پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۰:۴۱
نظامی بین الملل - کد خبر : 16049
سه شنبه، ۱۰ خرداد، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

پیشروی روس ها به سمت مرکز یک شهر کلیدی در دونباس اوکراین

فرماندار منطقه ای اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسی به آرامی به سمت مرکز شهر در سیویرودونتسک پیشروی می‌کنند و ادعا کرد که مقاومت اوکراین، تهاجم گسترده‌تر روسیه در شرق دونباس را مهار کرده است.

پیشروی روس ها به سمت مرکز یک شهر کلیدی در دونباس اوکراین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک، به تلویزیون دولتی اوکراین گفت که حدود 15000 غیرنظامی در سیویرودونتسک باقی مانده اند.

به نقل از رویترز، او اظهار کرد که نیروهای اوکراینی که از سیویرودونتسک دفاع می‌کنند، می‌توانند برای فرار از محاصره از طریق رودخانه سیورسکی دونتس به شهر لیسیچانسک عقب‌نشینی کنند.

در حالی که تهاجم روسیه در منطقه دونباس شرقی اوکراین ادامه داشت، اتحادیه اروپا روز دوشنبه با ممنوعیت واردات دو سوم نفت روسیه موافقت کرد، اقدامی که هدف آن ایجاد نقطه ضعف در امور مالی جنگ کرملین بود.

در سخت‌ترین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو از زمان تهاجم به اوکراین، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، گفت که ممنوعیت توافق شده در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل در روز دوشنبه، بلافاصله بیش از دو سوم واردات نفت از روسیه را پوشش می‌دهد. "نفتی که منبع مالی عظیمی برای ماشین جنگی آن است."

رهبران اتحادیه اروپا گفتند که با کاهش 90 درصدی واردات نفت از روسیه تا پایان سال جاری موافقت کرده‌اند. البته این ممنوعیت با معافیت‌هایی برای مجارستان - کشوری محصور در خشکی که به شدت متکی به نفت خام روسیه است - و سایر کشورهایی که نگران تأثیر اقتصادی این ممنوعیت هستند.

میشل افزود، آنها همچنین موافقت کردند که بزرگترین بانک روسیه، Sberbank، را از سیستم سوئیفت قطع کنند و سه شرکت پخش دولتی دیگر روسیه را تحریم کنند.

این خبر در حالی منتشر شد که نیروهای روسیه به اهداف کلیدی در دونباس فشار آوردند، جایی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت وضعیت "بسیار دشوار" باقی مانده است.

روسیه به دنبال تصرف کل دونباس، متشکل از لوهانسک و دونتسک است.

تصرف شهرهای دوقلوی سیویرودونتسک و لیسیچانسک به مسکو امکان کنترل مؤثر لوهانسک را می دهد و به کرملین اجازه می دهد تا پس از بیش از سه ماه جنگ، پیروزی چشمگیری بدست آورد.

لئونید پاسچنیک، رهبر جمهوری خلق لوهانسک که مورد حمایت مسکو است، به خبرگزاری تاس گفت که یک سوم سیویرودونتسک "از قبل تحت کنترل ماست" اما سرعت پیشرفت کمتر از حد انتظار بود.

به گزارش تاس، پیشروی نیروهای روسی به دلیل وجود چندین کارخانه بزرگ شیمیایی در منطقه سیویرودونتسک پیچیده شد

همچنین کیف ادعا کرد که نیروهایش در جنوب، نیروهای روسیه را به مواضع دفاعی در آندرییوکا، لوزوو و بیلوهورکا، روستاهایی در کرانه جنوبی رودخانه اینهولتس که مرز استان خرسون را تشکیل می‌دهد، عقب رانده‌اند، جایی که مسکو در تلاش برای تحکیم موضع خود می باشد.

رویترز نتوانست به طور مستقل ادعاهای هر دو طرف را تأیید کند.

اوکراین از غرب خواسته است تا سلاح‌های دوربرد بیشتری ارسال کند؛ اما جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت واشنگتن سامانه‌های راکتی که بتوانند مواضعی داخل خاک روسیه را هدف قرار دهند، به اوکراین ارسال نمی کند. تصمیمی که معاون رئیس شورای امنیت روسیه آن را «عقلانی» خواند.

زلنسکی گفت که نیروهای روسی روز دوشنبه بار دیگر شهر خارکیف در شمال شرقی و همچنین منطقه مرزی سومی را بمباران کردند.

بمباران روسیه بخش اعظم سیویرودونتسک را به ویرانه تبدیل کرده است؛ اما دفاع اوکراینی عملیات گسترده روسیه در سراسر منطقه دونباس را کند کرده است.

 

معافیت موقت نفتی

تلاش ها برای موافقت با تحریم نفت توسط اتحادیه اروپا، به دلیل امتناع مجارستان از موافقت با ممنوعیت واردات نفت روسیه که از طریق خط لوله عظیم "دوستی" دوران شوروی که از سراسر اوکراین می گذرد دریافت می کند، متوقف شده بود.

میشل در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «یک استثنا موقت برای نفتی که از طریق خط لوله به اتحادیه اروپا می‌آید وجود دارد»

وی افزود: «ما می‌خواهیم در اسرع وقت به شورای اروپا برگردیم تا به این استثنای موقت رسیدگی شود و مطمئن شویم که ما قادر خواهیم بود تمام نفت روسیه را هدف قرار دهیم.»

به گفته کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، گفت روسیه آماده است تا صادرات غلات از بنادر اوکراین را با هماهنگی ترکیه تسهیل کند.

رهبران غربی روسیه را به دلیل محاصره بنادر اوکراین، افزایش قیمت غلات و سایر کالاها سرزنش کرده اند. سازمان ملل متحد گفته است که بحران جهانی غذا در حال عمیق‌تر شدن است و تلاش می‌کند به توافقی برای رفع انسداد صادرات غلات اوکراین دست یابد.

کرملین درباره تماس پوتین با اردوغان گفت: «بر تضمین دریانوردی ایمن در دریاهای سیاه و آزوف و از بین بردن تهدید مین های دریایی در این آب‌ها تأکید شد.»

پوتین گفت اگر تحریم ها برداشته شود، روسیه می تواند حجم قابل توجهی کود و محصولات کشاورزی صادر کند.

زلنسکی همچنین با اردوغان صحبت کرد و گفت که آنها در مورد امنیت غذایی و همکاری دفاعی و البته چگونگی تسریع پایان این جنگ گفتگو کردند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!