شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۱:۱۶
بین الملل - کد خبر : 16560
شنبه، ۰۲ مهر، ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

چین: ایالات متحده، سیگنالهای خطرناکی را به تایوان ارسال میکند

پس از اینکه وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به همتای چینی خود گفت که حفظ صلح و ثبات در تایوان بسیار مهم است، چین آمریکا را به ارسال "سیگنال های بسیار اشتباه و خطرناک" به تایوان متهم کرد.

چین: ایالات متحده، سیگنالهای خطرناکی را به تایوان ارسال میکند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، یک مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت که تایوان محور گفتگوی 90 دقیقه ای بین آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و وانگ یی وزیر خارجه چین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بود.

به نقل از رویترز، مقام ارشد ایالات متحده گفت: "از طرف ما، وزیر به وضوح بیان کرد که مطابق با سیاست دیرینه ما در مورد چین واحد، حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه کاملاً حیاتی است."

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای درباره این نشست گفت که ایالات متحده سیگنال‌های بسیار اشتباه و خطرناکی را به تایوان ارسال می‌کند و هرچه فعالیت استقلال‌طلبانه تایوان بیشتر شود، احتمال حل و فصل صلح‌آمیز کمتر خواهد بود.

این وزارتخانه به نقل از وانگ گفت: «مسئله تایوان یک موضوع داخلی چین است و ایالات متحده حق دخالت در روشی که برای حل آن استفاده خواهد شد را ندارد.»

تنش ها بر سر تایوان پس از دیدار در ماه آگوست توسط نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا - که با رزمایش های نظامی بزرگ چین پاسخ داده شد- و همچنین تعهد جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای دفاع از این جزیره که به طور دموکراتیک اداره می شود، افزایش یافته است.

اظهارات بایدن صریح ترین بیانیه او تا به امروز در مورد تعهد نیروهای آمریکایی برای دفاع از جزیره بود.

کاخ سفید تاکید کرده است که سیاست در قبال تایوان تغییر نکرده است، اما چین گفت که اظهارات بایدن سیگنال اشتباهی را برای کسانی که به دنبال تایوان مستقل هستند ارسال کرد.

شی جین پینگ، رهبر چین در ماه ژوئیه در تماسی تلفنی با بایدن در مورد تایوان هشدار داد و گفت: "کسانی که با آتش بازی می کنند توسط آن نابود خواهند شد."

چین تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و مدت‌ها متعهد شده است که این جزیره را تحت کنترل خود درآورد و استفاده از زور برای این کار را رد نکرده است.

دولت تایوان به شدت به ادعای حاکمیت چین اعتراض دارد و می‌گوید تنها ۲۳ میلیون نفر این جزیره می‌توانند درباره آینده آن تصمیم بگیرند.

وزارت خارجه تایوان در پاسخ به دیدار بین بلینکن و وانگ گفت که "اقدامات تحریک آمیز اخیر" چین، تنگه تایوان را به کانون بحث تبدیل کرده است و چین تلاش می کند "مخاطب بین المللی را با استدلال ها و انتقاداتی که با واقعیت مغایرت دارد گیج کند."

وزارت امور خارجه پیشتر گفته بود که دیدار بلینکن با وانگ بخشی از تلاش ایالات متحده برای "حفظ خطوط ارتباطی باز و مدیریت مسئولانه" بود و این مقام ارشد گفت که بلینکن بار دیگر بر آمادگی ایالات متحده برای "همکاری با چین در مورد موضوعات مهم جهانی تاکید کرده است."

این مقام افزود، بلینکن همچنین «پیامدهای» حمایت چین از تهاجم روسیه به اوکراین را برجسته کرد.

مقامات آمریکایی در گذشته گفته اند که هیچ مدرکی دال بر ارائه چنین حمایتی از چین ندیده اند.

بلینکن تاکید کرد که ایالات متحده و چین و جامعه بین‌المللی موظف هستند برای مقابله با اثرات این تهاجم و همچنین بازدارندگی روسیه از اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر تلاش کنند.

 

"روابط دوجانبه ما را ویران میکند"

قبل از دیدار بلینکن با وانگ، دیداری بین وزرای خارجه گروه چهارگانه استرالیا، هند، ژاپن و ایالات متحده برگزار شد که بیانیه‌ای با اشاره به اقیانوس هند و اقیانوس آرام صادر کرد و گفت: «ما قویاً با هرگونه اقدام یکجانبه در جهت تغییر وضعیت موجود یا افزایش تنش در منطقه مخالفت می‌کنیم.»

مقام آمریکایی گفت: از زمان سفر پلوسی، چین گام های تحریک آمیزی برداشته و بنظر می آید در جهت تغییر وضعیت موجود عمل کرده است."

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت که کاملا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده در دیدار هفته آینده با رهبران متحدان ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی، در مورد امنیت تایوان در دیدارهای دوجانبه با آنها گفتگو خواهد کرد.

دنیل راسل، دیپلمات ارشد ایالات متحده در امور آسیا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، گفت که دیدار بلینکن و وانگ پس از آشفتگی های ناشی از سفر پلوسی مهم بود و امیدواریم پیشرفت هایی در جهت ترتیب دادن دیدار بین شی و بایدن در حاشیه نشست گروه 20 در نوامبر حاصل شده باشد.

وی افزود "تصمیم وانگ و بلینکن برای دیدار در نیویورک تضمین نمی کند که نشست نوامبر به راحتی برگزار شود یا حتی برگزار شود. اما اگر آنها قادر به دیدار نبودند، به این معنی بود که دورنمای نشست در نوامبر، بسیار ضعیف خواهد بود."

وانگ روز پنجشنبه در یک سخنرانی در انجمن آسیایی در نیویورک گفت که مسئله تایوان در حال تبدیل شدن به بزرگترین خطر در روابط چین و ایالات متحده است.

بر اساس متنی از سفارت چین، وانگ گفت: «اگر سوء استفاده ای از این مسئله انجام شود، به احتمال زیاد روابط دوجانبه ما را از بین می برد.»

 

منبع: رویترز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!