پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۱:۴۱
کرونا - کد خبر : 13128
يكشنبه، ۱۸ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

کرونا باعث افزایش آمار مبتلایان به دیابت

برخی از بیماران مبتلا به کووید -19 پس از بیماری دچار علائم دیابت می شوند و باعث می شود این سول برای دانشمندان بوجود آید که آیا این ویروس می تواند باعث بیماری مزمن شود.

کرونا باعث افزایش آمار مبتلایان به دیابت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، یافته های اولیه از عوارض مربوط به کرونا نشان می دهد که این ویروس می تواند با آسیب رساندن به برخی از سلول های حیاتی، باعث تخریب پانکراس شود.

به نقل از العربیه، رابطه بین ویروس کرونا و دیابت هنوز کاملاً ثابت نشده است؛ اما دانشمندان در حال انجام تحقیقات برای کشف هر گونه ارتباط هستند.

در طول شیوع کرونا، دانشمندان گزارش داده اند که تعداد فزاینده ای از بیماران مبتلا به کرونا برای اولین بار علائم دیابت را از خود نشان می دهند.

فرانچسکو روبینو، رئیس جراحی متابولیک در کالج کینگ لندن، به اینسایدر گفت: "بدیهی است که رابطه ای وجود دارد، نوعی مکانیسم وجود دارد که باعث می شود بیماری ها به یکدیگر دامن بزنند."

وی افزود: "سوال این است که آیا دیابت جدید می تواند توسط این ویروس ایجاد شود؟"

دیابت بیماری است که زمانی رخ می دهد که قند خون بیش از حد بالا باشد. قند خون که به گلوکز خون نیز معروف است، منبع اصلی انرژی بدن است و از غذا تامین می شود. انسولین، هورمون ساخته شده توسط لوزالمعده، به گلوکز کمک می کند تا سلول های بدن را تغذیه کند.

یکی از نظریه های ارائه شده در مجله "Cell Metabolism"، این بود که بدن می تواند سلول های پانکراس را با ویروس کووید اشتباه گرفته و سعی در مبارزه و نابودی آن ها داشته باشد. این امر منجر به اختلال در تأمین انسولین بدن و ایجاد دیابت می شود.

نظریه دیگر این است که ویروس ممکن است لوزالمعده را تغییر داده و باعث شده است که لوزالمعده خود را تخریب کند.

پیتر جکسون، میکروبیولوژیست، به نشنال جئوگرافیک گفت: "این یک مسئله واقعی است. داده های موجود نشان می دهد که تنها در سال 2020 حدود 100000 نفر با یک مورد غیر منتظره دیابت تشخیص داده شده اند."

مطالعه ای که در مجله پزشکی نیوانگلند با عنوان "دیابت جدید همراه با ویروس کووید" منتشر شده است، نشان می دهد که مشخصه بارز دیابت پس از عفونت ویروس کرونا، سطح بالای قند خون تولید شده در بدن است.

یافته های دانشمندان نشان می دهد که پس از عفونت، سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده کمی متفاوت عمل می کنند.

آن ها انسولین بسیار کمتری و در عوض گلوکاگون بیشتری، ماده شیمیایی که اثر معکوس را تحریک می کند، تولید می کنند. آن ها همچنین شروع به تولید تریپسین، یک آنزیم گوارشی و کموکاین ها، نوعی از مواد که به سیستم ایمنی بدن می گوید که چه زمانی سلول ها بیمار هستند و باید از بین بروند، کردند.

 

منبع: www.alarabiya.net

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار کرونا
پربیننده‌ترین اخبار کرونا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!