سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۳:۰۴
سواد رسانه ای - کد خبر : 11114
چهارشنبه، ۳۰ تير، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

کاهش آسیب های فضای مجازی با تقویت سواد رسانه‌ای

کارشناسان تربیتی و فضای سایبری با اشاره به بدون مرز بودن فضاهای اینترنتی و ایجاد زمینه آسیب های اجتماعی برای نوجوانان و جوانان، آموزش سواد رسانه ای را راهکاری پیشگیرانه برای کاهش این آسیب ها معرفی کردند.

کاهش آسیب های فضای مجازی با تقویت سواد رسانه‌ای
به گزارش پایگاه خری تحلیلی ایران زمین به نقل از ایرنا، استفاده و بهره وری از فضای مجازی با شیوع ویروس کرونا در جهان، دوچندان شد به مدرسه غیرحضوری دانش آموزان تبدیل شد؛ دسترسی یکباره نوجوانان به این فضای بی حصار و تلاش برای بیشتر دیده شدن در شبکه های اجتماعی هویتی کاذب و تصویری غیر واقعی برای آنان ایجاد کرده و گاها آنها را بامطالبی ناهنجار مواجه می کند.
 
عطیه سروش روانشناس تربیتی با تاکید بر این موضوع گفت: استفاده از فضایی که دسترسی به آن محدودیت و قوانین درستی ندارد برای نوجوانان و جوانان که به لحاظ شرایط سنی به جلب توجه و دیده شدن نیاز زیادی دارند، زمینه بروز رفتارهای پرخاشگرانه بیشتری را فراهم می کند به گونه ای که بروز خشونت برای آنها آسان می شود.
 
وی با اشاره به اینکه افراد در فضای مجازی خشم را بسیار راحت تر تجربه می کنند، گفت: در دنیای واقعی موانعی برای خشونت ایجاد می شود که به راحتی تکرار نشود.
 
این روانشناس تربیتی با تاکید بر اینکه هرگز یک اتفاق تک بعدی رخ نمی دهد، اظهارکرد: این موضوع به آن معناست که یک عامل به تنهایی نمی تواند آسیب اجتماعی بزرگی را به افراد وارد کند. بنابراین حتما تجربه های زندگی، ژنتیک و باورهایی که به عنوان یک انسان از محیط دریافت می شود در کنار نظام ارزشی خانواده می تواند زمینه آسیب را فراهم کند.
 
وی دسترسی به فضای مجازی بدون آموزش های لازم و آگاه سازی از خطرها را برای نوجوانان و جوانان بحران زا دانست و گفت: آموزش سواد رسانه ای و تدوین قوانین صحیح و مناسب راهکاری برای پیشگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرانه با الگوگیری از فضای مجازی به شمار می آید. البته لازم است ابتدا این آموزش ها به اولیای خانه و مدرسه ارایه شود.
 
سروش با تاکید بر اینکه به دلیل محدودیت های کرونایی، ارتباطات فیزیکی دانش آموزان از آنان سلب شده و نیاز آنان به دیده شدن ارضا نمی شود، متذکر شد: جامعه باید برای حفظ سلامت روان نوجوان پس از آموزش سواد رسانه ای، توجه ویژه ای به نیاز دیده شدن آن داشته باشد چرا که بی توجهی به این موضوع، باعث به انحراف کشیده شدن نوجوان می شود.
 
امیر عبدالرضا سپنجی کارشناس مطالعات سواد رسانه ای، اینترنت و فضای مجازی (ICT) نیز با بیان اینکه  فضای سایبری همانند برنامه های رادیو و تلویزیون به تعریف استاندارد، نظارت محتوایی و زمانی نیاز دارد، اظهار داشت: این کار باعث می شود تا فضای مجازی افسارگسیخته به پیکره زندگی نوجوانان و جوانان آسیب نرساند.
 
وی فضای سایبری را یک دنیای واقعی با چارچوب های احساسی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مختص خود، تعریف کرد و گفت: این فضا، مجازی نیست و کاملا واقعی و موازی با زندگی روزمره پیش می رود چرا که بیان نقد، نظر، گفت وگو، آموزش و بسیاری موارد دیگر در بستر این فضا اتفاق می افتد و چنانچه مجازی بود مثل خوابیدن، هیچ اتفاقی در  طول آن رخ نمی داد.
 
سپنجی با اشاره به واقعی بودن این فضاها، آموزش سواد رسانه ای برای استفاده مطلوب از آن را ضروری دانست و افزود: آموزش باید از سن کودکی در خانواده آغاز شود و در این زمینه آگاهی والدین موثر است و سپس این آموزش ها در سطح مدارس باید به صورت متنی یا چند رسانه ای در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سواد رسانه ای
پربیننده‌ترین اخبار سواد رسانه ای
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!