شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۲:۱۲
بورس - کد خبر : 10540
جمعه، ۰۴ تير، ۱۴۰۰ - ۸:۰۰

پیش‌بینی بورس و طلا در هفته اول تیر 1400

علی قلی پور کارشناس بازار سرمایه درباره روند شاخص بازار سرمایه در اولین هفته تیر ۱۴۰۰ گفت: هفته اول بعد از انتخابات ریاست جمهوری معمولا همیشه بازار مثبت بوده است و دلیل مشخصی دارد و آن هم کاهش عدم اطمینان در بازار با مشخص شدن نتایج انتخابات است. تحولات بازار ارز و اظهارنظر‌های رئیس جمهور منتخب هم بر رشد بازار بی تاثیر نبود.

کشتی آرای گفت: با توجه به اینکه در روز های آینده آزمون کنکور سراسری را در پیش رو داریم طبق تجربه در سال های گذشته در این مقطع از زمان بازار با افت داد و ستد همراه است.


پیش‌بینی بورس و طلا در هفته اول تیر 1400
این کارشناس بازار سرمایه افزود: این هفته برای اولین باز از ابتدای سال جاری به خالص خروج پول حقیقی نزدیک به صفر که رقم دقیق‌تر آن ۱۱ میلیارد تومان با میانگین روزانه ۲ میلیارد است رسیده ایم، به بیان دیگر برای اولین بار پولی طی هفته از بورس خارج نشده است، در حالی که از ابتدای سال روزانه ۳۲۱ میلیارد تومان از بورس خارج شده بود و این رقم برای ماه و هفته قبل‌تر به ترتیب ۲۸۹ و ۲۷۲ میلیارد تومان بود. همچنین ارزش معاملات خرد در بازار بورس و فرابورس رشد ۴۶ درصدی نسبت به هفته قبل انتخابات داشت و به میانگین روزانه ۴۵۸۰ میلیارد تومان رسید و در مقایسه با میانگین از اول سال یعنی ۲۶۵۴ میلیارد تومان رشد ۷۳ درصدی را نشان می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: بازار طی هفته بر مدار شرکت‌های بزرگ بود به نحوی که شاخص کل ۵.۷ درصد رشد کرد، ولی شاخص هم وزن ۱.۷ درصد و دلیل آن رشد مناسب در شرکت‌های با وزن زیاد شاخص ساز بود و شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورس رشد ۷.۱۳ درصدی را تجربه کردند. صنعت فنی مهندسی بازدهی رویایی ۱۲.۸ درصدی طی هفته داشت و بخشی از زیان‌های این صنعت از اول سال را جبران نمود. صنعت حفاری نفت نیز با رشد ۱۲ درصدی طی هفته مافات افت‌های بسیار بد دو ماه اول سال را جبران کرد.
 
او بیان کرد: از صنایع بزرگ چندرشته‌ای صنعتی با ۱۰.۳%، بانک‌ها و مخابرات با ۸ درصد، شیمیایی و کانی‌های فلزی با ۷ درصد و فلزات اساسی با ۵ درصد از صنایع پیشرو بازار بودند. از طرف دیگر صنعت کوچک محصولات شیمیایی زیان ۱۶ درصدی را عاید سرمایه گذاران کرد و منسوجات و قند و شکر هم با افت بیش از ۸ درصد عملکرد ناامید کننده‌ای داشتند. از نظر اقبال نقدینگی و توجه سرمایه گذاران، فلزات اساسی با ۲۲۵ میلیارد تومان بیشترین پول حقیقی‌ها را جذب کرده و باید شاهد تحولات بیشتر در این صنعت طی هفته‌های آتی باشیم.
 
قلی پور اظهار کرد: محصولات شیمیایی و چندرشته‌ای صنعتی هم نزدیک به ۲۰۰ میلیارد پول حقیقی‌ها را جذب کردند و این سه صنعت در کل بیش از ۹۰ درصد نقدینگی بازار را به خود اختصاص دادند. از طرف دیگر بانک‌ها ۱۹۵ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها را از دست دادند و پالایشی‌ها و املاک و مستغلات و خودرویی‌ها نیز بیش از ۵۰ میلیارد تومان شاهد خروج نقدینگی حقیقی بودند. صنعت بیمه هم برای دومین هفته متوالی شاهد خروج سهامداران حقیقی بود.
 
این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: معتقدم هفته آتی هفته‌ای تعادلی باشد و باید منتظر اخبار مربوط به کابینه دولت، برجام و قیمت‌های جهانی باشیم گزارشات سه ماهه شرکت‌ها هم در حال انتشار است و روند بازار را متاثر خواهد کرد.
 
و اما طلا
 
نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر، درباره وضعیت قیمت سکه و طلا در اولین هفته تیر ۱۴۰۰ گفت: در این هفته پس از مشخص شدن نتیجه آرای ریاست جمهوری ، قیمت اونس جهانی حدود ۱۰ دلار تغییر کرد و به طور متوسط در طی این هفته ۱۲ دلار افزایش قیمت را تجربه کرده است و با توجه به رویداد های سیاسی مهمی که پشت سر گذاشته ایم نرخ دلار بین کانال ۲۳ و ۲۴ هزار تومان در نوسان بود.
 
محمد کشتی آرای افزود: ۲ عامل اصلی افزایش نرخ ارز و اونس جهانی در افزایش قیمت طلا و سکه روند صعودی داشت وبا توجه به نتیحه انتخابات معاملات در این هفته با احتیاط انجام می شد و می توان گفت میزان عرضه و تقاضا تقریبا یکسان بود چرا که حباب سکه با افزایش یا کاهش همراه نبود و داد و ستدها در حد معمول بود. انتظار می رفت که بعد از انتخابات بازار رونق بگیرد و سطح داد و ستدها افزایش یابد اما در این هفته شاهد چنین اتفاقی نبودیم و با توجه به اینکه در روز های آینده آزمون کنکور سراسری را در پیش رو داریم طبق تجربه در سال های گذشته در این مقطع از زمان بازار با افت داد و ستد همراه است.
 
کشتی آرای تصریح کرد: در این هفته به طور متوسط قیمت سکه طرح قدیم حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت. سکه طرح جدید نیز همانند سکه طرح قدیم ۱۰۰ هزار تومان در این هفته گران شد. نیم سکه ۱۱۰ هزار تومان در این هفته به ارزش آن افزوده شد هم چنین ربع سکه و سکه های یک گرمی با افزایش ۵۰ هزار تومانی همراه بودند.
 
او بیان کرد: در آخرین روز معاملات این هفته هر مثقال طلا به مبلغ ۴ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز حدود ۱۰ هزار تومان گران شد و به دلیل کاهش تقاضا و داد ستدها حباب سکه حدود ۱۰ هزار تومان کاهش یافت و به رقم ۲۲۰ هزار تومان رسید.
 
کشتی آرای گفت: به نظر می رسد با توجه به روندی که در این هفته داشتیم در حال حاضر اونس جهانی متاثر از رمز ارزها است و نرخ ارز در بازار داخلی در سطح فعلی باقی خواهد ماند و معتقدم در هفته آینده قیمت طلا و سکه در محدوده ۱/۵+ و ۱/۵- در نوسان خواهد بود ولی شوک قیمتی نخواهیم داشت و هفته آرامی را پیش بینی می کنم.
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بورس
پربیننده‌ترین اخبار بورس
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!