پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۱۹:۵۵
بین الملل - کد خبر : 16338
شنبه، ۱۵ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

چین گفتگوهای نظامی و آب و هوایی با آمریکا را متوقف کرد

چین روز جمعه اعلام کرد که به دلیل سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، گفت وگو با ایالات متحده را در تعدادی از زمینه ها، از جمله نظامی و تغییرات آب و هوایی، متوقف می کند.

چین گفتگوهای نظامی و آب و هوایی با آمریکا را متوقف کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، وزارت خارجه چین گفت که این کشور همچنین مبادلات خود را با واشنگتن در مورد مقابله با جرایم فرامرزی و قاچاق مواد مخدر به حالت تعلیق در می آورد، اقداماتی که واشنگتن آن را "غیر مسئولانه" می خواند.

به نقل از رویترز، چین روز پنجشنبه مانورهای نظامی را در دریاها و آسمان اطراف تایوان آغاز کرد. مانورهای آتش واقعی، بزرگترین مانورهای انجام شده توسط چین در تنگه تایوان، قرار است تا ظهر روز یکشنبه ادامه یابد.

وزارت دفاع تایوان روز جمعه اعلام کرد که جت‌ها را برای هشدار دادن به هواپیماهای چینی که به گفته او وارد منطقه دفاع هوایی جزیره شده‌اند، انجام داده است، برخی از آنها از خط میانی تنگه تایوان، یک حائل غیررسمی که دو طرف را از هم جدا می‌کند، عبور کرده‌اند.

به گفته این وزارتخانه، در مجموع 68 هواپیمای نظامی چینی و 13 کشتی نیروی دریایی در این تنگه مانورهایی را انجام داده اند.

فرماندهی شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمایش‌های هوایی و دریایی را در شمال، جنوب غربی و شرق تایوان در روز جمعه «برای آزمایش قابلیت‌های رزمی مشترک سربازان» انجام داده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که واشنگتن بارها به پکن تصریح کرده است که سفر پلوسی به تایوان، برای ایجاد بحران نبوده است.

وی در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست های منطقه ای آسه آن در کامبوج گفت: «این واکنش نظامی افراطی، نامتناسب و تشدیدکننده هیچ توجیهی ندارد. اکنون آنها اقدامات خطرناک را وارد مرحله جدیدی کرده اند.»

بلینکن تاکید کرد که ایالات متحده اقداماتی برای ایجاد بحران انجام نخواهد داد، اما به حمایت از متحدان منطقه ای و انجام ترانزیت هوایی و دریایی استاندارد از طریق تنگه تایوان ادامه خواهد داد.

او گفت: «ما هر جا که قوانین بین المللی اجازه دهد پرواز و دریانوردی میکنیم.»

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که مقامات چینی به تماس‌های مقامات ارشد پنتاگون در این هفته پاسخ نداده‌اند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین پس از نشست های آسه آن در یک نشست خبری گفت: «شنیدم که بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا کنفرانس خبری خود را برگزار کرد و اطلاعات نادرستی را منتشر کرد و صادقانه صحبت نمی کرد.»

وانگ گفت: "ما می خواهیم به ایالات متحده هشدار دهیم: عجولانه عمل نکنید، بحران بزرگتری ایجاد نکنید."

جینگ کوان، یکی از مقامات ارشد سفارت چین در واشنگتن، در یک کنفرانس خبری گفت: «تنها راه برون رفت از این بحران این است که طرف آمریکایی باید فوراً اقداماتی را برای اصلاح اشتباهات خود و از بین بردن تأثیر شدید سفر پلوسی انجام دهد.»

وی گفت واشنگتن باید "از سوق دادن روابط چین و آمریکا به مسیر خطرناک درگیری و رویارویی خودداری کند".

 

جلوه‌ی دیپلماتیک

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به اقدام چین برای تعلیق برخی کانال‌های ارتباطی، گفت که این اقدام «اساساً غیرمسئولانه» است.

کربی به خبرنگاران گفت: "چیزی برای اصلاح از طرف ایالات متحده وجود ندارد. چینی ها می توانند به سادگی با توقف این تمرینات نظامی تحریک آمیز و پایان دادن به لفاظی ها، راه زیادی را برای کاهش تنش ها طی کنند."

چین به تعلیق گفتگوهای نظامی در بالاترین سطوح، مانند لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش اشاره نکرده است. در حالی که این گفتگوها به ندرت بوده است، مقامات گفته اند که در مواقع اضطراری یا حادثه مهم است.

کربی گفت غیرعادی نیست که چین مذاکرات نظامی را در مواقع تنش تعطیل کند، اما «همه کانال‌ها» بین رهبران نظامی دو کشور قطع نشده است.

پنتاگون گفت که چین بیش از حد واکنش نشان می دهد و ذهن واشنگتن همچنان برای ایجاد مکانیسم های ارتباطی بحران باز است.

پکن به طور جداگانه اعلام کرد که در پاسخ به اقدامات "شبه‌آمیز" و "تحریک آمیز" پلوسی، شخص او و خانواده اش را تحریم خواهد کرد.

پلوسی پس از دیدار با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در یک کنفرانس خبری در ژاپن گفت که سفر او به آسیا "به خاطر تغییر وضعیت موجود در تایوان یا منطقه نیست."

 

"آرامش خود را حفظ کنید"

وزارت دفاع تایوان روز جمعه اعلام کرد که ارتش این جزیره هواپیماها و کشتی ها را اعزام کرده و سامانه های موشکی زمینی را برای نظارت بر کشتی ها و هواپیماهایی که برای مدت کوتاهی از خط میانی تنگه تایوان عبور کرده اند مستقر کرده است.

روز پنجشنبه، چین چندین موشک به آب های اطراف تایوان شلیک کرد.

وزارت دفاع ژاپن که این رزمایش ها را دنبال می کند، ابتدا گزارش داد که چهار فروند از این موشک ها بر فراز پایتخت تایوان پرواز کردند که بی سابقه است. این سازمان همچنین گفت که پنج موشک از 9 موشک شلیک شده به سمت قلمرو آن در منطقه اقتصادی انحصاری آن (EEZ) فرود آمدند که اعتراض دیپلماتیک توکیو را برانگیخت.

بعداً، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که این موشک‌ها در اتمسفر بالا قرار داشته و هیچ تهدیدی را ایجاد نمی‌کنند.

برخی از ساکنان تایپه، از جمله شهردار کو ون-جه، از دولت به دلیل عدم اعلام هشدار موشکی انتقاد کردند، اما یک کارشناس امنیتی گفت که این کار می‌توانست برای جلوگیری از ایجاد وحشت و بازی در زمین چین انجام شود.

می فو شین، تحلیلگر مستقر در ایالات متحده، گفت: «این کار با تأثیر جنگ روانی حزب کمونیست چین مقابله کرد.»

رئیس جمهور تایوان، تسای اینگ ون، در یک پست فیسبوکی از ساکنان خواست وحشت نکنند و گفت: "لطفا آرامش خود را حفظ کنید و طبق روال عادی زندگی کنید."

بانی گلاسر، متخصص امنیت آسیا در واشنگتن گفت که چین ممکن است در حال تمرین برای محاصره باشد، "رزمایش ها نشان می دهد که می تواند بنادر و فرودگاه های تایوان را مسدود کند و از حمل و نقل به جزیره جلوگیری کند."

پکن گفته است که روابطش با تایوان یک موضوع داخلی است و این حق را برای خود محفوظ می دارد که در صورت لزوم، تایوان را تحت کنترل چین قرار دهد.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!