شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۲:۰۵
اروپا و آمریکا - کد خبر : 14777
سه شنبه، ۰۷ دي، ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

پیشنهاد ترکیه برای میانجیگری در بحران بوسنی جهت تضمین ثبات

حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز سه‌شنبه، در بحبوحه اقدامات جدایی‌طلبانه میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی، گفت: «ترکیه آماده است به‌عنوان میانجی در بحران بوسنی عمل کند و هر کاری که می‌تواند برای تضمین ثبات انجام دهد.»

پیشنهاد ترکیه برای میانجیگری در بحران بوسنی جهت تضمین ثبات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، به گفته وزارت او، آکار در بخشی از سفر این هفته به سارایوو با همتای بوسنیایی خود، ریاست جمهوری بوسنی و سایر مقامات دیدار کرد.

به نقل از رویترز، آکار پس از گفتگوهای خود به شبکه سی ان ان ترک گفت: «ما بوسنی و هرزگوین را به عنوان یک کل می بینیم. ما تمام تلاش خود را برای وحدت و ثبات آن انجام داده ایم و به این تلاش ادامه خواهیم داد.»

آکار بدون اشاره به جزئیات گفت: «در صورت تمایل، ترکیه می تواند به عنوان میانجی در بوسنی و هرزگوین عمل کند.»

در یک طرح غیرالزام آور که راه را برای جدایی از بوسنی هموار می کند، قانونگذاران صرب در اوایل ماه جاری به آغاز خروج جمهوری خودمختار صرب از نیروهای مسلح، سیستم مالیاتی و قوه قضاییه بوسنی، رای دادند .

بوسنی پس از جنگ 1992-1995 به دو منطقه خودمختار جمهوری صربستان و فدراسیون، تحت سلطه بوسنیایی‌ها و کروات‌ها تقسیم شد. این سه نهاد نشان دهنده ستون های کلیدی امنیت مشترک، حاکمیت قانون و نظام اقتصادی هستند.

ترکیه گفته است که رای قانونگذاران صرب "اشتباهی خطرناک" بوده و می تواند ثبات منطقه را تهدید کند. آلمان از اتحادیه اروپا خواسته است که دودیک را تحریم کند.

ترکیه عمدتا مسلمان، دارای روابط قوی با بوسنی است. رئیس جمهور طیب اردوغان در حالی که روابط دوستانه ای با ریاست جمهوری سه جانبه بین قومی بوسنی دارد، اغلب از رهبر زمان جنگ بوسنی، آلیا ایزت بیگوویچ، تمجید کرده است.

دودیک می خواهد تمام اصلاحات انجام شده پس از جنگ را به عقب برگرداند و به قانون اساسی 1995 بازگردد، که بر اساس آن دولت تنها توسط نهادهای اساسی نمایندگی می شد در حالی که تمام قدرت ها متعلق به مناطق بودند.

رهبران اپوزیسیون بوسنی هشدار دادند که این اقدامات ممکن است جمهوری صربستان را وارد یک جنگ جدید کند، در حالی که برخی از صرب‌های بوسنی نسبت به اقدامات دودیک ابراز نگرانی کردند؛ زیرا از بازگشت به هرج و مرج و حتی درگیری می‌ترسند، زیرا آنها فقط برای تامین هزینه زندگی خود تلاش می‌کنند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!