پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۶:۵۸
اروپا و آمریکا - کد خبر : 17005
سه شنبه، ۱۳ دي، ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

کارکنان سازمان سیا در زمان دولت ترامپ ، مصمم به خودکشی سیاسی بودند

در پی تحقیق و تفحص کمیته تحقیقات شورش کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۰ ، مدیر ارتباطات سابق کاخ سفید پرده از یک واقعیت برداشت و گفت ، کارکنان سازمان سیا به دلیل تصمیم ترامپ برای اخراج رئیس وقت این نهاد ، قصد خودکشی سیاسی داشته و قرار بود همگی دست به استعفا بزنند.

کارکنان سازمان سیا در زمان دولت ترامپ ، مصمم به خودکشی سیاسی بودند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین و به نقل از بیزنس اینسایدر، طبق گزارشات و اطلاعات فوق محرمانه ای که بعد از ۲ سال منتشر شده از سوی کمیته تحقیقات شورش کنگره آمریکا ، در اواخر ماه دسامبر، «آلیسا گریفین» مدیر ارتباطات سابق کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ گفت : بعد از  تهدیدهای دسته‌جمعی کارکنان سیا مبنی بر استعفای دسته جمعی ، ترامپ را از جایگزین کردن کش پاتل بجای رئیس وقت سازمان سیا یعنی جینا هاسپل ، منصرف کرد.

درواقع کش پاتل یکی از وفادار ترین افراد به دونالد ترامپ بود ، او قبل تر عضو ارشد سابق شورای امنیت ملی آمریکا به شمار می رفت و احترام خاصی برای ترامپ قائل بود. 

آلیسا گریفین مدیر ارتباطات سابق کاخ سفید که در آوریل ۲۰۲۲ به دادگاه احضار شده بود، شهادت داد : من می خواهم نکته‌ای را با شما بگویم و با شما به اشتراک بگذارم که خودم اسناد و مدارک کافی برای اثبات آن ندارم اما ارزشش را دارد که نگاهی به آن داشته باشیم و همه شما را از آنچه که اتفاق افتاده بود در جریان بگذارم . به من گفته شد که مقامات و مشاوران به ترامپ گفت باید این کار را انجام دهیم و خود ترامپ به این موضوع علاقه داشت پس همگی آنها سعی داشتند تا جینا هاسپل را اخراج کنند و به جایش کش پاتل را قرار دهند تا بتوانند امور آنجا را در دست خود بگیرند و به نفع خود از آن استفاده کنند.

گریفین در ادامه شهادت خود گفت : اما جینا زنی بسیار زرنگ و فوق‌العاده‌ای است چرا که پیش از شهادت من در رابطه با "خودکشی" دسته‌جمعی ،این موضوع را خود او به بهترین شکل ممکن مطرح کرد ، جمعی از کارکنان سیا به نمایندگی همه اعضای این سازمان گفته بودند که اگر دونالد ترامپ بخواهد رئیس وقت سازمان سیا را اخراج کند، همه ما با هم استعفا خواهیم داد ، که این موضوع یعنی نابودی سیا ، بعد از شنیدن این مورد ، ترامپ به شدت کلافه شده بود و کاری از دستش بر نمی آمد جز این که از خواسته اش کوتاه بیاید.

جالب تر آن است که بدانید خود جینا هاسپل را ترامپ در سال ۲۰۱۸ به عنوان رئیس سازمان سیل انتخاب کرده بود، جینا هاسپل اولین زنی بود که  چنین مقامی را کسب می کند ، او پیش از این برای ۳۳ سال به عنوان افسر اطلاعاتی سیا فعالیت می‌کرد و کاملا با این سازمان آشنایی داشت.

آکسیوس پیش از این نیز طی یک گزارشی افشا کرده بود که ترامپ در ابتدا می خواست پاتل را به عنوان معاون اول هاسپل در سازمان سیا معرفی و قرار دهد و بعد از گذشت یک ماه هاسپل را اخراج کند تا پاتل جای او را بگیرد که این نقشه عملی نشد.

بر اساس شهادت های گریفین که قبل تر به مامورین کمیته تحقیقات شورش کنگره گفته بود ، تصمیم نهایی برای عزل رئیس سیا در کاخ سفید گرفته شده بود ولی کمی بعد همگی آنها منصرف شدند ، پاتل فقط ۱۴ دقیقه رئیس سازمان سیا شد و نتوانستند کاری را که می‌خواهند انجام دهند.

گفتنی است که‌ هیچ يک از افرادی که در این پرونده و در خصوص عزل رئیس وقت سیا شهادت دادند ، مدرک کافی برای اثبات سخنان خود مبنی بر اینکه پاتل ۱۴ دقیقه رئیس سازمان سیا شد نداشتند و هاسپل تا زمانی که بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید انتخاب شد به کار خود ادامه داد و بعد از سر کار آمدن دولت جدید ، بایدن ، ویلیام برنز را به عنوان رئیس جدید سازمان سیا انتخاب کرد. 

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق که در انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا در برابر جو بایدن شکست خورده بود و نتوانست این موضوع را قبول کند ، در ششم ژانویه ۲۰۲۱ از طرفدارانش  درخواست کرد که به  کنگره حمله کنند و اجازه ندهند که نتیجه انتخابات آنجا ثبت شود ، او مدعی بود که در این انتخابات تقلب شده و بعد از گذشت دو سال هنوز روی این مورد مصر است. 

گفتنی است که کمیته تحقیقات درباره وقایع ششم ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره آمریکا در آخرین نشست علنی خود لازم دانسته است که ، وزارت دادگستری آمریکا ، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا  را به اتهام تحریک به شورش، دسیسه چینی برای فریب دادن آمریکا، توطئه برای تولید یک بیانیه غلط و مانع ایجاد کردن برای یک رویه رسمی محاکمه کنند و از این بابت مماشات نکنند.

حال باید دید که این دادگاه قرار است کی انجام شود و ترامپ در واکنش به این بیانیه چه خواهد کرد. او در حال حاضر در یک باتلاق قرار دارد ، از سویی خود را برای انتخابات سال ۲۰۲۴ انتخاب می کند و در داخل حزب خود به مشکل خورد و گویا رهبران جمهوری خواه تمایل چندانی به او ندارند و از سوی دیگر موضوع شورش همچنان دامن ترامپ را گرفته و می تواند تاثیر منفی روی انتخابات درون حزبی بگذارد ، اگر او محکوم شود احتمال می رود اعضای جمهوری خواه سعی در حذف او از تیم خود کنند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!