدان در دانشگاه یوتا به گیزمودو گفت: «جالب ترین چیز در مورد این IMBH مکان آن است، در یک خوشه ستاره ای عظیم در اطراف آندرومدا که ما فکر می کنیم در واقع هسته یک کهکشان کوتوله سابق است که حومه آن توسط گرانش آندرومدا از بین رفته است.» 

او ادامه داد: «بر اساس کارهای قبلی صورت گرفته در هسته‌های با جرم بالاتر، شبیه‌سازی‌ها و این کار، به نظر می‌رسد که این هسته‌های کهکشانی کنده‌شده، ممکن است در واقع رایج‌ترین محیط برای IMBH ها باشند (یعنی ممکن است تعداد آن‌ها در هسته‌های کهکشانی بدون جرم، بیشتر از تعداد آن ها در هسته های کهکشان های امروزی باشد.»

محققان می‌گویند که این کشف برای درک چگونگی شکل‌گیری و رشد سیاه‌چاله‌ها در طول زمان، و چگونگی تبدیل شدن سیاهچاله‌های کم‌جرم به "هیولاهای" ابرپرجرم در مراکز کهکشان‌ها، حیاتی است. علیرغم این واقعیت که دانشمندان مطمئن هستند که سیاهچاله های کلان پرجرم در هسته اکثر کهکشان ها، اگر نگوییم همه، کمین کرده اند، هنوز نمی دانند که چگونه این چاله ها تا این حد بزرگ شده اند.

اعتقاد بر این است که حفره های ستاره ای به سرعت در حال تبدیل شدن به چاله های پرجرم هستند و این، یافتن سیاهچاله های با جرم متوسط را بسیار دشوارتر می کند. جدای از آن، این نوع اجرام آسمانی برای ناظران زمین تقریباً نامرئی هستند؛ زیرا انسان تنها می تواند سیاهچاله هایی را که در نزدیکی یک ستاره زنده قرار دارند که به آن نور می تاباند، تشخیص دهد.

در همین حال، بر اساس برخی برآوردها ، تنها در مجاورت کهکشان ما حدود 46000 سیاهچاله با جرم متوسط وجود دارد .

دانشمندان با استفاده از داده‌های جدید رصدخانه جمینی و تصاویر تلسکوپ فضایی هابل، با مدل‌سازی نمای نوری یک خوشه کروی، نحوه توزیع جرم را در داخل جسم "B023-G078" محاسبه کردند و متوجه شدند که اعداد بدست آمده با استاندارد متفاوت است.

محاسبات بیشتر نشان داد که در مرکز این خوشه سیاهچاله ای با جرم متوسط قرار دارد که وزن آن به 100000 خورشید می رسد.

رنوکا پچتی، اخترفیزیکدان دانشگاه لیورپول، سرپرست تیم تحقیق ، می‌گوید: «سرعت‌های ستاره‌ای که ما دریافت می‌کنیم، شواهد مستقیمی به ما می‌دهد که نوعی جرم تاریک درست در مرکز آن وجود دارد. تشکیل سیاهچاله های بزرگ برای خوشه های کروی بسیار سخت است؛ اما اگر در هسته‌ای است که از آن جدا شده است، پس باید از قبل یک سیاه‌چاله آنجا وجود داشته باشد که به‌عنوان بقایایی از کهکشان کوچک‌تری که به کهکشان بزرگ‌تر سقوط کرده است، باقی مانده است.»

او همچنین خاطرنشان کرد که آنچه بعنوان یک IMBH در نظر گرفته شده است، می‌تواند فقط مجموعه‌ای از سیاه‌چاله‌هایی با جرم ستاره‌ای باشد که به اندازه کافی به هم نزدیک شده‌ و در نتیجه به عنوان یک جرم واحد شناسایی شده اند.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!