جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۶:۴۳
کتاب و ادبیات - کد خبر : 13926
يكشنبه، ۳۰ آبان، ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

کتاب چگاسفلای من در خانه موزه خیمه‌شب بازی رونمایی می شود

کتاب «چگاسفلای من»، از مجموعه نقش‌نگاره‌های کودکانه ایران، چهارم آذرماه ۱۴۰۰ در خانه موزه خیمه‌شب‌ بازی تهران رونمایی می‌شود.

کتاب چگاسفلای من در خانه موزه خیمه‌شب بازی رونمایی می شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از ایلنا، آئین رونمایی کتاب «چگاسفلای من»، از مجموعه نقش‌نگاره‌های کودکانه ایران، با همکاری مهدمهرمیبد و موزه خیمه‌شب‌ بازی برگزار می‌شود. 
 
ماجرای گردآوری این کتاب به سال ۱۳۹۹ برمی‌گردد، زمانی که محوطه باستانی چگاسفلی در بهبهان خوزستان در خطر نابودی قرارداشت. این کتاب قصد دارد، کودکان ۱۰ تا ۱۳ سال با باستان‌شناسی، میراث‌فرهنگی و آثار تاریخی آشنا کند.
 
انتشارات دادکین از کودکان ایران خواست تا نقش‌هایی از آثار کشف شده از این محوطه باستانی بکشند و برای این انتشارات ارسال کنند. این فراخوان به منظور آشنایی و تشویق‌ بیش‌تر بچه‌ها با آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی ایران داده شده بود تا کودکان ایران بیش‌ از پیش با آثار باستانی ایران آشنا شوند و خودشان حافظان میراث‌فرهنگی این سرزمین باشند.
 
استقبال خوبی از این فراخوان صورت گرفت و همچنین پیش از این نقاشی‌هایی در حمایت از چگاسفلی به دست عباس مقدم، سرپرست هیات کاوش این محوطه تاریخی رسیده بود که تعدادی از این نقاشی‌ها نیز در کنار نقاشی‌هایی که به انتشارات ارسال شده بود، قرار گرفت.
 
چگاسفلی یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستان‌شناسی کشف شده در بهبهان خوزستان است که در کنار محوطه با ارزش ارجان باستانی هویت خلیج‌فارس ایران را بیش از پیش تثبیت می‌کند. این محوطه در فهرست لنداسکیپ آیینی خاور نزدیک ثبت موقت جهانی شده است. باستان‌شناسان نخستین گورستان آجری جهان، در شش هزار سال پیش را در چگاسفلی بهبهان کشف کردند.
 
این ایده از سوی اسماعیل یغمایی، باستان‌شناس پیشکسوت و سرپرست هیات باستان‌شناسی ارجان بهبهان حمایت شده و سرانجام پس از بررسی نقاشی‌ها و نوشته‌هایی که کودکان برای انتشارات ارسال کردند، این کتاب به چاپ رسید.
 
کتاب «چگاسفلای من» در ۶۴ صفحه، کاغذ گلاسه و قطع خشتی بزرگ منتشر شده است. عباس مقدم، سرپرست هیات باستان‌شناسی چگاسفلی با جان و دل پاسدار این محوطه تاریخی بوده و در مقدمه این کتاب را نوشته است.  
 
در مقدمه این کتاب می خوانیم: «طی سال‌های گذشته، دستاورد‌های ارزشمند کاوش‌های باستان‌شناسی در چگاسفلی به شیوه‌های مختلف روایت شد. هدف اصلی ما در روایت گسترده دستاوردهایمان، جلب مشارکت همگانی در حفاظت از چنین میراث ارزشمندی بود. در مقابل این اقداماتِ ما، دستاوردهای متعلق به شش ‌هزار سال پیشِ چگاسفلی مورد استقبال خیل گسترده‌ای از افراد چه در مجامع علمی داخلی و خارجی و چه آحاد مردم با خاستگاه‌های مختلف قرار گرفت. با تلاش‌های صورت گرفته، جمع گسترده‌ای از دانش‌آموزان توانستند از نزدیک اکتشافات صورت گرفته در گورستان چگاسفلی را شاهد باشند. در این بین، هنرمندان سفال‌گر نیز به بازآفرینی ظروف سفالین و نقش‌های نمادین چگاسفلی دست زدند.»
 
رونمایی از کتاب «چگاسفلای من» چهارم آذرماه ۱۴۰۰ در خانه موزه خیمه‌شب‌ بازی تهران برگزار می‌شود.علاقمندان می‌توانند برای شرکت در این رونمایی به صفحه اینستاگرامی انتشارات دادکین @dadkinpublisher مراجعه کنند یا با شماره ۰۹۱۲۳۰۸۲۱۸۸ تماس بگیرند.
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار کتاب و ادبیات
پربیننده‌ترین اخبار کتاب و ادبیات
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!