جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۵:۵۲
نظامی بین الملل - کد خبر : 16034
يكشنبه، ۰۸ خرداد، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

پیشروی روسیه در شرق؛ اوکراین خواستار سلاح های با برد بیشتر است

همزمان با تصرف محل تقاطع ریلی نزدیک شهر لیمان توسط نیروهای روسیه و تشدید حملات این کشور به شهر سیویرودونتسک، کیف خواستار سلاح هایی با برد بیشتر شد.

پیشروی روسیه در شرق؛ اوکراین خواستار سلاح های با برد بیشتر است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، دستاوردهای آرام و مستحکم روسیه در روزهای اخیر در دونباس اوکراین، شامل مناطق لوهانسک و دونتسک، حاکی از یک تغییر رویه ظریف در جنگ است که اکنون در ماه چهارم خود قرار دارد.

به نقل از رویترز، به نظر می رسد که نیروهای روسیه در آستانه تصرف کل منطقه لوهانسک هستند، یکی از اهداف ساده تری که کرملین پس از دست کشیدن از حمله به پایتخت، کیف، در مواجهه با مقاومت اوکراین تعیین کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور و نیروهای جدایی‌طلب متحد آن، لیمان، محل تقاطع راه‌آهن در غرب رودخانه سیورسکی دونتس در دونتسک را به طور کامل تحت کنترل دارند.

با این حال، هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین گفت که نبرد برای لیمان ادامه دارد.

سیویرودونتسک، در حدود 60 کیلومتری شمال شرق لیمان در سمت شرقی رودخانه و بزرگترین شهر دونباس که هنوز در اختیار اوکراین است، مورد حمله شدید روس ها قرار گرفت.

سرهی گایدای، فرماندار لوهانسک گفت: «وضعیت به شدت تشدید شده است.»

او اشاره کرد: "گلوله باران به حدی شدید بود که ارزیابی آخرین تلفات و خسارات ممکن نبود، اگرچه دو نفر در روز شنبه کشته شدند و 13 ساختمان دیگر در شهر ویران شدند."

گایدای روز جمعه گفت که ممکن است برای جلوگیری از دستگیری مجبور به عقب نشینی از شهر شود، اما مشخص نیست که آیا آنها شروع به تخلیه شهر کرده اند یا خیر.

توپخانه روسیه همچنین جاده لیسیچانسک-باخموت را کوبیده بود، که روسیه باید برای اجرای یک حمله انبری و محاصره نیروهای اوکراینی از آن استفاده کند. پلیس گفت که "ویرانی قابل توجهی" در لیسیچانسک رخ داده است.

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین و مذاکره‌کننده صلح، درخواستی برای پرتاب‌کننده‌های چند راکتی دوربرد ساخت ایالات متحده را تکرار کرد. مقامات آمریکایی به رویترز گفته اند که ارسال چنین سیستم هایی به طور فعال در حال بررسی هستند و ممکن است در روزهای آینده در این خصوص تصمیم گیری شود.

پودولیاک در توییتر نوشت: «زمانی که از 70 کیلومتری به شما حمله می‌شود و چیزی برای مقابله ندارید، سخت است... ما به سلاح‌های مؤثر نیاز داریم.»

رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی اواخر شب گذشته ابراز امیدواری کرد که متحدان اوکراین تسلیحات مورد نیاز را فراهم می کنند و افزود که در این هفته منتظر "خبرهای خوب" می باشد.

نیروهای اوکراینی در دونباس در یک پست کوتاه فیسبوکی اعلام کردند که تمام روز در حالت تدافعی بوده و از هفت حمله روسیه جلوگیری کرده و یک تانک را منهدم کرده اند.

رویترز به طور مستقل نتوانست این ادعاها را تأیید کند.

 

"پیامدهای فاجعه بار"

زلنسکی گفت که وضعیت نظامی در دونباس بسیار پیچیده است و افزود که دفاع در تعدادی از نقاط از جمله سیویرودونتسک و لیسیچانسک متوقف شده است.

او گفت: "جنگ در آنجا به طرز غیرقابل توصیفی دشوار است. و من از همه کسانی که در برابر این حمله مقاومت کردند سپاسگزارم."

وزارت دفاع بریتانیا در گزارش اطلاعاتی روزانه خود اعلام کرد که اگر روسیه موفق به تصرف این مناطق شود، کرملین احتمالاً آن را یک "دستاورد سیاسی اساسی" می داند که می تواند از آن برای توجیه تهاجم خود، در دیدگاه مردم روسیه، استفاده کند.

اولگا استفانیشینا، معاون نخست وزیر اوکراین، در نشانه ای از ناامیدی از اختلافات غرب در مورد جنگ، گفت که ناتو نشان داده است که قادر به پاسخگویی به متحدان خود نیست.

او در فیس بوک گفت: «ما باید به وضوح در مورد عواقب فاجعه بار شکست اوکراین برای آینده تمام اروپا صحبت کنیم.»

زلنسکی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که معتقد است اگر اوکراین بتواند تمام اراضی را که از زمان آغاز تهاجم در 24 فوریه از دست داده بازپس بگیرد، روسیه با مذاکره موافقت خواهد کرد.

با این حال، زلنسکی ایده استفاده از زور برای بازپس‌گیری تمام سرزمین‌هایی را که اوکراین از سال 2014 به روسیه از دست داده، شامل شبه جزیره جنوبی کریمه، که مسکو در آن سال ضمیمه کرد، را رد کرد.

او گفت: "من باور ندارم که بتوانیم تمام قلمرو خود را با ابزار نظامی بازگردانیم. اگر تصمیم بگیریم به این سمت برویم، صدها هزار نفر را از دست خواهیم داد."

روسیه می گوید در حال انجام یک "عملیات نظامی ویژه" برای غیرنظامی کردن اوکراین و خلاص شدن از شر ملی گراهایی است که روس زبان ها را در آنجا تهدید می کنند. اوکراین و کشورهای غربی می گویند ادعاهای روسیه بهانه ای نادرست برای آغاز جنگ تجاوزکارانه است.

هزاران نفر از جمله بسیاری از غیرنظامیان کشته شده‌اند و چندین میلیون نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند، چه به مقصد مناطق امن‌تر اوکراین یا به کشورهای دیگر.

مقامات شهر خارکیف گفتند شش غیرنظامی در آخرین بمباران روسیه زخمی شدند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، روز شنبه در تماسی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با فشار بر تلاش های دیپلماتیک برای یافتن راه حلی برای مناقشه ای که پیامدهایی فراتر از مرزهای اوکراین دارد، گفتگو کردند.

فرانسه گفت که آنها از او خواستند که محاصره بندر اودسا توسط روسیه را لغو کند تا صادرات غلات اوکراین از سر گرفته شود. کرملین گفت که پوتین به آنها گفته است که مسکو مایل است راه‌هایی را برای از سرگیری حمل و نقل غلات از بنادر دریای سیاه برای اوکراین امکان‌پذیر سازد.

اوکراین صادرکننده عمده غلات است و انسداد صادرات آن تهدیدی برای کمبود مواد غذایی در تعدادی از کشورها از جمله در آفریقا است.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!