شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۵:۰۲
بهداشت و درمان - کد خبر : 10167
پنجشنبه، ۲۰ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

ژنی که با نقص مادرزادی قلب در ارتباط بود شناسایی شد

طبق پژوهش‌های انجام شده ژنی موسوم به SORBS2 با نقص مادرزادی قلب(CHD) در ارتباط است.

ژنی که با نقص مادرزادی قلب در ارتباط بود شناسایی شد

به گزارش از پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، پژوهشگران چینی در بررسی جدید خود، ژنی را شناسایی کرده‌اند که با نقص مادرزادی قلب در ارتباط است.

طبق پژوهش‌های انجام شده ژنی موسوم به "SORBS2" با "نقص مادرزادی قلب"(CHD) در ارتباط است. شاید این یافته‌ها بتواند دلیل بروز این بیماری را در برخی از افراد توضیح دهند.

برخی از افراد مبتلا به نقص مادرزادی قلب، بخشی از بازوی بلند کروموزوم چهار خود را از دست می‌دهند. کروموزوم‌ها، ساختارهای رشته مانند DNA هستند. هنگامی که بخشی از کروموزوم از دست می‌رود، بخشی از ژن‌های موجود در آن نیز از بین می‌روند. پژوهش‌های پیشین، نقایص قلبی را با سندروم حذف کروموزوم چهار و یک رونوشت مفقود شده از ژن "HAND2" مرتبط دانسته‌اند که در کروموزوم چهار یافت می‌شود و نقش مهمی در رشد قلب دارد اما همه بیماران مبتلا به نقص قلب، ژن HAND2 را از دست نمی‌دهند. این موضوع نشان می‌دهد که ژن‌های دیگر نیز در این امر دخیل هستند.

"فی لیانگ"(Fei Liang)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: یکی از پژوهش‌های پیشین در مورد یک بیمار مبتلا به نقص مادرزادی قلب نشان داد که ممکن است جهش در ژن SORBS2، مسئول این موضوع باشد اما یافته‌های این پژوهش هنوز تایید نشده‌اند.

لیانگ و همکارانش این ژن را در سلول‌های قلب رشد یافته در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دادند. تا بر این اساس  نقش احتمالی SORBS2 در نقص مادرزادی قلب را کشف کنند.

همچنین پژوهش‌ّهایی بر روی موش های مهدسی ژنتیکی شده انجام شد که  نشان داد  فقدان SORBS2، به از بین رفتن یا تکثیر دیواره دو محفظه بالایی قلب در ۴۰ درصد از جنین‌ها منجر می‌شود. این تکثیر، شرایطی موسوم به "double atrial septum" را پدید می‌آورد.

اما با این توضیحات باز هم آزمایش‌های انجام شده نشان داد که ممکن است SORBS2،  نقشی جزئی در این بیماری داشته باشد.

پژوهشگران به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه SORBS2 می‌تواند بر بیان ژن هم در سلول‌های موش‌ و هم در سلول‌های انسان اثر بگذارد. نتایج این پژوهش نشان داد که چگونه سطح سایر ژن‌ها و پروتئین‌ها در واکنش به کمبود SORBS2 افزایش یا کاهش می‌یابد و در نهایت به نقص و آسیب قلبی منجر می‌شود.

این پژوهش، شواهد ژنتیکی را ارائه می‌کنند که نشان می‌دهد انواع ژن SORBS2 در ایجاد بیماری قلبی مادرزادی نقش دارند.به گونه‌ای که پژوهشگران دریافتند که انواع نادر و آسیب‌رسان SORBS2، به صورت قابل توجهی در ۳۰۰ مورد بیماری قلبی نقش دارد که انحراف کروموزوم در آنها رخ نداده است.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!