جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۶:۴۱
سلامت - کد خبر : 3629
سه شنبه، ۰۹ ارديبهشت، ۱۳۹۹ - ۹:۰۰

کشف راهکاری که از فرایند پیری جلوگیری می کند

محققان دانشگاه هاروارد مولکول‌هایی را شناسایی کردند که موجب افزایش طول تلومرها در کروموزوم مدل‌های حیوانی می‌شوند. محققان امیدوارند از طریق دست‌ورزی این رخداد بتوانند فرایند پیری و پیامدهای نامطلوب آن را تغییر دهند.

کشف راهکاری که از فرایند پیری جلوگیری می کند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین به نقل از ایرنا، پیری فرایندی است که روزی گریبان همه موجودات زنده را می‌گیرد. ازآنجاکه این فرایند تغییرات نامطلوبی، از جمله استهلاک اندام‌های بدن را با خود به همراه دارد، انسان چندان تمایلی ندارد که با به این ممرحله از زندگی بگذارد تا آنجاکه هستند افرادی که به سبب افزایش سن دچار معضلات روحی از جمله بحران میانسالی می‌شوند. 

به همین سبب یکی  از آرزوهای بشریت از دیرباز تا کنون یافتن اکسیر جوانی بوده که در قالب افسانه‌ها و اسطوره‌ها به دست ما رسیده است. 

دانشمندان و محققان در تلاشند که این افسانه‌ها را مبدل به واقعیتی ملموس کنند. در انتهای کروموزوم‌ها دنباله‌ای از جنس دی ان ای وجود دارد که با عنوان تلومر شناخته می‌شوند و وظیفه محافظت از کد دی ان ای موجود در ژنوم را بر عهده دارند که در فرایند پیری نیز اثرگذار هستند. طول این دنباله‌ها با هر تقسیم سلولی کوتاه‌تر می‌شود، اما محققان امیدوارند از طریق دستکاری این مرحله، بتوانند فرایند پیری و پیامدهای نامطلوب آن را تغییر دهند.

محققان با بررسی بیش از ۱۰۰ هزار ترکیب شیمیایی شناخته شده توانستند مولکول‌هایی را شناسایی کنند که قابلیت پایدارسازی آنزیمی موسوم به تلومراز را دارند. این آنزیم موجب تثبیت و یکپارچگی ساختار تلومرها می‌شود.

سپس محققان سلول‌های بنیادی انسان را به بدن موش‌ها وارد کردند تا ژنی موسوم به PARN دچار جهش شود. در اثر این جهش ژنتیکی، آنزیم تلومراز دچار ناپایداری شده و در نتیجه طول تلومرها کاهش می‌یابد. در مرحله بعد با استفاده از ترکیبات شیمیایی منتخب به درمان این جهش ژنتیکی پرداختند و توانستند موثرترین مولکول را برای ترمیم طول تلومرهای سلول‌های بنیادی شناسایی کنند. 

اکنون محققان در تلاش هستند تا اثرگذاری و ایمنی این مولکول‌ها را برای درمان بیماری‌های ناشی از کوتاه شدن تلومرها و در نهایت جلوگیری از پیری به اثبات برسانند و آن را برای آزمایشات بالینی آماده کنند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell Stem Cell منتشر شده است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!