سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۰:۲۰
نظامی بین الملل - کد خبر : 11714
يكشنبه، ۲۴ مرداد، ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

کابل سقوط کرد؛ اشرف غنی به عمان گریخت

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد ،نیروهای طالبان از تمامی جهات در حال ورود به شهر کابل هستند

کابل سقوط کرد؛ اشرف غنی به عمان گریخت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ،  وزارت کشور افغانستان اعلام کرد ،نیروهای طالبان از تمامی جهات در حال ورود به شهر کابل هستند،از سوی دیگر منابع مردمی نیز در عین حال از ورود طالبان به غرب شهر کابل خبر می‌دهند. در حال حاضر از ۳۴ ولایت افغانستان، طالبان کنترل ۲۶ عدد از آنها را در کنترل خود گرفته است.

گفتنی است در آخرین  اخبار منتشر شده ، ورود نیروهای طالبان به ارگ ریاست جمهوری ، افتادن پایگاه بگرام به دست این گروه و خروج اشرف غنی از افغانستان و رفتن او به عمان، بعنوان  تازه ترین تحولات این کشور به شمار می رود.

وقوع حریق و تیراندازی در فرودگاه بین‌المللی کابل

در حالیکه برخی رسانه ها از وقوع تیراندازی در فرودگاه بین المللی کابل خبر می دهند، شبکه تلویزیونی طلوع و العربیه اعلام کردند که تیراندازی های گسترده ای در این فرودگاه در جریان است.

بلینکن: کارکنان ما در حال ترک سفارت و حرکت به سمت فرودگاه هستند

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی از تلاش کارکنان سفارت این کشور در کابل برای تخلیه کامل محل سفارت خبر داد.

بر اساس این گزارش، با تسخیر کابل و ارگ ریاست جمهوری افغانستان به دست طالبان، وزیر خارجه آمریکا امروز طی سخنانی تأیید کرد که کارکنان سفارت واشنگتن در کابل، مشغول تخلیه کامل ساختمان سفارت و از بین بردن اسناد و مدارک موجود در آن هستند.

وی که این سخنان را در گفتگو با شبکه خبری ای بی سی مطرح می‌کرد، گفت: کارکنان ما در حال ترک آنجا (سفارت آمریکا در کابل) و حرکت به سمت فرودگاه هستند.

بلینکن در ادامه سخنان خود در خصوص تخلیه و ترک ساختمان سفارت گفت: این کار به شکل کاملاً حساب شده انجام می‌شود، به صورت منظم انجام می‌شود و با همکاری نیروهای آمریکایی حاضر در آنجا انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که می‌توانیم آن را به روشی ایمن انجام دهیم.

وی در ادامه سخنان خود افزود: واقعیت موضوع این است که نیروهای افغانستانی قادر به دفاع از کشورشان نبودند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: آمریکا به طالبان اعلام کرده در صورتی که به نظامیان آمریکایی حمله کند، با واکنشی سریع و قاطع مواجه خواهد شد.

ورود نیروهای طالبان به ارگ ریاست جمهوری افغانستان

منابع خبری از ورود نیروهای طالبان به ارگ ریاست جمهوری افغانستان خبر دادند.

طالبان دولت ائتلافی را قبول ندارد

دو مقام طالبان گفته‌اند دولت ائتلافی را قبول ندارند.

در این ارتباط مقامات طالبان تاکید کرده اند که کنترل افغانستان می‌بایست به طالبان داده شود.

این پیام طالبان از سوی دو مقام این گروه پس از آن اعلام شده که اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور کناره گیری خود را اعلام و از افغانستان خارج شد.

تشکیل شورای هماهنگی افغانستان

«حامد کرزای»، رئیس جمهور پیشین افغانستان ساعاتی پس از تائید کناره گیری و خروج اشرف غنی، از این کشور با انتشار پیامی از تشکیل شورای هماهنگی خبر داد.

حامد کرزای در این پیام اعلام کرده است: در پی خروج آقای اشرف غنی و مقامات مسئول از کشور، به منظور جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم و جهت اداره هرچه بهتر امور مربوط صلح و انتقال مسالمت آمیز شورای هماهنگی متشکل از عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، رهبر جهادی گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور تشکیل گردید.

انتقاد شدید اللحن سرپرست وزارت دفاع افغانستان از اشرف غنی

سرپرست وزارت دفاع دولت افغانستان امروز یکشنبه در واکنش به تحولات پیاپی کشورش از جمله سقوط کابل و خروج اشرف غنی از این کشور اعلام کرد: رییس جمهور اشرف غنی دست ما را از پُشت بَست، کشور را فروخت و آن را تَرک کرد.

بسم الله محمدی سرپرست وزارت دفاع افغانستان در پیامی توییتری در این خصوص نوشت: دست ما را از پشت بستند و وطن را فروختند. لعنت به غنی و دار و دسته اش.

«اشرف غنی» دست ما را بَست و کشور را فروخت.

این در حالیست که «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پیشتر و در واکنش به خروج اشرف غنی از این کشور گفت: رئیس جمهور سابق افغانستان افغانستان را ترک و کشور و ملت را در یک حالت قرار داد رفت و خداوند همراهش محاسبه کند.

ورود نیروهای طالبان به کابل

طالبان هم اکنون با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای این گروه برای جلوگیری از هرج‌ و مرج و تاراج وارد کابل شدند.

پایگاه بگرام به دست طالبان افتاد

یک مقام آگاه در افغانستان امروز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور پایگاه هوایی بگرام در ولایت پروان را به طالبان واگذار کردند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، طالبان همچنین زندان شهر بگرام که حدود ۵ هزار زندانی در آن نگهداری می شوند را تصرف کرده و حامیان خود را آزاد کردند.

لغو پروازهای فرودگاه کابل

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی طلوع نیز به نقل از منابع مطلع خبر داد که تمامی پروازهای فرودگاه بین‌المللی کابل لغو شده است و هم اکنون این فرودگاه در محاصره نیروهای طالبان قرار دارد.

این در حالیست که تا کنون ارتش و یا مقامات دولت افغانستان در این باره اظهارنظری نکرده اند.

بیانیه ناتو درباره فرودگاه کابل

در پی افزایش تهدیدات امنیتی در اطراف فرودگاه کابل و همچنین انتشار شایعاتی مبنی بر اشغال این فرودگاه توسط نیروهای طالبان، ناتو با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که به روند انجام عملیات نظامی در فرودگاه کابل توسط نیروهای نظامی افغانستان کمک خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ناتو در بیانیه خود هیچ گونه اشاره‌ای به چگونگی شیوه کمک رسانی به نیروهای افغان برای حفظ امنیت فرودگاه کابل اشاره نکرده و تنها اعلام کرده که در حال رصد و ارزیابی شرایط در این کشور است!

در بیانیه ناتو آمده است: ما از تلاش‌های افغان‌ها برای یافتن راه حلی سیاسی برای نزاع موجود در این کشور که هیچگاه تا این حد حاد نبوده، حمایت می‌کنیم.

ناتو همچنین مدعی شده که به نیروهای افغان برای حفظ تأمین امنیت فرودگاه کابل در راستای حفظ ارتباط این کشور با جهان کمک خواهد کرد.

به نظر می‌رسد این ادعای ناتو تا حد زیادی به مساله لزوم باز نگه داشتن فرودگاه کابل جهت انتقال کارکنان دفاتر دیپلماتیک و خانواده‌های آنها به خارج از افغانستان مربوط بوده و ارتباطی به کمک‌های نظامی این پیمان به نیروهای افغان ندارد.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد

برخی منابع افغانستان اعلام کردند که اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور از مقام خود کناره گیری کرد.

این خبر به نقل از طلوع نیوز عنوان شده است.

منابع دیگری همچنین گفته اند که اشرف غنی کابل را ترک کرده و به تاجیکستان و از آنجا به عمان رفته است.

«عبدالله عبدالله»، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان خروج اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور را تائید کرد.

بی بی سی در این ارتباط اعلام کرد که عبدالله عبدالله در حساب کاربری خود در توئیتر این خبر را اعلام کرد.

درخواست دولت افغانستان و آمریکا از طالبان برای تأخیر در ورود به کابل

دولت افغانستان و آمریکا از گروه طالبان خواستند که ورود به کابل را به مدت ۲ هفته تا زمانی که درباره تشکیل دولت به توافق برسند به تعویق بیندازد.

سخنگوی طالبان: طی روزهای آتی خواستار انتقال مسالمت آمیز قدرت هستیم

سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه خواهان انتقال مسالمت آمیز قدرت طی روزهای آتی است.

سفر هیئت کابل به دوحه برای تصمیم گیری درباره آینده افغانستان

سرپرست وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که وضعیت امنیتی در کابل تحت کنترل نیروهای امنیتی است و نیروهای بین المللی اعلام آمادگی کردند با نظامیان افغان در جهت تأمین کابل همکاری کنند.

ترکیه سفارت خود در کابل را تخلیه می‌کند

به دنبال تسلط طالبان بر بخش‌های زیادی از افغانستان، ترکیه نیز همانند برخی کشورهای دیگر درصدد بستن سفارت خود در کابل است.

خروج کارمندان سفارت آمریکا در کابل ظرف ۷۲ ساعت

کارمندان سفارت آمریکا در کابل ظرف ۷۲ ساعت محل کار خود را ترک خواهند کرد.

درخواست روسیه برای نشست اضطراری شورای امنیت

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان از هماهنگی روسیه با سایر کشورها برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره افغانستان خبر داد. وی همچنین گفت که روسیه برنامه‌ای برای تخلیه سفارت خود در کابل ندارد و طالبان امنیت هیئت‌های دیپلماتیک را تضمین کرده است.

جلالی گزینه احتمالی رئیس دولت موقت افغانستان

علی احمد جلالی وزیر کشور اسبق و سفیر اسبق افغانستان در آلمان به کابل رسیده و قرار است عهده دار ریاست دولت موقت شود. گفته می‌شود اشرف غنی افغانستان را ترک کرده و خبر رسمی به زودی اعلام می‌شود.

مشاور ناتو در افغانستان: طالبان باید به ملت افغان احترام بگذارد

نیکلاس ویلیامز مشاور ناتو در افغانستان اعلام کرد: ناتو معتقد است که طالبان باید به ملت افغان احترام بگذارد و ثابت کند رفتارش منطقی است.

وزارت خارجه روسیه: قصد تخلیه سفارت خود در کابل را نداریم

روسیه اعلام کرد که این کشور قصد ندارد هیئت دیپلماتیک خود را در کابل به مکان دیگری منتقل کند و گروه طالبان تضمین داده است امنیت سفارت مسکو و دیگر سفارتهای حاضر در کابل را تأمین کند.

هیئت طالبان برای نهایی کردن مذاکرات انتقال قدرت راهی کابل شد

هیئت طالبان که برای مذاکرات صلح در دوحه حضور داشت، به منظور نهایی کردن مذاکرات انتقال قدرت عازم کابل شده است.

گفتگوی تلفنی غنی و خلیلزاد

در پی ورود نیروهای طالبان به شهر کابل، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با شماری از مقامات بلندپایه ناتو و زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفتگو کرد.

زندان فرودگاه بگرام به دست طالبان افتاد

سخنگوی طالبان اعلام کرد که نیروهای این گروه زندان فرودگاه بگرام را به تصرف خود درآورده اند و تمامی زندانیان به مکانی امن منتقل شده اند.

تصرف گذرگاه مرزی تورخم توسط طالبان

گذرگاه مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان به دست نیروی طالبان افتاد و بسته شد.

خروج کارکنان سفارت دانمارک

دانمارک کارکنان سفارتش در کابل پایتخت افغانستان را به فرودگاه این شهر منتقل کرد. در همین حال آمریکا به دیگر سفارتخانه‌ها در کابل توصیه کرده است که از مکانی مناسب با شمار محدودی از کارکنان فعالیت کنند.

بیانیه طالبان: نمی‌خواهیم با زور وارد کابل شویم

طالبان اعلام کرده از آنجا که کابل یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، نیروهای این گروه قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند، بلکه قصد دارند به صورت مسالمت‌آمیز وارد پایتخت افغانستان شوند.

این گروه همچنین به نیروهای خود دستور داده در دروازه‌های کابل بایستند و سعی نکنند وارد شهر شوند. طالبان گفته قصد انتقام گرفتن از هیچ‌کسی را ندارد و همه کسانی که در بخش‌های نظامی و غیرنظامی در دولت افغانستان خدمت کرده‌اند، در امان هستند.

استقرار هواپیما برای انتقال اشرف غنی

در حالی که نیروهای طالبان در حال ورود به شهر کابل هستند، خبرها از استقرار هواپیما برای انتقال اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان خبر می‌دهند. رسانه‌های افغانستان اعلام کردند رئیس پارلمان این کشور و شماری از سران احزاب سیاسی، کابل را به مقصد پاکستان ترک کردند.

تعطیلی ادارات دولتی در کابل

نیروهای طالبان هنوز به طور رسمی حضورشان در کابل را اعلام نکرده اند، اما ادارات دولتی امروز یکشنبه به طور ناگهانی کارمندانشان را به خانه فرستادند و این در حالی است که بالگردهای نظامی در آسمان کابل در حال رفت و آمد هستند. هنوز در این زمینه درگیری در کابل رخ نداده است.

وضعیت ملتهب در کابل

تماس‌ها به سختی برقرار می‌شود و مغازه‌ها بسته شده است. مردم شهر کابل مضطرب هستند و تمامی مدارس تعطیل شده است. هم اکنون بیست و نه استان از سی و چهار استان افغانستان به کنترل طالبان درآمده است.

به گفته شاهدان عینی، کاروان نیروهای امنیتی افغان به سوی غرب شهر کابل حرکت کردند تا در کمر بندهای امنیتی غرب این شهر مستقر شوند. برخی گزارش‌های تأیید نشده از درگیری میان طالبان و نظامیان افغان در شهرستان «پغمان» در غرب استان کابل حکایت دارد.

اوضاع در شهر کابل ملتهب است و شهروندان پایتخت نگران وضعیت این شهر هستند. شهروندان کابل صبح امروز به بانک‌های این شهر هجوم آورده‌اند تا پول‌های خود را خارج کنند، شهروندان کابل در برابر هر بانک صف بسته‌اند.

فروشگاه‌های بزرگ شهر کابل نیز صبح امروز بسته شد. برخی شاهدان عینی از شنیدن تیراندازی‌ها در غرب شهر کابل می‌گویند.

تصرف مرکز ولایت بامیان

منابع محلی افغانستان تأیید کردند که مرکز ولایت «بامیان» هم بدون درگیری به طالبان واگذار شده است. «عبدالاحمد بی‌نوا» عضو شورای ولایتی «بامیان»، امروز یکشنبه گفت که طالبان در حال حاضر، تأسیسات دولتی این شهر را تصرف کرده‌اند.

آغاز روند خروج دیپلمات‌های آمریکایی از افغانستان

طالبان در حال ورود به شهر کابل است/ انتقال رئیس جمهور افغانستان

آمریکا روند تخلیه سفارت خود در کابل را آغاز کرده است.

به گفته آنها، بخش بزرگی از کارکنان سفارت آمریکا در کابل بار سفر بسته اند حال آنکه سفارت همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

همزمان با پیشروی طالبان به سمت کابل، انتظار می‌رفت که روند تخلیه سفارت آمریکا از امروز یکشنبه آغاز شود.

این در حالی است که پیشتر هم شبکه «سی بی اس» گفته بود ظرف ۳۶ ساعت آینده شمار معدودی از کارکنان کلیدی، سفارت را ترک می‌کنند حال آنکه تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور)، همه دیپلمات‌های آمریکایی باید خاک افغانستان را ترک کرده باشند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!