سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۲۰:۱۰
علم و فناوری جهان - کد خبر : 13276
شنبه، ۲۴ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

چین دومین ماموریت خود را برای ساخت ایستگاه فضایی آغاز کرد

چين فضاپیمایی را حامل سه فضانورد، دو مرد و يك زن، به سمت ماژول اصلي ايستگاه فضايي در حال ساخت خود پرتاب کرد.

چین دومین ماموریت خود را برای ساخت ایستگاه فضایی آغاز کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، یک موشک "Long March-2F" حامل فضاپیمای "Shenzhou-13"، که به معنی "کشتی الهی" است، از مرکز پرتاب ماهواره "Jiuquan" در شمال غربی استان گانسو، به فضا پرتاب شد.

به نقل از رویترز، آژانس فضایی چین اعلام کرد، این فضاپیما با موفقیت به ایستگاه فضایی متصل شد و فضانوردان وارد بخش اصلی ایستگاه شدند.

چین ساخت ایستگاه فضایی را در ماه آوریل با پرتاب "تیانه"، اولین و بزرگترین واحد از سه واحد ایستگاه فضایی، آغاز کرد. این واحد کمی بزرگتر از یک اتوبوس شهری می باشد.

Shenzhou-13 دومین مأموریت سه خدمه ای است که برای تکمیل ایستگاه فضایی تا پایان سال 2022 مورد نیاز است. در طول اولین مأموریت که در ماه سپتامبر به پایان رسید، سه فضانورد دیگر به مدت 90 روز در تیانه ماندند.

در این مأموریت، آزمایش های کلیدی و فناوری های رباتیک مورد نیاز برای مونتاژ ایستگاه فضایی، تأیید سیستم های پشتیبانی از قابلیت زندگی و انجام آزمایش های علمی متعدد، از اقدامات فضانوردان خواهد بود.

فرمانده مأموریت، ژای ژیانگ، 55 ساله، از اولین دسته کارآموزان فضانورد چین در اواخر دهه 1990 است. ژای که در خانواده ای روستایی با شش فرزند متولد شد، اولین پیاده روی فضایی چین را در سال 2008 انجام داد.

ژای روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: "چالش برانگیزترین بخش، اقامت طولانی مدت شش ماهه در فضا خواهد بود. این مسئله نیازمند آمادگی بیشتری از نظر جسمی و روانی می باشد."

پس از بازگشت خدمه به زمین، چین قصد دارد شش ماموریت دیگر اعم از تحویل ماژول های ایستگاه فضایی دوم و سوم و دو مأموریت نهایی شامل خدمه را اجرا کند.

چین، از نظر قوانین ایالات متحده از همکاری با ناسا و حضور در ایستگاه فضایی بین المللی منع شده است و بنابراین در یک دهه گذشته به توسعه فناوری هایی برای ساختن ایستگاه فضایی خود پرداخته است.

با توجه به اینکه ایستگاه فضایی بین المللی چند سال دیگر از رده خارج می شود، ایستگاه فضایی چین تنها ایستگاه فضایی در مدار زمین خواهد بود.

 

منبع: www.reuters.com 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!